Laura Kölhi siirtyy idästä länteen

14.12.2020

PK-35 Vantaa on solminut Laura Kölhin kanssa kauden 2021 kattavan pelaajasopimuksen. Laitapuolustaja siirtyy Punamustiin Tikkurilan Palloseurasta.

21-vuotias Kölhi edusti juniorivuosinaan ensin kotikaupunkinsa Hyvinkään Palloseuraa ja siirtyi sieltä myöhemmin Vantaan Jalkapalloseuran riveihin. VJS:ssä Kölhi pelasi junioripelien lisäksi myös naisten Ykköstä kausina 2015 ja 2016.

Kaudeksi 2018 Kölhi siirtyi Itä-Vantaalle pääsarjaan nousseen Tikkurilan Palloseuran riveihin ja teki siellä liigadebyyttinsä samana vuonna. Kolmen kauden mittainen jakso TiPSissä huipentui kuluneena syksynä Kansallisen Liigan hopeamitaleihin.  Liigakenttien lisäksi Kölhi on esiintynyt myös Suomen nuorisomaajoukkueissa.

Nuoresta iästään huolimatta Kölhi on jo kokenut liigapelaaja. Kolmen kauden aikana hän on pelannut yhteensä 54 pääsarjaottelua ja viimeistellyt niissä yhden maalin. Päättyneellä kaudella Kölhi pelasi PK-35 Vantaata vastaan täydet minuutit sekä Suomen Cupin välierässä että jälkimmäisessä liigakohtaamisessa, joten pelaaja on vastustajan paidasta tuoreessa muistissa.

Sopiva palanen joukkueeseen

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukana Kölhi on hyvä lisä joukkueeseen. Vasenjalkaisena laitapuolustajana hän vastaa hyvin Punamustien etsimää pelaajatyyppiä.

– Laura on pelannut aiemmin VJS:ssä tässä lähellä ja hän on siinä mielessä jo jossain määrin tuttu pelaaja. Nyt on tietysti hienoa, että saimme hänet meidän mukaamme. Olemme hakeneet puolustuslinjaan vasenjalkaista pelaajaa, joten Laura vastaa tarpeeseen hyvin. Meiltä löytyy nyt puolustuslinjasta sekä vasen- että oikeajalkaisia pelaajia, mikä tukee hyvin pallonhallintapeliämme, Väisänen totesi.

– Lauran harjoitteluasenne on ollut ihan loistava ja hän on jo parissa treenissä osoittanut, että pystyy tekemään kentällä haluttuja asioita ja pelaamaan monipuolisesti. Laura tuo hyvän lisän siihen pelaamiseen, jota rakennamme nyt ensi kautta varten.

Kölhin mukaan siirtyminen kaupungin toiselle puolelle on sujunut luontevasti. Alku Punamustien kanssa on sujunut mukavasti ja sen myötä odotukset uutta kautta kohden ovat korkealla.

– Siirryn tänne hyvillä mielin ja odotan, mitä uusi kausi tuo tullessaan. Ensivaikutelma on ollut hyvä. Treenien taso on kova ja joukkueessa on mukavia ihmisiä, Kölhi sanoi.

– Ensi kaudelta odotan, että pääsen hyvin mukaan joukkueeseen, kehityn pelaajana monipuolisemmaksi ja pääsen huippukuntoon.