Sanna Saariselle tusina täyteen

19.12.2020

PK-35 Vantaa on solminut Sanna Saarisen kanssa kauden 2021 kattavan jatkosopimuksen. Tuleva kausi on joukkueen monivuotiselle kapteenille jo peräti kahdestoista Punamustien riveissä.

29-vuotias Saarinen on ainoa pelaaja, joka on edustanut PK-35 Vantaata koko nykymuotoisen seurahistorian ajan. Juniorivuosinaan FC Honkaa ja FC Espoota edustanut Saarinen liittyi ryhmään kaudella 2009, jonka päätteeksi seura nousi ensimmäistä kertaa Naisten Liigaan. Yhdentoista Punamustista pelatun kauden aikana keskikenttäpelaaja on ollut mukana voittamassa seitsemää Suomen mestaruutta, neljää Suomen Cupin mestaruutta ja saavuttamassa kahta liiganousua.

Päättyneellä kaudella kapteeni pelasi PK-35 Vantaan kaikki 18 liigaottelua alusta loppuun. Pelaamissaan otteluissa Saarinen viimeisteli yhden maalin ja teki esityön neljään osumaan. Kauden ainoa täysosuma oli sitäkin näyttävämpi, kun Saarinen laukoi lisäajan kaukolaukauksellaan 4-4-tasoituksen JyPKin verkkoon elokuisessa vierasottelussa.

Yhteensä Saarinen on pelannut liigaurallaan 189 ottelua ja viimeistellyt niissä 76 maalia. Jälkimmäinen lukema on tämän hetken liigapelaajien joukossa sarjan suurin. Kansainvälisillä kentillä Saarisella on tilillään 25 Mestarien liigan ottelua, joissa on syntynyt yhteensä 12 osumaa. Naisten A-maajoukkueessa Saarinen on pelannut 17 ottelua ja heiluttanut niissä verkkoa kolmesti.

”Hyvä urheilijan roolimalli”

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Saarisen jatkosopimus on tärkeä palanen ensi kauden joukkueeseen. Samalla hän painottaa, että kokeneen pelaajan arvo näkyy vahvasti myös kentän ulkopuolella.

– On totta kai tärkeää, että pitkäaikainen kapteeni ja luottopelaaja jatkaa joukkueessa. Hän tuo seuran ja joukkueen tekemiseen jatkuvuutta pelaajanäkökulmasta. Lisäksi hän on tosi hyvä urheilijan roolimalli monelle pelaajalle, Väisänen totesi.

– Sanna on meille tärkeä pelaaja, joka pystyy pelaamaan usealla eri pelipaikalla. Hän on todellinen joukkuepelaaja ja lisäksi todella peliälykäs pelaaja. Sanna lukeutuu niihin taitaviin pelaajiin, jotka pystyvät myös siirtämään osaamisensa hyvin peleihin. Se on asia, johon kaikki taitavatkaan pelaajat eivät aina pysty.

Saarisen solmi jatkosopimuksen PK-35 Vantaan hyvillä mielin. Vaikka edellisen kauden päättymisestä on kulunut vasta reilu kuukausi, katseet on käännetty jo hyvissä ajoin uuteen kauteen.

– Nyt on tosi hyvät fiilikset ja odotan innolla uuden kauden alkua. Valmistautuminen alkoi nopeasti edellisen kauden päätyttyä ja uskon, että pystymme näyttämään kentällä heti kauden alussa, mihin pystymme, Saarinen sanoi.

Päättyvästä vuodesta jäi Punamustien leirissä paljon hampaankoloon. Saarisen mukaan joukkue lähtee sen myötä uuteen kauteen nälkäisenä, motivoituneena ja valmiimpana.

– Viime kaudesta päällimmäisenä jäivät mieleen koronan vaikutukset sarjaan ja valmistautumiskauteen sekä tietysti pettymys joukkueen tuloksia kohtaan. Toivottavasti korona ei tällä kertaa vaikuta samalla tavalla valmistautumiseen. Viime kaudela emme pystyneet kääntämään tiukkoja pelejä riittävän hyvin eduksemme emmekä kyenneet konkretisoimaan ajoittaisia hyviä peliesityksiä tulostaululle, Saarinen kertasi mennyttä kautta.

– Odotan innolla, että pystymme nostamaan joukkueen pelaamisen uudelle tasolle ja saavuttamaan parempia tuloksia sarjassa. Lähtökohdat ovat osaltamme todella hyvät. Joukkueen runko on pysynyt hyvin kasassa ja olemme saaneet huikeita vahvistuksia. Treeneissä on ollut loistava fiilis ja fyysisesti olemme jo nyt menneet joukkueena eteenpäin viime kaudesta. Lisäksi meillä on nyt yksi kausi enemmän alla tällä joukkueella, minkä uskon näkyvän kentällä yhtenäisempänä joukkuepelaamisena niin hyökkäys- kuin puolustussuuntaan.