PK-35 Vantaa saa vieraita Savosta

22.4.2021

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat lauantaina kotikentällä. Silloin PK-35 Vantaa saa Myyrmäkeen vieraakseen Kuopion Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 24.4. klo 15.00 Myyrmäen stadionilla.

Sarjakausi alkoi viime viikonloppuna Punamustien osalta tapahtumarikkaalla tasapelillä. Hallitseva Suomen mestari Åland United meni Myyrmäessä kahdesti erikoistilannemaalien turvin johtoon, mutta kotijoukkue nousi kummallakin kerralla tasoihin ja oli lopulta vain senttien päässä jopa voittomaalista. PK-35 Vantaan maaleista vastasivat sarja-avauksessa Karoliina Autio ja Oona Sevenius.

Viime kauden pronssijoukkue KuPS sen sijaan aloitti sarjakautensa 4-0-kotivoitolla sarjanousija Helsingin Palloseuraa vastaan. Keltapaitojen osumista vastasivat kolmesti osunut Gentjana Rochi sekä kertaalleen onnistunut Aino Kröger.

KuPS on naisjalkapallossa vielä hyvin nuori toimija, sillä joukkueella on takanaan vasta kaksi sarjakautta. Näin ollen myös keskinäisiä kohtaamisia PK-35 Vantaan kanssa on nähty vain kaksi. Joukkueiden molemmat viime kauden kohtaamiset päättyivät kuopiolaisten voittoon. Kesällä Kuopiossa lukemiksi kirjattiin 3-0 ja syksyllä Myyrmäessä 0-2-.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella Aurora Troberg, Netta Koso, Emma Korkalainen, Sanna Saarinen ja Anna Vlasoff. Edellisistä otteluista sivussa ollut Tuulia Mikkola sen sijaan palaa jälleen kokoonpanoon.

Puolustus yhä tiiviimmäksi

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan sarja-avauksesta on palauduttu ja valmistautuminen lauantain otteluun on sujunut hyvin. Väisänen oli viikon takaiseen peliesitykseen tyytyväinen, mutta löysi muutamia kehityskohteita, joihin on tämän viikon aikana panostettu.

– Harjoitusviikko on sujunut hyvin. Olemme harjoitelleet tällä viikolla hieman kovempaa kuin edellisellä viikolla ja keskittyneet paljon puolustuspeliin. Puolustimme Åland Unitedia vastaan ihan hyvin, mutta meidän pitää silti pyrkiä pitämään pakka vielä tiiviimpänä ja puolustaa erikoistilanteet paremmin kuin viime pelissä, Väisänen sanoi.

Tulevan viikonlopun vastustaja Kuopion Palloseura on saanut riveihinsä jonkin verran uusia pelaajia, mutta joukkueen ydinrunko ja pelitapa ovat säilyneet varsin samanlaisina kuin viime kaudella.

– KuPS jatkaa pitkälti samanlaisella tyylillä kuin viime kaudella. Ehkä he ovat nyt pyrkineet vielä vahvempaan hyökkäyspeliin. Heillä on paljon fyysisesti vahvoja pelaajia, joiden myötä he saavat paljon riistoja ja pääsevät nopeisiin vastahyökkäyksiin, Väisänen totesi.

– HPS-peli oli hyvä osoitus KuPSin vahvasta hyökkäyksestä. Maalipaikkojen valossa he olisivat voineet tehdä tuplasti enemmän maaleja. KuPSilla on ylhäällä taitavia pelaajia. Tilanteen tullen KuPS pyrkii pelaamaan suoraviivaisesti, mutta he pystyvät pelaamaan monipuolisesti sekä linjan eteen että taakse.

Ulkomaalaispelaajilla on kuopiolaisjoukkueessa tärkeä rooli. Heistä Väisänen nostaa esiin kaksi uusina pelaajina mukaan liittynyttä yhdysvaltalaista.

– Uusista pelaajista toppari Gabriella Cuevas ja Taryn Jakubowski ovat pelanneet vahvasti alakerrassa. Etenkin Jakubowksi on vahva nousija, joka tukee hyvin hyökkäyksiä.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa luottaa omiin vahvuuksiinsa. Kaksinkamppailuvahvaa joukkuetta vastaan on tärkeää, että peli pysyy mahdollisimman hyvin Punamustien kontrollissa.

– On tärkeää, että pystymme liikuttamaan palloa riittävän nopeasti ja määräämään pelin tempoa. Emme halua joutua fyysisesti vahvaa joukkuetta vastaan turhiin painitilanteisiin, Väisänen painotti.

PK-35 Vantaa – KuPS pelataan lauantaina 24.4. klo 15.00 Myyrmäen stadionilla.

Ottelu pelataan koronarajoituksista johtuen ilman yleisöä, mutta sitä voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.