Sanni Solehmainen ja Karoliina Autio jatkosopimuksiin

29.10.2020

PK-35 Vantaa on solminut Sanni Solehmaisen ja Karoliina Aution kanssa ensi kauden kattavat jatkosopimukset. Maalivahtina pelaavalle Solehmaiselle ja monipuolisesti hyökkäyksessä sekä laitarooleissa viihtyvälle Autiolle tuleva kausi on kolmas Punamustien riveissä.

20-vuotiaat Solehmainen ja Autio ovat Vantaan Jalkapalloseuran kasvatteja, jotka edustivat samaa seuraa koko junioriuransa ajan. Kaksikko siirtyi lopulta VJS:stä PK-35 Vantaan riveihin alkuvuodesta 2019.  Ensimmäisellä kaudellaan he olivat auttamassa Punamustia takaisin korkeimmalle sarjatasolle, joten kuluva kausi on Aution ja Solehmaisen ensimmäinen pääsarjakausi.

Aution osalta loukkaantuminen häiritsi ensimmäisen liigakauden alkua, mutta hän pääsi lopulta tekemään ensiesiintymisensä Kansallisessa Liigassa elokuun vierasottelussa TPS:ää vastaan. Sen jälkeen Autio on kirjannut tililleen seitsemän liigaottelua. Esimakua hyökkäävän pelaajan osaamisesta saatiin jo viime kaudella Ykkösessä, kun Autio pelasi Punamustien kaikissa 22 ottelussa ja viimeisteli niissä 11 maalia sekä tarjoili esityön seitsemään osumaan.

Solehmainen sen sijaan ei ole vielä päässyt tekemään liigadebyyttiään. Viime kaudella nuoren maalivahdin tilille kertyi kaikkiaan 14 Ykkösen ottelua, yksi Suomen Cupin ottelu ja lisäksi yksi naisten Mestarien liigan karsintaottelu Tallinnassa.

Nuori vantaalaiskaksikko jatkaa Punamustien riveissä hyvillä mielin. Jatkosopimus oli molemmille luonteva päätös.

– Jatkan täällä hyvillä fiiliksillä. Viihdyn todella hyvin joukkueessa, Autio sanoi.

– On kivaa jatkaa täällä. Minulla on vielä paljon kehitettävää, ja PK-35 Vantaassa se onnistuu loistavan valmennuksen ja pelaajien tuella, Solehmainen komppasi.

Sekä Autio että Solehmainen haluavat ottaa tulevalla kaudella jälleen uusia kehitysaskeleita ja auttaa sen myötä Punamustia nousemaan takaisin kohti sarjataulukon kärkisijoja.

– Odotan ensi kautta jo innolla, sillä tämä kausi jäi omalta osaltani hieman lyhyeksi. Toivottavasti saan nyt ehjän harjoittelukauden ja pääsisin sen myötä ensi kaudella pelaamaan paljon sekä auttamaan joukkuetta menestymään, Autio tuumasi.

– Toivottavasti pääsisin pelaamaan enemmän ja pärjäisimme joukkueena paremmin, Solehmainen totesi.

Tunnollisia harjoittelijoita

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Autio ei etenkin alkukaudesta vaivanneiden loukkaantumisten myötä päässyt vielä tekemään toden teolla läpimurtoaan pääsarjassa. Tulevalla kaudella siihen on Väisäsen mukaan kuitenkin hyvät edellytykset.

– Tänä vuonna ”Karkin” pelit ovat jääneet vammojen takia vähiin, joten nyt on tärkeää saada hänelle hyvä ja ehjä harjoittelukausi alle. Sen myötä uskomme saavamme hänestä ensi kaudella entistä vahvemman liigapelaajan, Väisänen totesi.

– Karkki on vahva ja nopea. Hänellä on myös erittäin hyvät keskitykset, laukaukset ja pääpelitaidot. Lisäksi hän on saanut tänä vuonna paljon lisää rohkeutta. Karkilla on paljon hyviä ominaisuuksia, joita pitää nyt jalostaa eteenpäin. Se on totta kai joukkueen kannalta arvokasta, että Karkki pystyy monipuolisuutensa ansiosta pelaamaan usealle eri pelipaikalla.

Punamustien maalivahtivalmentaja Jouni Puttosen mukaan Solehmainen on hoitanut roolinsa tällä kaudella ensiluokkaisesti, vaikka peliminuutteja ei ole vielä liigapeleissä tullut.

– Sanni on esimerkillinen ja ahkera harjoittelija. Hän treenaa aina hyvällä asenteella ja on sen myötä joukkueelle tärkeä pelaaja, Puttonen sanoi.

– Maalivahtina Sanni on mennyt koko ajan eteenpäin joka osa-alueella. Jalalla pelaaminen on kenties se hänen suurin vahvuutensa. Lisäksi Sanni menee rohkeasti tilanteisiin.