PK-35 Vantaa ja FC Honka kohtaavat perjantaina

27.5.2021

Punamustien kahden arkiottelun viikko Kansallisessa Liigassa huipentuu perjantai-illan kotiotteluun. Silloin PK-35 Vantaa saa vieraakseen espoolaisen FC Hongan. Ottelu pelataan perjantaina 28.5. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

PK-35 Vantaa lähtee kahdeksannelle ottelukierroksella sarjataulukon neljänneltä sijalta. Joukkue on pelannut seitsemän ottelua ja kerännyt niistä yhteensä 11 sarjapistettä. Ryhmällä on koossa kolme voittoa, kaksi tasapeliä ja kaksi tappiota.

Viikon ensimmäisessä ottelussaan maanantaina PK-35 Vantaa otti toisen peräkkäisen voittonsa, kun Tampereen Ilves kaatui Myyrmäessä lukemin 3-2. Tapahtumarikkaassa ottelussa molemmat joukkueet kävivät kertaalleen johdossa ennen kuin kotijoukkue iski kamppailun ratkaisseen kolmannen maalinsa. Punamustien osumista vastasivat Roosa Bröijer, Oona Sevenius ja voittomaalin puskenut Karoliina Autio.

FC Honka sen sijaan majailee sarjataulukossa kuudentena. Espoolaiset ovat keränneet seitsemästä pelaamastaan ottelusta yhteensä kahdeksan pistettä. Potti koostuu kahdesta voitosta ja kahdesta pistejaosta. FC Honka aloitti kauden mukavasti ja keräsi huhtikuun kolmesta ottelustaan seitsemän pistettä. Toukokuun puolella joukkueen pistepussi on kuitenkin saanut täytettä vain yhdestä tasapelipisteestä.

Espoolaiset pelaavat poikkeuksellisesti toisen peräkkäisen sarjaottelun Myyrmäessä. Viime viikonloppuna FC Honka kärsi 2-1-tappion kotipelinsä evakossa Länsi-Vantaalla pelaavan Tikkurilan Palloseuran vieraana. Keltamustat nousivat kahden aikaisen takaiskumaalin jälkeen Wilma Spetsin osumalla vielä maalin päähän, mutta pisteille asti kirivaihde ei enää kantanut.

PK-35 Vantaa ja FC Honka ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna jo Suomen Cupin merkeissä. Helmikuussa Myyrmäki-hallissa pelattu lohkovaiheen ottelu päättyi 1-1-pistejakoon ja riitti lopulta molemmille jatkopaikkaan. Tuolloin Roosa Bröijer vei Punamustat avausjaksolla johtoon, mutta Tiia Savolainen nosti tapiolalaiset toisella jaksolla tasoihin.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat varmuudella Anna Vlasoff, Emma Korkalainen ja Aurora Troberg. Muut pelaajat ovat käytettävissä, joten PK-35 Vantaa saa perjantain otteluun jalkeille täyden pöytäkirjallisen pelaajia.

”Honkaa vastaan aina tasaisia pelejä”

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa lähtee perjantai-illan otteluun mukavista lähtökohdista. Etenkin Punamustien hyökkäyspään ratkaisut ovat osuneet viime viikkoina hyvin kohdilleen.

– Kentällä on tapahtunut lähes kaikissa peleissä hyviä asioita ja viime peleissä hyökkäyspelimme on toiminut ajoittain mallikkaasti. Siitä hyvästä osoituksena olemme tehneet kolmessa peräkkäisessä pelissä kolme maalia. Olemme pystyneet pelaamaan monipuolisesti niin nopeita kuin hitaitakin hyökkäyksiä, Väisänen sanoo.

– Peli-ilme on ollut muutenkin todella hyvä. Pelaamisemme on ollut rohkeaa.

Samalla Väisänen uskoo, että FC Honka tarjoaa PK-35 Vantaalle tiukan vastuksen. Hän painottaa etenkin oman pään tilkitsemisen merkitystä.

– Vastassa on nyt astetta kovempi vastustaja kuin viime peleissä, joten meidän täytyy kiinnittää entistä enemmän huomiota joukkuepuolustamiseen ja 1v1-tilanteisiin. Meidän täytyy estää Hongan nopeast hyökkäykset ja pystyä pitämään heidät poissa maalipaikoilta, Väisänen linjaa.

Pääkaupunkiseudun liigajoukkueet ovat tulleet vuosien varrella toisilleen hyvin tutuiksi. FC Honkaa vastaan PK-35 Vantaa on pelannut lähes poikkeuksetta tasaisia pelejä.

– Uudet hyökkääjät Eveliina Parikka ja Hanna Ruohomaa ovat vaarallisia pelaajia, vaikka he eivät ole vielä oikein päässeet Hongan peliin sisään. Jasmin Leppioja sen sijaan pystyy Hongan muista hyökkäyspään pelaajista poiketen tulemaan hyvin vastaan, pitämään palloa ja antamaan sen myötä muille aikaa. Alakerrassa Katarina Naumanen on pelannut kelpo pelejä ja pystynyt antamaan hyviä syöttöjä, Väisänen arvioi vastustajan pelaajia.

– Honka on kaiken kaikkiaan aika perusvarma joukkue. Keskinäiset pelimme ovat olleet aina tasaisia ja joskus kuumiakin vääntöjä. En usko huomisenkaan ottelun poikkeavan siitä.

PK-35 Vantaa – FC Honka pelataan perjantaina 28.5. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Ottelu pelataan koronarajoituksista johtuen ilman yleisöä, mutta sitä voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.