Roosa Bröijer jatkaa Punamustissa

11.12.2020

PK-35 Vantaa Roosa Bröijer ovat solmineet kauden 2021 kattavan jatkosopimuksen. Joukkueen monivuotisiin luottopelaajiin lukeutuva keskikenttäpelaaja aloittaa jo kahdeksannen kautensa Punamustien riveissä.

23-vuotias Bröijer on syntyperäinen länsivantaalainen, joka aloitti jalkapallotaipaleensa alueen junioriseuran Vantaan Jalkapalloseuran paidassa. Käytyään läpi VJS:n juniori-ikäluokat hän nousi PK-35 Vantaan liigaryhmään kaudella 2014. Liigadebyyttinsä hän teki heti samalla kaudella, mutta Bröijerin todellinen läpimurtokausi nähtiin vuonna 2016. Silloin hän oli tärkeässä roolissa Suomen mestaruutta juhlineiden Punamustien keskikentällä.

Päättyneellä kaudella Bröijer pelasi 15 liigaottelua ja kirjasi niissä tililleen yhden maalin sekä esityön kolmeen osumaan. Lisäksi hän pelasi kaikissa PK-35 Vantaan päättyneen kauden Suomen Cupin otteluissa. Yhteensä Bröijer on pelannut pääsarjatasolla 92 ottelua ja viimeistellyt niissä 12 maalia.

Hän on ollut voittamassa Punamustien paidassa neljää Suomen mestaruutta ja yhtä Suomen Cupin mestaruutta sekä ollut mukana nostamassa seuraa Ykkösestä takaisin liigakentille kaudella 2019.

Motivoituneena uuteen kauteen

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen on tyytyväinen monivuotisen luottopelaajan jatkosopimukseen. Hänen mukaansa Bröijerillä on joukkueelle tärkeä palanen niin pelikentällä kuin sen ulkopuolella.

– Roosa on pelaaja, joka pystyy olemaan joukkueen moottori ja rytmittämään peliä loistavasti. Ensi kauden tavoitteena on saada Roosa roolitettua yhä paremmin sekä puolustus- että hyökkäyssuuntaan – eli entistä vahvemmin box-to-box –pelaajaksi. Hänen havainnointinsa on kentällä poikkeuksellisen hyvää ja taitojensa myötä hän pystyy luomaan maalipaikkoja sekä itselleen että muille, Väisänen sanoi.

– Roosa on kokenut usean vuoden ajan joukkueen runkopelaajiin ja kokenut joukkueen mukana paljon. Päättyneellä kaudella hän kuului myös kapteenistoon, mikä tietysti kertoo arvostuksesta joukkueen sisällä. Roosalla on tärkeä rooli joukkueen päivittäisessä tekemisessä.

Bröijerin mukaan seitsemänteen sijaan päättynyt sarjakausi 2020 oli monella tavalla raskas. Kauden päätyttyä hän puntaroi eri vaihtoehtoja, mutta Punamustissa jatkaminen tuntui lopulta parhaalta vaihtoehdolta. Keskikenttäpelaaja lähtee uuteen kauteen todella motivoituneena ja täynnä näyttöhaluja.

– Viime kausi oli haastava niin itselleni kuin joukkueelle, joten mietin omalla kohdallani paljon, mitä olisi hyvä tehdä seuraavalla kaudella. Tulin kuitenkin siihen lopputulokseen, että Vantaalta olisi vaikea lähteä pois monen hyvän vuoden jälkeen. Tuttu ympäristö ja joukkue saivat minut jäämään – sekä se, että noin heikkoon kauteen tätä ei voi jättää, Bröijer taustoitti pohdintaansa.

– Motivaatio on taas korkealla ja haluan kehittyä ensi kaudella sekä henkilökohtaisesti että joukkueen tekemisen kannalta. Yhdessähän tätä tehdään. Se halu antaa vielä joukkueelle enemmän ja pärjätä joukkueena taas paremmin sai minut jäämään tänne.

PK-35 Vantaan tavoitteena on kivuta uudella kaudella jälleen sarjataulukon kärkipäähän.  Bröijer muistuttaa, että tavoitteen saavuttaminen vaatii kaikilta tasonnostoa.

– Toivon, että otamme viime kauden vaikeuksista opiksi ja menemme taas eteenpäin. Jokaiselta pelaajalta ja valmennukselta pitää vaatia enemmän, jotta tulos olisi kauden päätyttyä toivottu ja paras mahdollinen. On kiva, että moni viime kauden pelaajista jatkaa, sillä toivottavasti tuttujen pelaajien kanssa pelaaminen saataisiin paremmin rullaamaan ja yhteinen tekeminen toimisi paremmin kuin viime kaudella.