Tia Painilainen palaa Punamustiin

7.6.2021

PK-35 Vantaa on solminut sopimuksen tutun pelaajan kanssa, kun Tia Painilainen palaa seuraan neljän vuoden tauon jälkeen. Yhdysvaltojen yliopistosarjasta Suomeen palaavan Painilaisen sopimus kattaa kuluvan kauden lisäksi myös kauden 2022.

25-vuotias Painilainen on espoolaisen FC Kasiysin kasvatti, joka nousi PK-35 Vantaan liigaryhmään naapuriseura VJS:n B-tyttöjen kautta vuonna 2014. Hän edusti Punamustia yhtäjaksoisesti kolmen kauden ajan ja pääsi juhlimaan jokaisen kauden päätteeksi Suomen mestaruutta. Kausista viimeinen jäi kuitenkin vajaaksi, kun Painilainen suuntasi kesällä 2016 Yhdysvaltojen yliopistosarjaan.  Yhdysvalloissa on pelannut sekä maan länsipuolella Arizona Wildcatsin kuin idässä Manhattan Collegen riveissä.

Painilainen palasi vielä seuraavan kesän ajaksi Punamustiin, mutta seuraavat kesät hän vietti muissa pääkaupunkiseudun seuroissa. Kesällä 2018 Painilainen edusti Ykkösessä pelannutta HPS:ää ja kaudet 2019 ja 2020 hän vietti FC Hongan riveissä. Viime kauden hän vietti koronapandemiasta johtuen kokonaan kotimaassa ja pelasi kaikissa FC Hongan 18 liigaottelussa, joista 14 avauskokoonpanossa.

Yhteensä Painilainen on pelannut urallaan 79 naisten pääsarjaottelua ja viimeistellyt niistä yhdeksän maalia. Lisäksi hän on edustanut Suomea eri nuorisomaajoukkueissa ja kuului vuonna 2016 myös naisten A-maajoukkuerinkiin.

Uusia vaihtoehtoja laidalle

Painilainen palaa tuttuun seuraan hyvillä mielin. Hän odottaa jo malttamattomana pääsyä pelikentille.

– Nyt on tosi hyvät fiilikset kaiken suhteen. On kivaa asettua Suomeen nyt vähän pysyvämmin ja palata PK-35 Vantaaseen, josta lähdin jenkkeihin viisi vuotta sitten. Palaan seuraan hyvällä fiiliksellä, sillä pelityyli, valmennus ja osa pelikavereistakin ovat tuttuja, Painilainen sanoo.

– Loppukauden osalta odotan, että pääsen taas nauttimaan futiksesta ja auttamaan joukkuetta voittamaan jokaisessa pelissä.

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Painilainen on hyvä lisä joukkueeseen. Kyseessä on ennestään tuttu pelaaja, joka tuo Punamustien pelaamiseen jälleen uusia vaihtoehtoja.

– Tia on todella tuttu pelaaja, sillä olen valmentanut häntä jo B-tytöissä ja sen jälkeen useamman kauden ajan liigassakin. Tiedämme siis hyvin, millaisesta pelaajasta on kyse, Väisänen sanoo.

– Tia on fyysisesti hyvässä kunnossa, minkä hän osoitti jo tänään juoksutestissä. Hyväkuntoisena pelaajana hän pystyy hyvin tukemaan hyökkäyksiä ja nopeus on totta kai iso apu myös puolustussuuntaan. Tia pystyy pelaamaan laidalla sekä puolustuksessa että ylempänä, mikä tuo meille lisää vaihtoehtoja.