PK-35 Vantaa tavoittelee jatkopaikka FC Honkaa vastaan

11.2.2021

Punamustien pelit Suomen Cupissa jatkuvat lauantaina vuoden ensimmäisellä kotiottelulla. PK-35 Vantaa saa jälkimmäisessä lohkovaiheen ottelussaan vieraakseen espoolaisen FC Hongan. Ottelu pelataan lauantaina 13.2. klo 14.00 Myyrmäki-hallissa.

PK-35 Vantaa avasi lohkovaiheen viime viikonloppuna selvänumeroisella 1-4-vierasvoitolla paikallisvastustaja TiPSiä vastaan. Vantaan derbyssä Punamustien osumista vastasivat kahteen otteeseen osuneet Reetta Suomela ja Oona Sevenius. Voitokkaan cup-avauksen myötä Punamustilla on mukavat lähtökohdat jälkimmäiseen lohko-otteluun.

Suomen Cupin alkulohkovaihe pelataan kolmen joukkueen yksinkertaisissa lohkoissa, joten jokaiselle joukkueelle kertyy ainoastaan kaksi ottelua ja jokaisen ottelun merkitys on sen myötä suuri. Paikallispelivoiton ansiosta PK-35 Vantaalla on voitolla mahdollisuus varmistaa lohkovoitto. Jatkopaikka sen sijaan sinetöityy myös tasapelillä tai jopa enintään kahden maalin tappiolla. Muilla tuloksissa jatkopaikan kohtalo siirtyisi lohkon päätöskierroksen ja FC Hongan sekä TiPSin keskinäisen ottelun varaan.

FC Hongalle lauantain ottelu on vuoden ensimmäinen kilpailullinen koitos. Virallisten otteluiden sijaan tapiolalaiset ovat pelanneet kaksi harjoitusottelua. Ilves kaatui tammikuussa Tampereella lukemin 1-2 ja viime viikolla FC Honka päätyi Suomen alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueen kanssa tasalukemiin 2-2.

pelasivat kuitenkin viime viikolla harjoitusottelun Suomen alle 17-vuotiaiden tyttöjen maajoukkuetta vastaan. Ottelu päättyi tasalukemiin 2-2.

FC Honka on Punamustille viime kausilta hyvin tuttu vastustaja, mutta joukkueessa on tapahtunut myös jonkin verran muutoksia. Uusina pelaajina espoolaisryhmään ovat liittyneet muun muassa usean kauden ajan myös PK-35 Vantaata edustanut Eveliina Parikka, Hanna Ruohomaa, Niia Salminen sekä Hakalan sisarukset Katja ja Krista.

Punamustien terveystilanne on lauantain ottelun alla melko hyvä. Loukkaantumisten vuoksi sivussa ovat ainoastaan Netta Koso, Aurora Troberg ja Emmi Mäensivu. Lisäksi Sanni Solehmainen on vielä tulevasta ottelusta sivussa. Viime viikonlopun TiPS-ottelun sivusta seurannut Sophie Maidell sen sijaan palaa vihdoin kokoonpanoon.

Tavoitteena lohkovoitto

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan valmistautuminen tulevaan FC Honka –otteluun on sujunut hyvin. Nyt joukkue on jo päässyt hieman kiinni ottelurytmiin. Valmistautumisessa on huomioitu myös tulevan vastustajan vahvuudet ja heikkoudet.

– Fiilis joukkueessa on tällä hetkellä hyvä. Tietysti viime viikonlopun kova peli näkyi vielä tällä viikolla hieman pelaajien väsymystasossa, koska kyseessä oli ensimmäinen kilpailullinen peli pitkän tauon jälkeen. Se totta kai tuntuu kropassa ja tässä vaiheessa kautta palautuminen ei ole vielä niin nopeaa. Sen vuoksi olemme harjoitelleet tämän viikon kevyemmin ja valmistautuneet tulevaan otteluun, Väisänen kertoi.

– Olemme käyneet viime peliä läpi ja yritämme jälleen parantaa tiettyjä asioita. Kilpailullisissa peleissä pitää tietysti miettiä oman pelin kehittämisen lisäksi myös vastustajan pelaamista. Honkaa vastaan meillä on ollut aina fyysisesti kovia pelejä. Jos TiPSiä vastaan fokus oli vastustajan nopeiden vastahyökkäysten estämisessä, nyt haluamme etenkin vasta Hongan vahvuuksiin kaksinkamppailutilanteissa.

Vantaalaisten ja espoolaisten välienselvittelyt ovat tulleet jo monen kauden ajalta tutuiksi. Joukkueissa tapahtuu kuitenkin talvisin aina jonkin verran vaihtuvuutta. Se tuo oman mausteensa etenkin vuoden ensimmäiseen kohtaamiseen.

– Honka on saanut etenkin hyökkäykseen tuoretta verta. Mielestäni heiltä löytyy nyt hyökkäyspäähän enemmän nopeutta ja vaihtoehtoja. Se on varmasti kokonaisuutena vahva joukkue. Vaikka heillä ei ole vielä tänä vuonna virallisia pelejä alla, he ovat päässeet pelaamaan hyvän ottelun nuorisomaajoukkuetta vastaan, Väisänen arvioi.

Tavoiteasettelu lauantaille on selkeä. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa haluaa jatkaa hyvin alkaneen vuoden voittosarjaa ja sinetöidä sen myötä lohkovoittonsa.

– Cupin pelejä lähdetään tietysti aina voittamaan. Se on ihan selvä asia. Olemme Suomen Cupissa mukana edetäksemme siinä mahdollisimman pitkälle.

Suomen Cupin lohkovaiheen ottelu PK-35 Vantaa – FC Honka pelataan lauantaina 13.2. klo 14.00 Myyrmäki-hallissa.

Ottelu voi seurata suorana lähetyksenä SolidSportin välityksellä. Katseluoikeuden hinta on 10 euroa.

PK-35 Vantaan kausikorttilaisille tarjotaan katseluoikeus veloituksetta.