PK-35 Vantaa vierailee Kuopiossa

10.7.2021

Punamustien ottelut Kansallisessa Liigassa jatkuvat sunnuntai-iltana toisella peräkkäisellä matkapelillä. Tällä kertaa PK-35 Vantaa matkaa maanteitse Kuopioon paikallisen Palloseuran vieraaksi. Ottelu pelataan sunnuntaina 11.7. klo 16.00 Kuopion Keskuskentällä.

PK-35 Vantaa majailee tällä hetkellä sarjassa kuudentena. Joukkueen 13 pisteen potti on koostunut kolmesta voitosta ja neljästä tasapelistä. Tappioita Punamustilla on tilillään kolme. PK-35 Vantaan 19 maalia tehtaillut hyökkäys on ollut sarjan neljänneksi tehokkain, mutta myös omaan päähän on syntynyt yhtä monta osumaa.

Punamustien kolmesta tappiosta viimeisin nähtiin viime viikonloppuna, kun joukkue taipui Åland Unitedin vieraana Ahvenanmaalla. Roosa Bröijer vei PK-35 Vantaa heti ensimmäisellä peliminuutilla johtoon, mutta saarelaiset nousivat lopulta nopeasti tasoihin ja toisella jaksolla ohi 3-1-voittoon.

KuPS on pysytellyt kauden alusta lähtien sarjan piikkipaikalla. Yhdestätoista pelaamastaan ottelusta savolaiset ovat voittaneet yhdeksän, pelanneet kerran tasan ja hävinneet kerran. KuPSin 31 maalia laukonut hyökkäys on ollut sarjan toiseksi tehokkain, minkä lisäksi sen omaan verkkoon on tehty tähän mennessä vain kahdeksan osumaa.

Kapuloita KuPSin rattaisiin on laittanut tähän mennessä vasta Åland United. Toukokuun lopussa saarelaiset katkaisivat kuopiolaisten voittoputken 1-1-tasapelillä ja viime keskiviikkona katkesi vihdoin myös KuPSin tappioton putki. Keltapaidat menivät ottelussa nopeasti johtoon, mutta joutuivat yhtä nopeasti vajaalukuisiksi, kun maalivahti Emma Immonen ajettiin kentältä. Tapahtumarikas ottelu päättyi lopulta Åland Unitedin 2-3-vierasvoittoon. KuPSin maaleista vastasivat Lavdije Begolli sekä Gabriella Cuevas.

Punamustien ja KuPSin tämän kauden ensimmäinen kohtaaminen nähtiin jo toisella sarjakierroksella Myyrmäessä. Tuolloin kuopiolaiset veivät Länsi-Vantaalta pisteet lukemin 0-3. Gentjana Rochi osui tuolloin avausjakson lopulla lähietäisyydeltä päällä ja toisen jakson lopulla vapaapotkusta. KuPSin kolmas osuma päätyi kulmapotkutilanteessa verkkoon Punamustien oman pelaajan kautta.

PK-35 Vantaan sarjakauden tehokkaimmat maalintekijät ovat olleet viidesti osuneet Roosa Bröijer ja Oona Sevenius. Vastustaja KuPSin riveissä suurinta vastuuta maalinteosta on kantanut 15 osumallaan Kansallisen Liigan maalipörssiä johtava Gentjana Rochi, joka on viimeistellyt lähes puolet joukkueensa maaleista.

Punamustien vahvuudesta puuttuvat sunnuntaina varmuudella Aurora Troberg, Netta Koso ja Tia-Maria Jaakonsaari. Viime ottelusta sivussa ollut kapteeni Sanna Saarinen sen sijaan palaa jälleen kokoonpanoon. Kotijoukkue KuPSilta sen sijaan sivussa on varmuudella ainakin pelikieltoaan kärsivä maalivahti Emma Immonen.

Hellekelissä vaaditaan malttia

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee sunnuntai-illan otteluun hyvistä lähtökohdista. Viime viikonlopun tappio Ahvenanmaalla on käyty läpi ja sen ottelun oppeja yritetään siirtää Kuopiossa käytäntöön.

– Edellisessä pelissä Åland Unitedia vastaan oli paljon hyviä asioita, mutta oma pää meidän pitää tutkia jatkossa paremmin. Meillä on nyt hyvä harjoitusviikko takana ja helteiset olosuhteet ovat tulleet tutuiksi. Myös kokoonpanotilanne on hyvä ja Sanna palaa jälleen vahvuuteen. Myös Netta on jo lähellä pelikuntoa, mutta hän jää vielä tästä pelistä sivuun, Väisänen kertoo.

Punamustien sunnuntai-illan vastustaja Kuopion Palloseura pelaa vahvaa kautta Kansallisessa Liigassa. Tällä viikolla savolaisjoukkue koki kuitenkin takaiskuja tappiollisessa arkipelissään Åland Unitedia vastaan.

– KuPSilla on takana kova peli keskiviikkona. Kyseessä on kuitenkin fyysisesti vahva joukkue, joten en usko arkipelillä olevan kovin suurta vaikutusta. Lisäksi maalivahti Emma Immonen on nyt pelikiellossa, mikä muuttaa hieman KuPSin tilannetta. Nyt tolppien väliin tulee uusi maalivahti, jolla ei ole tältä kaudelta yhtä paljon pelituntumaa.

Kuopiolaisilta löytyy paljon vahvuuksia ja laadukkaita pelaajia, joista Väisänen nostaa muutaman erikseen esiin.

– KuPSin alakerta on ollut kokonaisuudessaan sarjan vahvin, mikä on antanut tietyille pelaajille mahdollisuuksia keskittyä vain hyökkäämiseen. Vasen puolustaja Taryn Jakubowski tekee paljon hyviä, oikea-aikaisia nousuja, jotka meidän pitää huomioida. Hyökkäyspäässä Aino Kröger on ollut tällä kaudella tosi vahva. Hän on nopea, hyvä 1v1-pelaaja, koko ajan vaarallinen ja laukoo hyvin.

Väisänen uskoo, että Punamustilta löytyy työkaluja KuPSin kaatamiseen. Samalla hän kuitenkin korostaa, että onnistunut pelisuoritus vaatii myös kärsivällisyyttä.

– Odotettavissa on jälleen todella kuuma päivä, joten maltti on varmasti valttia tässä pelissä. Pallon pitämisellä ja pitkien hyökkäyksien pelaamisella on varmasti iso merkitys, vaikka niistä ei syntyisikään maaleja. Ne ovat joukkueen jaksamisen kannalta tärkeitä asioita. Lisäksi meidän pitää puolustaa maalin edustaa paremmin kuin viime peleissä

KuPS – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 11.7. klo 16.00 Kuopion Keskuskentällä.

Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.