Kapteeni Sanna Saarinen jatkaa Punamustissa

30.10.2021

PK-35 Vantaa on solminut jatkosopimuksen joukkueen monivuotisen kapteenin Sanna Saarisen kanssa. Seuraa kaudesta 2009 lähtien edustaneelle Saariselle tuleva kausi on jo peräti kolmastoista Punamustien paidassa. Nyt solmittu jatkosopimus kattaa kaudet 2022 ja 2023.

30-vuotiaan Saarisen pelaajaura on kulkenut käsi kädessä PK-35 Vantaan tarinan kanssa, sillä hän on edustanut Punamustia koko nykymuotoisen seurahistorian ajan. Juniorivuosinaan FC Honkaa ja FC Espoota edustanut Saarinen siirtyi PK-35 Vantaan riveihin kaudeksi 2009, jonka päätteeksi seura nousi ensimmäistä kertaa pääsarjaan. Siitä lähtien hän on ollut mukana Punamustien jokaisella kaudella, vaikka hän pelasi 2010-luvun alkupuolella kausien välissä myös Yhdysvaltojen yliopistosarjaa Tennessee Lady Volsin riveissä.

Päättyneellä kaudella Saarinen pelasi 20 liigaottelussa ja kaikissa viidessä Suomen Cupin ottelussa. Pelaamissaan liigaotteluissa hän viimeisteli viisi maalia ja teki lisäksi esityön kahdeksaan osumaan. Suomen Cupissa maaleja syntyi yksi.

Yhteensä Saarinen on pelannut urallaan 208 pääsarjaottelua ja viimeistellyt niissä 81 maalia. Jälkimmäinen lukema on tämän hetken liigapelaajien joukossa sarjan suuin. Tehokkaimmalla kaudellaan 2014 Saarinen laukoi peräti 20 maalia ja hänet kruunattiin kauden päätteeksi Naisten Liigan maalikuningattareksi.

Saarinen on saavuttanut urallaan seitsemän Suomen mestaruutta, neljä Suomen Cupin mestaruutta ja liiganousun vuonna 2019. Hopeisia mitaleita hänellä on kaksi liigasta ja kaksi Suomen Cupista. Kansallisten saavutusten lisäksi Saarinen on pelannut yhteensä 25 Mestarien liigan ottelua ja viimeistellyt niissä peräti 12 maalia. Suomen A-maajoukkueessa hän on pelannut 17 ottelua ja onnistunut niissä kolmesti maalinteossa.

Nousu kohti kärkisijoja jatkuu

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mielestä joukkueen kapteenin kaksivuotinen jatkosopimus on vahva viesti myös ulospäin. Joukkue haluaa jatkaa nousuaan kohti sarjan kärkisijoja ja avainpelaajat Saarisen johdolla ovat valmiita sitoutumaan siihen.

– Sanna on joukkueen kapteeni ja monivuotinen luottopelaaja, joka on ollut mukana ylä- ja alamäet. Nyt hän haluaa jälleen olla nostamassa joukkuetta kohti sarjan kärkeä ja haluaa panostaa tuleviin kausiin sen mukaisesti. Sanna on meille äärettömän tärkeä pelaaja, Väisänen sanoo.

– Päättynyt kausi oli Sannan osalta koko ajan nousujohteinen. Hänellä on tärkeä rooli keskikentällä. Hän pystyy pelaamaan usealle eri pelipaikalla, mutta eniten hän on pelannut ”box-to-box” –pelaajana. Lisäksi Sanna pystyy tekemään tasaisesti myös tehoja ja oli tänäkin vuonna yksi joukkueen tehokkaimmista pelaajista.

Vaikka alla on jo tusinan verran kausia Punamustista, Saarinen lähtee uutta kautta kohti jälleen suurella innolla. PK-35 Vantaan tuloskehitys on ollut vuodesta 2019 lähtien nousujohteista ja monivuotinen kapteeni uskoo sen jatkuvan edelleen.

– Olen vähintään yhtä innoissani kuin kaikkina aikaisempinakin vuosina – oikeastaan jopa innostuneempi, sillä vaiherikkaiden vuosien jälkeen koen, että meillä on nyt mahdollisuus todella näyttää mihin pystymme. Sopimukseni on kaksivuotinen ja olen vakuuttunut, että pystymme tuona aikana nostamaan tasoamme entisestään ja palaamaan toden teolla mukaan mestaruustaisteluun, Saarinen sanoo.

– Haluan myös omalta osaltani auttaa joukkueen tasonnostoa pelillisen tekemiseni sekä fysiikan kehittämisen kautta ja koen, että PK-35 Vantaassa ne eivät jää ainakaan olosuhteista kiinni.

Saarisen mukaan PK-35 Vantaa osoitti jo päättyneellä kaudella pystyvänsä parhaimmillaan tasokkaaseen pelaamiseen. Suoritustaso on kuitenkin ailahdellut liikaa, mikä on yksi tulevan kauden tärkeimmistä kehityskohteista.

– Tämän kauden Suomen Cupin hopeamitali osoitti, että meistä on jo nyt taistelemaan mitaleista myös Kansallisessa Liigassa. Se vaatii kuitenkin entistä enemmän työntekoa niin yksilö- kuin joukkuetasolla pelin eri osa-alueilla. Liigan taso on noussut vuosi vuodelta, mutta uskon joukkueestamme löytyvän motivaatiota ja voitontahtoa kehittää omaa peliämme taistellaksemme mitaleista, Saarinen toteaa.

– Päättyneellä kaudella pelasimme ajoittain todella hyvää futista, mutta meidän pitää saada pelin taso pysymään korkeana pelin sisällä ja pelistä toiseen läpi koko kauden.

PK-35 Vantaan joukkueen rakentaminen etenee ja lisää sopimusuutisia on luvassa heti huomenna.