PK-35 Vantaa ja HJK vastakkain Suomen Cupin välierässä

1.4.2021

PK-35 Vantaa taistelee pääsiäislauantaina Suomen Cupin loppuottelupaikasta. Jännittävässä välierässä Punamustien vieraaksi saapuu Helsingin Jalkapalloklubi. Ottelu pelataan lauantaina 2.4. klo 14.00 Myyrmäen stadionilla.

Välierässä kohtaavat kaksi naisten Suomen Cupin viime vuosikymmenen menestyksekkäintä joukkuetta. Sekä PK-35 Vantaa että HJK nähtiin 2010-luvulla Suomen Cupin loppuottelussa peräti viidesti. PK-35 Vantaa on päässyt nostelemaan pokaalia neljästi, kun taas HJK:lla on tilillään kolme cup-mestaruutta.

Tämän vuoden Suomen Cup alkoi Punamustien osalta hienolla paikallisotteluvoitolla Tikkurilan Palloseurasta. PK-35 Vantaa avasi kilpakautensa vahvalla peliesityksellä ja kaatoi TiPSin kahdesti osuneiden Oona Seveniuksen ja Reetta Suomelan osumilla lukemin 1-4. Punamustien toinen lohko-ottelu sen sijaan päättyi 1-1-pistejakoon FC Honkaa vastaan. Vantaalaisten osumasta vastasi Roosa Bröijer. PK-35 Vantaa eteni lopulta jatkopeleihin lohkovoittajana yhden maalin espoolaiskilpailijaansa paremman maalieron turvin.

Suomen Cupin puolivälierässä PK-35 Vantaa kohtasi vajaat kaksi viikkoa sitten Jyväskylän Pallokerhon. Myyrmäen stadionilla pelattu ottelu eteni alusta lähtien kotijoukkueen komennossa ja päättyi sen mukaisiin 5-1-lukemiin. Punamustien osumista vastasivat puolivälierässä Anna Olmala, Roosa Bröijer sekä hattutempun tehtaillut Oona Sevenius.

Myös HJK selviytyi jatkopeleihin oman lohkonsa voittajana. Helsinkiläiset kaatoivat cup-avauksessaan Kakkoseen nousseen FC KTP:n hurjin lukemin 16-0. Toisessa lohko-ottelussaan HJK kaatoi Pallokerho-35:n maalein 0-2. Puolivälierässä HJK kohtasi Tampereen Ilveksen, jonka se kaatoi toissa viikonloppuna lukemin 5-0. Helsinkiläisten osumista vastasivat Nea Lehtola, Katariina Kosola, Silja Jaatinen ja kahdesti osunut Veera Hellman.

Kolmen voitokkaan cup-ottelun jälkeen HJK kärsi kuitenkin viime viikonlopun harjoitusottelussa 2-5-kotitappion FC Honkaa vastaan. Helsinkiläiset antoivat ottelussa paljon vastuuta ja näyttöpaikkoja uusille nuorille pelaajille. Harjoitusottelussa HJK:n osumista vastasivat Vilma Hakala ja Ria Karjalainen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina Aurora Troberg, Netta Koso, Emma Korkalainen, Sophie Maidell ja Tuulia Mikkola. Viime ottelusta sivusta olleista pelaajista kokoonpanoon sen sijaan palaavat Emmi Mäensivu ja Anna Vlasoff.

Hyvät lähtökohdat välierään

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue pääsee Suomen Cupin välierään mukavista lähtökohdista. Joukkue on saanut karanteenista vapauduttuaan alle nyt kaksi täyttä yhteisharjoitusviikkoa.

– Olemme päässeet harjoittelemaan hyvin loistavissa olosuhteissa Myyrmäen stadionilla. Ulkona harjoittelu on tuonut pelaajille taas lisää intoa, mikä on näkynyt joukkueen tekemisessä. Välillä harjoituksissa on menty kovempaa ja välillä taas rauhoitettu menoa tulevaa peliä silmällä pitäen. Toivottavasti olemme tehneet kotiläksymme kunnolla ja olemme valmiita välierään, Väisänen sanoi.

– Joukkueen kokoonpanotilanne on muutamia loukkaantumisia ja flunssapotilaita lukuun ottamatta hyvä. Lisäksi saamme välierän kotikentällemme, josta toivottavasti saamme peliin pientä etua.

Pelillisesti Punamustien tavoitteena on jatkaa edellisten cup-otteluiden tavoin nousujohteisia peliesityksiään. Väisäsen mukaan joukkueen puolustuspelaaminen on toiminut aiemmissa otteluissa hyvin.

– Tähän mennessä pelatuissa peleissä olemme pystyneet pelaamaan puolustussuuntaan varmemmin kuin viime kaudella ja pystyneet suojaamaan omaa maaliamme paremmin. Se on tietysti tärkeää joka pelissä ja uskon, että sillä tulee olemaan iso merkitys myös tulevassa ottelussa. Olemme saaneet aiemmissa Suomen Cupin otteluissa onnistumisia joka osa-alueella ja pystyneet toteuttamaan haluttuja asioita. Haluamme tietysti jatkaa samalla tavalla.

Pääsiäislauantain välierävastustaja HJK on uudistunut jonkin verran viime kauteen nähden. Väisäsen mukaan helsinkiläisten nuoret pelaajat ovat saaneet talven aikana vastuuta.

– HJK:n joukkue on uudistunut talven aikana. He ovat saaneet mukaan uutta nuorta intoa ja antaneet monelle pelaajalle näyttöpaikkoja. Sekin tietysti viittaa joukkueen uudistamisprosessiin, Väisänen totesi.

– HJK on saanut Ria Karjalaisesta selkeän target-pelaajan ylimpään linjaansa. Hän tuo heille lisää vaihtoehtoja suoraviivaisempaan pelaamiseen. Parissa edellisessä cup-pelissä HJK:n maalissa on pelannut lainamaalivahti NJS:stä, mutta ne he saavat jälleen pelikieltonsa kärsineen ykkösmaalivahtinsa takaisin.

Suomen Cupin välierä PK-35 Vantaa – HJK pelataan lauantaina 2.4. klo 14.00 Myyrmäen stadionilla.

Koronarajoituksista johtuen ottelu pelataan suljetuin ovin. Välieräottelua voi kuitenkin seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.