Keskiviikon kohokohtana Vantaan derby

11.5.2021

PK-35 Vantaa pelaa keskiviikkona yhden sarjakauden odotetuimmista otteluista. Kolmen sarjapisteen lisäksi panoksena on kaupungin ykkösen titteli, kun PK-35 Vantaa ja Tikkurilan Palloseura kohtaavat Vantaan paikallisottelussa. Ottelu pelataan keskiviikkona 12.5. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Sarjakauden ensimmäinen Vantaan derby pelataan Punamustien kotikentällä Myyrmäen stadionilla, mutta pelipaikka on tullut kevään aikana hyvin tutuksi myös TiPSille. Joukkue pitää majaansa Tikkurilassa, mutta pelaa Itä-Vantaan puutteellisten olosuhteiden vuoksi kevätkauden kotiottelunsa lännen puolella Myyrmäessä. Tältä kaudelta TiPSillä on tuntumaa Myyrmäen kenttään jo kahden ottelun verran.

PK-35 Vantaa lähtee Kansallisen Liigan arkikierroksella sarjan seitsemänneltä sijalta. Neljästä pelaamastaan ottelusta joukkue on kerännyt viisi pistettä yhdellä voitolla ja kahdella tasapelillä. Tappioita Punamustilla on tilillään yksi.

Punamustien voittotili aukesi huhtikuun lopun kotipelissä HPS:ää vastaan ja joukkue oli kiinni täydessä pistepotissa myös viime perjantaina. PK-35 Vantaa meni HJK:n vieraana johtoon Tia-Maria Jaakonsaaren maalilla, mutta helsinkiläiset nousivat lopulta 1-1-pistejakoon.

Itävantaalainen TiPS sen sijaan lähtee Vantaan derbyyn sarjataulukon toiselta sijalta. TiPS on kerännyt neljästä pelaamastaan ottelusta yhdeksän pistettä kolmella voitolla. Joukkue avasi sarjan varmaotteisella 0-3-vierasvoitolla Pallokerho-35:stä, mutta kärsi toisella kierroksella 0-2-kotitappion HJK:lle.

Kyseessä on kuitenkin TiPSin kuluvan kauden toistaiseksi ainoa pistemenetys, sillä joukkue palasi tappion jälkeen nopeasti voittojen tielle. Toukokuun alussa tikkurilalaiset kaatoivat Ilveksen vieraissa lukemin 0-4 ja viime viikonloppuna TiPS kellisti hallitsevan mestarin Åland Unitedin maalein 2-1.

PK-35 Vantaan alkukauden seitsemästä osumasta ovat vastanneet kahdesti osuneet Wilma Forsblom ja Oona Sevenius sekä kertaalleen osuneet Karoliina Autio, Sanna Saarinen ja Tia-Maria Jaakonsaari. TiPSin riveissä sen sijaan Roosa Ariyou on heiluttanut verkkoa kolmesti ja Joanna Tynnilä kahdesti. Loput neljä maalia ovat jakautuneet neljälle eri pelaajalle.

Vuoden 2021 ensimmäinen Vantaan derby nähtiin jo helmikuun alussa Suomen Cupin lohkovaiheessa. Tuolloin PK-35 Vantaa oli Korsossa pelatussa ottelussa vahvempi selvänumeroisesti 1-4. Punamustien osumista vastasivat kahteen otteeseen osuneet Reetta Suomela ja Oona Sevenius.

Punamustien pelaajista Vantaan derbystä ovat varmuudella sivussa Emma Korkalainen, Aurora Troberg ja Anna Vlasoff. Velma Oikarisen tilannetta tarkkaillaan vielä keskiviikkona.

Derbyissä aina lisälatauksensa

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa sai ennen Vantaan derbyä alle hyvän pelin perjantaina HJK:ta vastaan. Punamustien peli-ilme oli jälleen positiivinen ja aktiivinen.

– Viime pelissä pystyimme jatkamaan tiettyjä prässi- ja avaamisjuttuja, jotka saimme jo osittain hyvin toimimaan. Toivottavasti pystymme jatkamaan samalla tavalla myös tässä pelissä. HJK-pelissä hienoa oli myös pelaajien rauhallisuus pallon kanssa. Silloin pelaajat pystyvät myös tekemään järkeviä ratkaisuja, Väisänen sanoi.

Keskiviikkoiltana PK-35 Vantaa kohtaa hyvävireisen joukkueen. Väisäsen mukaan TiPS on pystynyt kehittämään peliään kevään edetessä ja joukkue pyrkii Punamustien tavoin monipuoliseen pelaamiseen.

– TiPS on parantanut pelaamistaan koko ajan ja etenkin joukkuepelaaminen on parantunut jo alkukauden aikana. Monessa pelissä he ovat olleet vahvoja etenkin toisella jaksolla. TiPS kykenee sekä pallonhallintaan että nopeampiin hyökkäyksiin ja heiltä löytyykin yläkerrasta nopeita pelaajia, Väisänen totesi.

– Molemmat joukkueet pystyvät hallitsemaan palloa, joten on kiinnostavaa nähdä, kumpi ottaa tässä pelissä kuskin paikan. Pelin aikana molemmille joukkueille tulee varmasti tilanteita, joissa joudutaan puolustamaan syvällä omalla alueella. Pelin kannalta ratkaisevaa on se, kumpi pystyy hoitamaan ne tilanteet paremmin – niin hyökätessä kuin puolustaessakin.

Väisäsen mukaan kaupungin sisäisissä paikallisotteluissa on aina oma erityislatauksensa. PK-35 Vantaa voitti helmikuussa pelatun Suomen Cupin derbyn, joten tavoitteena on luonnollisesti jatkaa paikallispelivoittojen tiellä.

– Ainahan se on mielenkiintoista pelata saman kaupungin joukkuetta vastaan. Myös se tuo peliin oman lisämausteensa, että vastassa on niin tuttu joukkue. Viime vuonna TiPS oli keskinäisissä peleissä askeleen edellä. Nyt olemme toivottavasti saaneet otettua sen askeleen kiinni ja tavoitteenamme on totta kai vuorostamme ottaa se askel edelle.

Vantaan derby PK-35 Vantaa – TiPS pelataan keskiviikkona 12.5. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Koronarajoituksista johtuen ottelu pelataan ilman yleisöä, mutta sitä voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.