Lauantaina vuoden neljäs Vantaan derby

1.10.2021

Kansallisen Liigan kausi lähestyy loppuaan, mutta toiseksi viimeisellä kierroksella nähdään vielä kutkuttava paikallisottelu. PK-35 Vantaa pelaa kauden viimeisen vierasottelunsa lyhyen matkan päässä, kun se kohtaa vuoden neljännessä Vantaan derbyssä Tikkurilan Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 2.10. klo 16.00 Tikkurilan urheilupuistossa.

PK-35 Vantaa lähtee toiseksi viimeiselle ottelukierrokselle ylemmän loppusarjan viidenneltä sijalta. Eroa neljänteen sijaan on kaksi pistettä, joten Punamustien tavoitteena on vielä kohentaa loppusijoitustaan yhdellä pykälällä.

Punamustien osalta runkosarja huipentui neljän ottelun voittoputkeen, mutta loppusarjassa tulokset ovat ailahdelleet. Ennen syyskuun maajoukkuetaukoa PK-35 Vantaa tyrmäsi HJK:n Myyrmäessä lukemin 4-1, mutta tauon jälkeen viime viikonloppuna joukkue kärsi peräti 7-0-tappion KuPSin vieraana. Viime viikonlopun pettymyksen myötä Vantaan derbyssä kentälle astelee varmasti sisuuntunut PK-35 Vantaa.

Vahvan kauden pelannut TiPS on sarjassa toisena. Sille sijalle itävantaalaiset todennäköisesti myös jäävät, sillä TiPSin mestaruusmahdollisuudet kutistuivat viime viikonlopun tulosten myötä vain teoreettisiksi. Kuuden pisteen ero ja heikompi maaliero tekevät piikkipaikalle nousemisen käytännössä mahdottomaksi. TiPSin hopeamitaleita ei sen sijaan uhkaa enää kukaan, sillä eroa kolmantena olevaan Åland Unitediin on yhdeksän pistettä.

Viime viikonloppuna TiPS ja Åland United tehtailivat kilpaa maaleja Tikkurilassa. Paljon aaltoilleessa pelissä TiPS johti kertaalleen ja saarelaiset kahdesti, mutta lopulta kotijoukkue nousi viime hetkillä 3-3-tasapeliin. Tikkurilalaisten osumista vastasivat Jenna Topra sekä Sirenin sisarukset Oona ja Emmi.

Vantaalaisseurat ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna jo kolmeen otteeseen. Vuoden ensimmäinen Vantaan derby nähtiin jo helmikuun alussa Suomen Cupin lohkovaiheessa. PK-35 Vantaa oli kilpakauden avauksessa vahvempi ja nappasi vierasvoiton maalein 1-4. Toukokuussa maali-ilottelu yltyi entisestään, kun TiPS haki Myyrmäestä pisteet lukemin 3-5. Elokuussa pelatussa toisessa runkosarjakohtaamisessa ei enää nähty samanlaista maalimäärää. TiPSin voittolukemiksi kirjattiin Tikkurilassa 2-0.

PK-35 Vantaan riveistä kaksinumeroiseen maalimäärään ovat yltäneet 12 osumaa tehtaillut Oona Sevenius ja kymmenen kertaa osunut Wilma Forsblom. TiPSin riveistä kymmenen maalin rajan ovat ylittäneet 11 maalia laukonut Tia Hälinen ja kymmenen osuman Jenna Topra.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat paikalliskamppailussa loukkaantumisten vuoksi Velma Oikarinen, Emma Korkalainen, Aurora Troberg ja Anna Vlasoff. Viime viikonlopun ottelusta sivussa olleet Tuulia Mikkola, Reetta Suomela, Eerika Appelqvist, Oona Sevenius ja Netta Koso ovat jälleen käytettävissä.

Voitto mielessä Vantaan derbyyn

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan viime viikonlopun suurinumeroinen tappio on käsitelty Punamustien leirissä ja joukkue lähtee Vantaan derbyyn hyvällä itseluottamuksella. Pelin ongelmakohtia on käyty läpi ja kehitysaskelia halutaan saada esiin jo TiPSiä vastaan.

– Vaikka viime viikonlopun lukemat olivat rumat, ne eivät ehkä kertoneet koko totuutta pelistä. Jos tappio piti vielä johonkin väliin kokea, ehkä tuo oli siihen paras paikka. Nyt lähdemme jälleen jahtaamaan voittoa Vantaan derbyssä, Väisänen sanoi.

– Tietysti KuPS-peli toi jälleen esiin asioita, joita meidän pitää parantaa. Myös TiPS on hyvä vastaiskujoukkue ja monella heidän pelaajallaan on hyvä laukaus. Muun muassa niihin asioihin meidän pitää keskittyä huomisessa paikallispelissä.

Vantaalaisjoukkueet tuntevat toisensa hyvin, joten suuria yllätyksiä tuskin on luvassa, kun länsi ja itä iskevät yhteen. TiPSin riveissä nimet ovat vaihtuneet, mutta pelilliset pääpainopisteet ovat edelleen samoja.

– TiPSin joukkue on muuttunut jonkin verran edellisen kohtaamisemme jälkeen. Pari pelaajaa on lähtenyt muualle ja pari uutta tullut tilalle. Tulosten valossa muutoksilla ei ole ollut suurta merkitystä. Uudet pelaajat ovat täyttäneet hyvin lähteneiden saappaat, Väisänen totesi.

– Etenkin Tia Hälinen on ollut pirteä. Hän tekee paljon duunia molempiin suuntiin. Nyt kun hän on pelannut kärjessä, hän on tuonut juuri niitä tehoja, joita TiPS on kaivannut Roosa Ariyon lähdön jälkeen.

TiPS – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 2.10. klo 16.00 Tikkurilan urheilupuiston nurmella.