Punamustille selkeä tappio Savossa

11.7.2021

PK-35 Vantaa kärsi sunnuntai-illan ottelussa kauden suurinumeroisimman tappionsa. Kotijoukkue KuPS oli kärsivällisempi ja käytti avausjaksolla Punamustien virheet tehokkaasti hyväkseen. Toisella jaksolla kuopiolaiset karkasivat lopulta selvään 5-1-voittoon.

Kovassa helteessä pelattu ottelu käynnistyi varsin tasaisissa merkeissä. Molemmat joukkueet pyrkivät tarkkaan pelaamiseen ja raskaassa kelissä pelin tempo pysyi varsin matalana. Kunnon maalintekopaikkoja ei nähty kummassakaan päässä, mutta KuPS haki muutaman kerran ratkaisua kauempaa.

Tasaisen alun jälkeen KuPS siirtyi kuitenkin 21. minuutilla johtoon. Punamustien keskuspuolustaja Roosa Toivanen menetti pelivälineen oman rangaistusalueen rajalla ja tilanteeseen iskenyt hyökkääjä Aino Kröger pääsi nokikkain maalivahdin kanssa. Kröger sijoitti pelivälineen varmasti Velma Oikarisen ohi etukulmaan ja vei KuPSin 1-0-johtoon.

Myös kuopiolaisten toinen osuma syntyi vierasjoukkueen pallonmenetyksen seurauksena. Tällä kertaa menetys tapahtui noin 25 metrin päässä omasta maalista, kun Anni Hartikainen pääsi nappaamaan pallon Oona Seveniukselta. Hartikainen eteni muutaman metrin ja laukoi pelivälineen lopulta rangaistusalueen rajan takaa tarkasti etualakulmaan.

Pallonhallinta oli avausjaksolla niukasti Punamustilla, mutta eteenpäin pääseminen tuotti vierasjoukkueelle vaikeuksia. Muutamaan otteeseen PK-35 Vantaa pääsi hyökkäyskolmannekselle asti, mutta maalipaikkoja se ei kyennyt rakentamaan. Tauolle lähdettiin siis KuPSin 2-0-johtolukemissa.

PK-35 Vantaan takaa-ajoaikeet saivat kovan kolauksen heti toisen jakson alussa. Tällä kertaa KuPS iski nopean hyökkäyksen päätteeksi. Neea Berg tarjoili hyvän pystypallon Krögerille, joka karkasi oikealta laidalta. Kröger eteni rangaistusalueelle, harhautti puolustajan ja tarjoili syötön takatolpalle. Hartikaisella oli lopulta helppo työ siirtää pallo lähietäisyydeltä lähes tyhjään maaliin.

Vierasjoukkue pyrki reagoimaan 3-0-tilanteeseen tekemällä peräti kolme pelaajavaihtoa, mutta takaa-ajoaseman myötä Punamustien tilanne oli tukala. PK-35 Vantaa joutui avaamaan peliään yhä enemmän, mikä avasi enemmän tilaa myös kuopiolaisten hyökkäyksille.

Myös neljäs osuma syntyi vierasjoukkueen verkkoon. Tällä kertaa maaliin johtanut tilanne käynnistyi sivurajaheitosta, jonka jälkeen Lavdije Begolli sai jalkansa vapaaksi rangaistusalueen kulmalla. Hyvä nosto tavoitti toppareilta karkuun livahtaneen Krögerin, joka puski pelivälineen rangaistuspilkun kohdalta Oikarisen yli verkon perukoille. Tässä vaiheessa tulostaululle kirjattiin jo KuPSin 3-0-johtolukemat.

Punamustien synkän iltapäivän harvoihin ilon aiheisiin lukeutui 88. minuutilla syntynyt kavennusosuma. KuPSin puolustuksen purkupallo jäi vajaaksi ja Sevenius pääsi pudottamaan sen päällään vaihdosta kentälle tulleelle Tuulia Mikkolalle. Mikkola otti muutaman askeleen pallon kanssa ja laukoi sitten pelivälineen noin 18 metristä näyttävästi takakulmaan. Osuma oli Mikkolan ensimmäinen liigamaali PK-35 Vantaan paidassa.

Ottelun viimeisestä osumasta vastasi kuitenkin KuPS vain minuuttia myöhemmin. Kuopiolaiset onnistuivat riistämään pallon keskialueella ja lähtivät hyökkäykseen. Begolli eteni rangaistusalueen rajalle ja tarjoili poikittaissyötön oikealle. Anni-Maija Kauppila pääsi ottamaan pallon rauhassa haltuun ja laukoi sen tarkasti taka-alakulmaan.

Loppulukemat kirjattiin lopulta KuPSin eduksi selvin lukemin 5-1. Sarjakauden suurinumeroisimman tappionsa myötä PK-35 Vantaa jatkaa sarjataulukon kuudennella sijalla.

Paljon parannettavaa

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli ottelun jälkeen mietteliäs. Hän harmitteli sekä yksilötason virheitä että koko joukkueen suoritusta.

– Kuuman kelin taakse ei voi mennä, sillä olosuhteet olivat samat molemmille joukkueilla. Meidän olisi pitänyt pystyä pelaamaan tilanteen paremmin loppuun asti. Yksittäiset pelaajat tekivät ajottain hyviä asioita, mutta kollektiivinen tekeminen ei ollut riittävällä tasolla. Toki myös yksilötasolla nähtiin liikaa virheitä, vääriä peliasentoja ja huonoja ratkaisuja, Väisänen totesi.

PK-35 Vantaa joutui tauolle 2-0-tappioasemassa, joten lähtökohdat toiselle jaksolle olivat haastavat. Väisänen myönsi, että vieraat eivät enää kyenneet todelliseen takaa-ajoon.

– Parin takaiskumaalin jälkeen meidän olisi pitänyt jaksaa yhä uskoa omaan pelaamiseen, mutta ehkä annoimme siinä vähän liikaa periksi. Saimme lopulta vain yhden laukauksen maalia kohti ja ”Tuuska” tekikin siitä hienon maalin. Valitettavasti muut ilon aiheet jäivät tänään vähiin.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan pelaamisesta löytyi sunnuntaina paljon parannettavaa. Joukkue pureutuu kehityskohteisiin nopeasti, sillä pelit jatkuvat jo tulevana perjantaina Helsingin Palloseuran vieraana.

– Meidän täytyy käydä tämän pelin ongelmakohdat rehellisesti läpi joukkueen kesken. Parannettavia asioita on paljon, mutta meidän pitää priorisoida, mihin asioihin kiinnitämme tulevina päivinä huomiota. HPS on jälleen erilainen vastustaja, mutta tiettyjä asioita täytyy parantaa. Pidämme tosi kevyen treeniviikon ja keräämme kaiken energian perjantain HPS-peliin, Väisänen sanoi.

Punamustien vieraspeliputki Kansallisessa Liigassa jatkuu jo tulevana perjantaina 16.7. Silloin PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä Helsingin Palloseuran.

KuPS – PK-35 Vantaa 5-1 (2-0)

21´ 1-0 Aino Kröger

27´ 2-0 Anni Hartikainen

47´ 3-0 Anni Hartikainen