PK-35 Vantaa saa vieraita Kuopiosta

9.10.2020

PK-35 Vantaa palaa viikonloppuna vihdoin kotiyleisön eteen lähes puolentoista kuukauden odotuksen jälkeen, kun Kansallisen Liigan sarjataukojen sävyttämä syyskierros jatkuu Myyrmäessä. Tällä kertaa Punamustien vieraaksi saapuu sarjanelonen Kuopion Palloseura. Ottelu pelataan lauantaina 10.10. klo 16.00 Myyrmäen stadionilla.

PK-35 Vantaa majailee lokakuun peleihin lähdettäessä Kansallisessa Liigassa seitsemännellä sijalla. Joukkue on kerännyt 14 sarjapelistään 15 pistettä. Pistepotti koostuu neljästä voitosta ja kolmesta pistejaosta. Tappioita Punamustilla on tilillään seitsemän. Eroa viidenteen sijaan on viisi pistettä, joten joukkueella on vielä mahdollisuus kohentaa asemiaan sarjataulukossa.

Joukkue löysi heinä-elokuussa hyvän kesävireen ja pelasi tuolloin liigakentillä viisi peräkkäistä tappiotonta ottelua. Niiden jälkeen kurssi kääntyi kuitenkin mollivoittoisemmaksi, sillä PK-35 Vantaa on hävinnyt kolme edellistä liigapeliään. Syyskuussa joukkue kärsi 4-2-tappion HJK:n vieraana ja taipui Vantaan derbyssä TiPSin vieraana peräti lukemin 6-1. Viime otteluiden tulosten myötä Punamustien ryhmä palaa sarjatauolta kotiyleisön eteen varmasti näyttöhaluja uhkuen.

KuPS sen sijaan lähtee neljälle viimeiselle kierrokselle sarjataulukon neljänneltä sijalta. Kuopiolaiset ovat keränneet 14 ottelustaan yhteensä 26 pistettä kahdeksalla voitolla ja kahdella pistejaolla. Tappioita joukkue on kärsinyt neljä. Sarjan kärki vaikuttaa olevan jo tavoittamattomissa, mutta mitalisijaan KuPSilla on eroa vain neljä pistettä.

Syyskuussa KuPS pelasi Punamustien tavoin kaksi ottelua. Kuukauden alussa keltapaidat tasasivat pisteet FC Hongan vieraana Espoossa lukemin 2-2. Jälkimmäisessä ottelussaan KuPS kaatoi kotikentällään Ilveksen maalein 3-1.

Palloliiton puheenjohtajan omistama ja rahoittama Kuopion Palloseura sai paikan Kansallisessa Liigassa täydennysmenettelyn kautta alkuvuodesta 2019. PK-35 Vantaa ja KuPS pelaavat nyt ensimmäistä kautta samalla sarjatasolla, joten heinäkuinen kohtaaminen Kuopiossa oli samalla myös joukkueiden historian ensimmäinen keskinäinen ottelu. Tuolloin kotijoukkue KuPS pelasi vahvan avausjakson ja karkasi sen turvin 3-0-voittoon. Savolaisryhmän osumista vastasivat tuolloin Aino Kröger ja kahdesti osunut Gentjana Rochi.

PK-35 Vantaan tämän kauden liigapelien paras maalintekijä on ollut viidesti osunut Wilma Forsblom. Lisäksi Netta Koso ja Oona Sevenius ovat viimeistelleet kolme osumaa. KuPSin riveissä maalinteosta ovat vastanneet etenkin liigan maalipörssiä 15 osumallaan johtava Gentjana Rochi sekä samassa tilastossa toisena oleva Aino Kröger, jolla on tilillään kymmenen maalia.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantain ottelussa varmuudella Aurora Troberg, Karoliina Autio ja Tytti Kemppainen.

Tavoitteena paluu pistekantaan

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan ryhmä on valmiina palaamaan tositoimiin jälleen yhden lyhyen ottelutauon jälkeen. Syyskuu ei kerryttänyt Punamustien pistepottia, joten nyt joukkueella on vakaa aikomus palata nopeasti pisteiden makuun. Väisäsen mukaan pelaamisesta löytyy muutamia selkeitä kehityskohteita, joihin on nyt kiinnitetty huomiota.

– Pelaajilla on nyt yksi pelivapaa viikonloppu takana, joten kaikilla on varmasti kova into ja halu päästä taas näyttämään osaamistaan. Olemme harjoitelleet tällä viikolla aika kevyesti, jotta olemme mahdollisimman valmiina lauantain peliin, Väisänen sanoi.

– Pari edellistä peliä ei ole olleet meiltä onnistuneita. Nyt kiinnitämme huomiota erityisesti siihen, että saamme pelistä tasapainoisemman. Tavoitteena on parantaa selkeästi koko joukkueen puolustuspelaamista ja olla tiiviimpänä kuin aiemmissa peleissä. Hyvän puolustamisen kautta tavoitteena on tietysti päästä myös hyviin kontrolloituihin hyökkäyksiin.

Väisäsen mukaan lauantaina vastaan asettuva KuPS on tasokas joukkue. Hän uskoo, että molemmat joukkueet astelevat pelikentälle vain voitto mielessään.

– KuPS on vahvassa vireessä. He pelaavat aika tasaista kautta, vaikka he eivät muutamien pienten notkahdusten myötä olekaan aivan kärkisijoilla. KuPS on vahva joukkue, jossa on paljon hyviä ulkomaalaispelaajia. He taistelevat vielä mitaleista, joten he tulevat varmasti kovalla asenteella Myyrmäkeen, Väisänen totesi.

Joukkueiden heinäkuussa pelattu ensimmäinen keskinäinen ottelu päättyi kuopiolaisten selvänumeroiseen voittoon. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan selkeänä tavoitteena on nyt siirtää sen pelin opit käytäntöön ja saada kentällä sen myötä enemmän onnistumisia.

– Edellinen KuPS-peli ei ollut meiltä kovin onnistunut suoritus. Silloin KuPS oli vahva ja me vähän sorruimme liian pieneen pelaamiseen. Koko joukkueen puolustaminen ei ollut siinä pelissä riittävällä tasolla. Meille tuli harmittavia virheitä, jotka KuPS hyödynsi tehokkaasti, Väisänen myönsi.

– Meilläkin oli kuitenkin siinä pelissä omat lyhyet hetkemme. Nyt meidän pitää saada ne hetket pidemmiksi, päästä luomaan sekä hyödyntämään tiloja ja tietysti päästä maalipaikoille.

Vastustajan tasokkaasta pelaajaryhmästä Väisänen nostaa esiin yhden tutun ja yhden uuden nimen.

– KuPSilla on paljon hyviä pelaajia, joista esiin voisi nostaa esimerkiksi meille tutun maalivahdin. Emma Immonen pelaa siellä hyvää kautta. Hän on osallistunut tällä kaudella myös paljon pelin avaamiseen hyvillä pitkillä palloilla, joten niiden kanssa meidän pitää olla tarkkana.

– Lisäksi KuPS on saanut vahvistusta myös puolustuslinjaansa. Viime otteluissa pelannut Kayla Sharples on isokokoinen, ihan taitava ja pelaa kovaa.

PK-35 Vantaa – KuPS pelataan lauantaina 10.10. klo 16.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 12 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 7 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.