Tia-Maria Jaakonsaari jatkaa Punamustissa

4.2.2021

PK-35 Vantaa ja Tia-Maria Jaakonsaari ovat solmineet kauden 2021 kattavan jatkosopimuksen. 26-vuotiaalle keskikenttäpelaajalle alkava kausi on peräti yhdestoista Punamustien riveissä.

Koillis-Helsingin kenttien kasvatti Jaakonsaari pelasi juniorivuotensa Puistolan Urheilijoiden paidassa. B-tyttöikäisenä hän siirtyi PK-35:n riveihin ja yhden B-tytöissä pelatun kauden jälkeen heti PK-35 Vantaan liigaryhmään. Liigadebyyttinsä Jaakonsaari teki jo kaudella 2011. Ensimmäisellä kaudella hän esiintyi vain muutamassa ottelussa, mutta vastuu kasvoi selvästi jo seuraavalla kaudella.

Jaakonsaari on ollut mukana saavuttamassa PK-35 Vantaan paidassa kuutta Suomen mestaruutta ja neljää Suomen Cupin mestaruutta. Lisäksi hän oli mukana nostamassa seuraa Ykkösestä takaisin pääsarjaan kaudella 2019. Yhteensä hän on pelannut urallaan peräti 118 naisten pääsarjaottelua ja viimeistellyt niissä kahdeksan maalia.

Poikkeuksellinen näkemys pelistä

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Jaakonsaari on ennen kaikkea peliälykäs pelaaja. Intohimoinen suhtautuminen jalkapalloon välittyy vahvasti kaikesta tekemisestä.

– ”Tiksu” on varmasti yksi Suomen parhaista keskikentän pohjapelaajista. Hänellä on sellainen näkemys ja ymmärrys pelistä, jollaista ei monella naispelaajalla ole. Tiksu todella elää joka solullaan jalkapalloa. Hän katsoo sitä, analysoi sitä ja pystyy keskustelemaan siitä. Hän uskaltaa ottaa kantaa asioihin ja kertoa mielipiteensä, mikä on todella tervetullutta suomalaiseen naisjalkapalloon.

– Tiksulla on vahva näkemys pelistä, minkä ansiosta hän pystyy toimimaan joukkueen pelin moottorina.

Väisäsen mukaan keskikenttäpelaajan lähtökohdat uuteen kauteen ovat paremmat kuin monina aikaisempina vuosina. Hän uskoo, että kentällä nähdään tänä vuonna hyvävireinen Jaakonsaari.

– Lähtökohdat kauteen ovat siinä mielessä erilaiset, että Tiksu pysyi viime kaudella hyvin kunnossa ja pystyi pelaamaan paljon. Nyt hän on valmiimpi uuteen kauteen. Hän on harjoitellut hyvin ja panostanut aiempaa enemmän etenkin fyysiseen harjoitteluun.