PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä HJK:n

6.5.2021

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat perjantai-iltana sarjakauden ensimmäisellä vierasottelulla. Matka ei kuitenkaan ole pitkä, sillä PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä Helsingin Jalkapalloklubin. Ottelu pelataan perjantaina 7.5. klo 18.30 Töölön jalkapallostadionilla.

Punamustien sarjakausi on käynnistynyt kaksijakoisesti, kun kolmesta ensimmäistä ottelusta on kertynyt neljä pistettä. Avauskierroksella PK-35 Vantaa päätyi 2-2-pistejakoon Åland Unitedia vastaan noustuaan Karoliina Aution ja Oona Seveniuksen maaleilla kahdesti takaa-ajoasemasta tasoihin. Toisella kierroksella joukkue jäi kuitenkin pisteittä taivuttuaan KuPSille lukemin 0-3.

PK-35 Vantaan voittotili tämän kauden Kansallisessa Liigassa aukesi vihdoin viime viikon torstaina. Kotijoukkueelta nähtiin vakuuttava peliesitys, kun sarjanousija HPS kaatui Myyrmäessä selvänumeroisesti 4-0. Punamustien avausvoiton osumista vastasivat Oona Sevenius, Sanna Saarinen ja kahdesti osunut Wilma Forsblom.

HJK majailee kolmen ottelukierroksen jälkeen sarjataulukon viidennellä sijalla pykälän Punamustien yläpuolella. Töölöläiset ovat voittaneet kolmesta ottelustaan kaksi ja hävinneet kertaalleen. Sarja-avauksessaan HJK kaatoi JyPKin selvänumeroisesti 4-1 ja viikkoa myöhemmin se haki 0-2-vierasvoiton TiPSistä. Kolmannessa pelissään HJK jäi kuitenkin vaille pisteitä, kun KuPS oli vahvempi selvin 3-0-lukemin.

Helsinkiläisjoukkueen tämän kauden kuusi liigamaalia ovat jakautuneet neljällä eri pelaajalle. Kahdesti maalinteossa ovat onnistuneet joukkueen kapteeni Linda Ruutu sekä Vilma Hakala. Yhden maalin HJK-naisia ovat puolestaan Silja Jaatinen ja Katariina Kosola.

Perjantain keskinäinen ottelu on PK-35 Vantaalle ja HJK:lle jo vuoden toinen kohtaaminen. Huhtikuun alussa joukkueet kohtasivat Suomen Cupin välierässä, josta kehkeytyi lopulta todellinen jännitysnäytelmä. HJK meni tuolloin Myyrmäessä 0-1-johtoon Maaria Rothin osumalla, mutta Sanna Saarinen nosti Punamustat toisen jakson loppupuolella tasoihin. Ratkaisu venyi lopulta aina rangaistuspotkukilpailuun asti, jossa etenkin maalivahti Velma Oikarinen nousi sankariksi ja torjui PK-35 Vantaan Suomen Cupin loppuotteluun.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat perjantai-iltana varmuudella Aurora Troberg, Anna Vlasoff ja Emma Korkalainen. Syksystä lähtien sivussa ollut Netta Koso sen sijaan lähestyy hiljalleen pelikuntoa.

Hyvä mittatikku

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue lähtee kauden neljänteen sarjapeliin luottavaisin mielin. HJK on tuttu vastus jo kuukauden takaisesta cup-välierästä, joten perjantai-illan ottelu toimii hyvänä mittatikkuna Punamustien oman pelin kehittymiselle.

– Treeneissä on ollut hyvä fiilis oikeastaan koko kauden ajan ja joukkueen tekeminen on ollut tosi hyvää. Totta kai voitokkaan pelin jälkeen pyrimme tuomaan niitä viimeksi toimineita hyviä asioita myös tulevaan peliin, Väisänen sanoi.

– Tämä on sopiva hetki kohdata HJK. Suomen Cupin välierä oli tasainen peli, mutta ehkä olimme siinä pelillisesti hieman edellä. Nyt on mukavaa päästä jälleen mittaamaan tasoa HJK:ta vastaan, sillä liigapelit ovat luonteeltaan hieman erilaisin.

Väisänen tiedostaa, että perjantaina vastaan asettuu iskukykyinen joukkue. HJK:n vahvuudet ovat tiedossa, joten keskinäisessä ottelussa Punamustien tavoitteena on niiden pimentäminen.

– HJK on kokonaisuutena vahva joukkue, jolta löytyy etenkin hyökkäyssuuntaan vahvuutta, nopeutta ja taitoa. Esimerkiksi Katariina Kosola, Nea Lehtola ja Ria Karjalainen ovat kaikki omalla tavallaan vaarallisia. He ovat HJK:n syömähampaat hyökkäyssuuntaan, joten tavoitteenamme on, että HJK ei pääsy hyödyntämään heidän vahvuuksiaan tai pääse etenkään nopeisiin hyökkäyksiin heidän kauttaan.

Väisäsen mukaan Punamustilla on selkeät lääkkeet HJK:n kaatamiseen. Kuten tavallista, pelisuunnitelman ytimessä on jälleen joukkueen omaan peli-identiteettiin luottaminen.

– On tärkeää, että pystymme cup-välierän tavoin pelaamaan pitkiä hyökkäyksiä ja päättämään niitä yhä useammin hyviin tilanteisiin. Samalla meidän pitää kuitenkin olla myös puolustussuunaan aktiivisia, Väisänen totesi.

– Lisäksi erikoistilanteet ovat jälleen yksi asia, jonka kanssa meidän pitää olla tarkkana. Viimeksi HJK:ta vastaan emme olleet aivan hereillä erikoistilanteen jälkitilanteessa, josta he tekivät maalin. Uskon, että olemme oppineet siitä ja pystymme nyt puolustamaan oman maalimme edustaa paremmin.

HJK – PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 7.5. klo 18.30 Töölön jalkapallostadionilla.

Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.