Punamustat vastakkain Pihlajamäessä

2.6.2021

Kansallisen Liigan runkosarja on edennyt jo puoliväliinsä. PK-35 Vantaa pelaa huomenna kevätpuoliskon päätösottelunsa, kun joukkue matkaa Pallokerho-35:n vieraaksi kuntarajan eteläpuolelle. Ottelu pelataan torstaina 3.6. klo 18.30 Pihlajamäen tekonurmella.

PK-35 Vantaa lähtee kevätpuoliskon päätöskierrokselle sarjataulukon viidenneltä sijalta. Punamustien pistetilille on kertynyt 12 pistettä kolmella voitolla ja kolmella pistejaolla. Tappioita ryhmä on kärsinyt kaksi.

Viime viikon kahdesta kotiottelustaan PK-35 Vantaa keräsi yhteensä neljä pistettä. Ilves kaatui viikon alkajaisiksi maalirikkain lukemin 3-2. Perjantaina sen sijaan päädyttiin maalittomaan lopputulokseen, kun PK-35 Vantaa ja FC Honka tasasivat pisteet Myyrmäessä.

Pallokerho-35 sen sijaan majailee sarjataulukossa seitsemännellä sijalla. Joukkue on voittanut kolmesti ja hävinnyt viidesti, joten sarjapisteitä sillä on tilillään yhdeksän. Voitot ovat tulleet kotona Ilvestä vastaan ja vieraissa HPS:ää ja JyPKiä vastaan.

Jyväskylässä Pallokerho-35 vieraili juuri edellisellä kierroksella. Viime lauantaina pelattu ottelu eteni tauolle maalittomana, mutta vieraat siirtyivät toisen jakson alussa johtoon JyPKin omalla maalilla. Amanda Rantanen tuplasi Pallokerho-35:n johdon, joka kesti loppuun asti JyPKin kavennusosumasta huolimatta. Pisteet matkasivat siis Pihlajamäkeen lukemin 1-2.

Punamustien joukkueiden edelliset kohtaamiset ovat viime kauden Kansallisesta Liigasta. Tuolloin molemmat joukkueet voittivat vierasottelunsa. Kesäkuussa Pallokerho-35 haki 0-2-vierasvoiton Myyrmäestä ja elokuussa osat kääntyivät päälaelleen PK-35 Vantaan voitettua Pihlajamäessä lukemin 1-2.

PK-35 Vantaan kuluvan kauden paras maalintekijä on ollut viidesti osunut Oona Sevenius. Lukema oikeuttaa Kansallisen Liigan maalipörssissä neljänteen sijaan. Taustatukea Sevenius on saanut etenkin kolmea maalia tehneeltä Wilma Forsblomilta. Pallokerho-35:n tehokkain maalintekijä sen sijaan on ollut kolme osumaa viimeistellyt Anita Abu.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat torstain ottelussa varmuudella vain Aurora Troberg ja Tia-Maria Jaakonsaari. Viime otteluista sivussa olleet Anna Vlasoff ja Emma Korkalainen sen sijaan ovat toipuneet pelikuntoon ja ovat jälleen käytettävissä.

Hyvän tuloksen kautta kesätauolle

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee kevätpuoliskon päätöspeliin mukavista lähtökohdista. Myös joukkueen terveystilanne lähestyy jo optimaalista.

– Tämä on tärkeä peli, sillä haluamme saada hyvän lopetuksen kevätpuoliskolle. Harjoittelemme vielä pari viikkoa ennen taukoa, mutta nyt kaikki energiat on kohdistettu torstain peliin, Väisänen sanoo.

– Aurora Troberg on ollut pidempään sivussa, mutta muuten kaikki pelaajat alkavat olla kunnossa. Emma Korkalainen on harjoitellut hyvin ja hakee nyt pelituntumaa yhteistyöseura EBK:n pelien kautta.

Väisänen on ollut Punamustien viime viikkojen otteisiin tyytyväinen, mutta hän löytää pelaamisesta vielä muutamia selkeitä parannuskohteita.

– Olemme olleet monessa pelissä pelillisesti hyvä. Viime viikon Honka-pelissä teimme paljon hyviä liikkeitä rangaistusalueelle, mutta ajoituksia ja syöttökulmia täytyy vielä parantaa, jotta pääsemme vielä paremmille maalintekopaikoille, Väisänen arvioi.

– Peli-ilme, aktiivisuus ja kaksinkamppailupelaaminen ovat olleet hyvällä tasolla. Haluamme kuitenkin olla yhä rohkeampia ja saada pelaamiseen vielä pykälän lisää vauhtia.

Pallokerho-35 on Myyrmäen Punamustille viime vuosilta tuttu vastustaja. Väisänen uskoo, että torstai-illan ottelu jatkaa joukkueiden tasaisten keskinäisten kohtaamisten sarjaa.

– Vastustaja on meille hyvinkin tuttu. Aiemmat keskinäiset pelit ovat olleet tasaisia eivätkä joukkueiden nimilistat ole suuresti muuttuneet viime vuodesta. Heiltä löytyy hyviä yksilöitä, vaikka he eivät olekaan vielä päässeet pelillisesti viime kauden tasolle. Nyt he ovat kuitenkin saaneet jälleen ykkösmaalivahtinsa Lotta Rosenströmin takaisin ja viime kaudelta tutut Katja ja Krista Hakala palasivat Hongasta, Väisänen

– Pallonmenetyksiin reagoimisen merkitys korostuu jälleen. Vastustajalla on nopeita pelaajia ja he pyrkivät hyökkäämään suoraviivaisesti, joten meidän pitää olla niissä tilanteissa hereillä.

Pallokerho-35 – PK-35 Vantaa pelataan torstaina 3.6. klo 18.30 Pihlajamäen tekonurmella Helsingissä.

Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.