Luottotoppari Roosa Toivaselle jatkosopimus

31.10.2021

PK-35 Vantaa on solminut jatkosopimuksen puolustuslinjan monivuotisen luottopelaajan Roosa Toivasen kanssa. Kahdeksannen kautensa Punamustissa aloittavan Toivasen sopimus kattaa kauden 2022 ja siinä on optio myös kaudesta 2023.

23-vuotias Toivanen Rajamäen Kehityksen kasvatti, joka nousi PK-35 Vantaan liigajoukkueeseen VJS:n kautta kaudella 2015. Ensimmäisellä kaudellaan nuori pelaaja jäi vielä ilman liigaminuutteja, mutta heti seuraavalla kaudella 2016 Toivanen otti paikkansa Punamustien avauskokoonpanossa. Siitä lähtien hän on kuulunut joukkueen luottopelaajiin ensin vasemman puolustajan ja myöhemmin keskuspuolustajan paikalla.

Päättyneellä kaudella Toivanen pelasi yhtä lukuun ottamatta PK-35 Vantaan kaikissa virallisissa otteluissa ja oli niissä kaikista avauskokoonpanossa. Yhteensä hän on pelannut urallaan 98 pääsarjaottelua, joissa on syntynyt myös kuusi maalia. Lisäksi Toivanen on pelannut Punamustien paidassa kahdeksassa naisten Mestarien liigan karsintaottelussa.

Seitsemän PK-35 Vantaan riveissä viettämänsä kauden aikana Toivanen on päässyt juhlimaan kolmea Suomen mestaruutta, yhtä Suomen Cupin voittoa sekä kaudella 2019 pikaista paluuta takaisin pääsarjaan.

Eri nuorisomaajoukkueet läpikäynyt Toivanen kuuluu tällä hetkellä myös Suomen U23-maajoukkueryhmään.

Puolustuksen luottopelaajalla tärkeä rooli

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen on luonnollisesti mielissään Toivasen jatkosopimuksesta. Hänen mukaansa Toivaselle on tärkeä rooli niin joukkueen pallollisessa kuin pallottomassa pelaamisessa.

– On erittäin tärkeää, että olemme pystyneet kiinnittämään joukkueen avainpelaajia, joihin Roosa ilman muuta kuuluu. Hän on ollut jo vuosia joukkueen puolustuksen luottopelaaja. Taitavana ja vasenjalkaisena pelaajana hän pystyy tuomaan peliimme jotain sellaista, mitä monelta joukkueelta puuttuu. Hän pystyy avaamaan peliä hyvin sekä lyhyillä että pidemmillä palloilla, Väisänen sanoo.

– Roosa on pelannut vuosien varrella erilaisten pelaajien kanssa ja pystynyt aina vahvaan pelaamiseen. Se on osoitus osaamisesta, kokemuksesta ja rohkeudesta. Vahvana ja hyvänä pääpelaajana Roosa tuo meille mahdollisuuksia myös hyökkäyspään erikoistilanteisiin.

Toivanen uskoo, että kausi 2022 on Punamustien joukkueelle jälleen askel eteenpäin. Puolustaja odottaa jo innolla uuden harjoituskauden alkamista.

– Jatkan innolla tämän huippuporukan kanssa treenaamista ja ensi kaudella olemme vielä vahvempia kuin koskaan aikaisemmin, Toivanen tiivistää mietteensä.

Myös uusi viikko käynnistyy sopimusuutisilla, sillä kauden 2022 seuraava kiinnitys julkaistaan heti maanantaina.