Lauantai-illan PKKU-ottelu avaa Punamustien pelikauden

28.1.2021

PK-35 Vantaa pelaa lauantai-iltana vuoden 2021 ensimmäisen harjoitusottelunsa. Helmikuun Suomen Cupin koitoksiin valmistuvassa ottelussa vastaan asettuu naisten Ykkösessä pelaava Pallokerho Keski-Uusimaa. Ottelu pelataan lauantaina 30.1. klo 20.00 Kauniaisten Volkswagen-hallissa.

Punamustien talviharjoittelu on sujunut mallikkaasti ja koronarajoitusten vaikutukset huomioiden melko hyvin suunnitelmien mukaan. Tammikuulle kaavaillut harjoitusottelut poikajoukkueita vastaan jouduttiin kuitenkin perumaan koronarajoitusten estettyä pelien toteuttamisen, joten tulevan lauantain harjoitusottelu PKKU:ta vastaan on PK-35 Vantaalle vuoden ensimmäinen ottelu.

PKKU-ottelu on Punamustille tärkeä tapahtuma, sillä se tarjoaa pitkän tauon jälkeen arvokasta pelituntumaa ja mahdollisuuden ajaa uusia pelaajia yhä paremmin sisään joukkueen pelitapaan. Samalla harjoitusottelu valmistaa joukkuetta helmikuussa pelattaviin Suomen Cupin lohkovaiheen otteluihin TiPSiä ja FC Honkaa vastaan.

Lauantain vastustajajoukkue PKKU pelaa alkavalla kaudella naisten Ykkösessä. Viime kaudella joukkue sijoittui toisella sarjatasolla viidenneksi. Ennakkoarvioissa keskiuusimaalaisia on ennakoitu myös tulevalla kaudella sarjan ylempään kastiin.

PKKU:n naisten edustusjoukkueen toiminta on tavoitteellista, sillä seura on ilmoittanut julkisesti tavoittelevansa nousua Kansalliseen Liigaan vuoteen 2023 mennessä. Uusina vahvistuksina PKKU on saanut riveihinsä muun muassa HJK:ssa viime vuodet viettäneen Tessa Rinkisen sekä niin Kuopion Pallokissojen kuin FC Hongan liigarinkiin kuuluneen maalivahdin Nea Laitilan.

Keskiuusimaalaiset ehtivät pelata jo viime viikonloppuna peräti kaksi harjoitusottelua. Niissä ensimmäisessä PKKU kaatoi viime kauden päätteeksi Kakkoseen nousseen KTP:n lukemin 4-1. Samoihin lukemiin päädyttiin päivää myöhemmin, kun PKKU nappasi 1-4-voiton Punamustien yhteistyöseurasta EBK:sta.

PK-35 Vantaan ja PKKU:n edelliset keskinäiset kohtaamiset nähtiin kaudella 2019 molempien joukkueiden pelatessa Ykköstä. Tuolloin PK-35 Vantaa vei keväisen kohtaamisen Tuusulassa nimiinsä lukemin 0-4. Kesän kotipelissä Myyrmäessä Punamustien voittolukemiksi kirjattiin 3-0.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantain harjoitusottelussa varmuudella Netta Koso, Emmi Mäensivu, Aurora Troberg ja todennäköisesti myös Anna Olmala. Lisäksi pienen vamman jälkeen harjoitusvahvuuteen palannut Emma Korkalainen lienee vielä varotoimenpiteenä sivussa. Sophie Maidell, Reetta Suomela, Laura Kölhi ja Tuulia Mikkola sen sijaan tekevät näillä näkymin lauantaina ensiesiintymisensä PK-35 Vantaan paidassa.

Tärkeää pelituntumaa

Useampi pelaaja pelaa lauantai-iltana ensimmäisen ottelunsa punamustaraitapaidassa. Yksi heistä on naapuriseura Vantaan Jalkapalloseurasta PK-35 Vantaan riveihin siirtynyt Reetta Suomela.

– Harjoittelu on sujunut hyvin. Tämä viikko on ollut hieman kevyempi, mutta muuten olemme menneet aika hyvällä tempolla ja treenanneet hyvin. Tällä hetkellä on tosi hyvä fiilis, kun vielä lauantaina pääsemme pelissä kokeilemaan treenattuja asioita, Suomela sanoi.

– Uutena pelaajana yritän tietysti päästä koko ajan paremmin kiinni uuden joukkueen pelitapaan. Se tapahtuu tietysti pre-seasonin etenemisen ja etenkin harjoituspelien myötä. Joukkueessa on jonkin verran uusia pelaajia, joten vie aina aikansa saada pelaamista yhtenäiseksi.

Koronarajoitukset ovat mutkistaneet Punamustien harjoituspelisuunnitelmia, mutta tuleva PKKU-ottelu päästään onneksi pelaamaan. Suomelan mielestä on tärkeää, että joukkue pääsee pelaamaan yhden täyden harjoituspelin ennen helmikuussa odottavia ensimmäisiä kilpailullisia otteluita.

– On tosi tärkeää, että pääsemme pelaamaan yhden kunnon treenipelin ennen Suomen Cupin pelejä. On tärkeää, että peli menisi koko ajan eteenpäin ja saisimme sen näkymään kentällä. Tulevassa pelissä tärkeitä asioita ovat varmasti pelituntuman saaminen, prässin toimiminen, pelin avaaminen ja tietysti maalinteko, Suomela tuumi.

– Vastustajan en tiedä kovin paljoa, mutta Nea Laitilan siirryttyä sinne heillä on varmasti hyvä maalivahti. Lisäksi Tessa Rinkinen on heille hyvä vahvistus.

Harjoitusottelu PK-35 Vantaa – PKKU pelataan lauantaina 30.1. klo 20.00 alkaen Volkswagen-hallissa Kauniaisissa. Kuvausolosuhteiden salliessa ottelua voi seurata suorana lähetyksenä Solidsport-palvelun kautta.