PK-35 Vantaa emännöi sunnuntai-illassa FC Honkaa

29.8.2020

Punamustien pelit jatkuvat sunnuntai-iltana kotiyleisön edessä. Pääkaupunkiseudun paikallisottelut saavat jatkoa, kun PK-35 Vantaa emännöi monivuotista kilpakumppaniaan espoolaista FC Honkaa. Ottelu pelataan sunnuntaina 30.8. klo 17.00 Myyrmäen stadionilla.

PK-35 Vantaa lähtee kahdennelletoista ottelukierrokselle sarjataulukon kuudennelta sijalta. Punamustilla on tilillään 15 pistettä, jotka ovat kertyneet neljästä voitosta ja kolmesta tasapelistä. Tappioita joukkueella on tilillään neljä.

Ensimmäisestä kuudesta ottelustaan PK-35 Vantaa keräsi ainoastaan neljä pistettä, mutta sitä seuranneet viisi ottelua ovat lihottaneet pistepussia peräti 11 pisteellä. Sunnuntain otteluun joukkue lähtee viiden ottelun tappiottomassa putkessa, jonka aikana se on voittanut kolmesti ja pelannut kahdesti tasan. Edellisessä ottelussaan keskiviikkona PK-35 Vantaa haki 1-2-vierasvoiton Pihlajamäen kaimaseurastaan. Punamustien osumista vastasivat Wilma Forsblom ja loppuhetkillä ottelun ratkaisuosuman laukonut Vera Saastamoinen.

FC Honka sen sijaan majailee sarjataulukossa seitsemäntenä. Espoolaiset ovat pisteen Punamustia jäljessä, mutta yhden ottelun vähemmän pelanneina. Joukkueen 14 pisteen potti on koostunut neljästä voitosta ja kahdesta pistejaosta. Tappioita FC Honka on kärsinyt neljä.

Espoolaisryhmän pelit ovat olleet varsin runsasmaalisia, sillä joukkueen kymmenen ottelun maaliero on 15 – 15. Osumia on siis syntynyt keskimäärin peräti kolme ottelua kohden. Keskiviikon arkikierroksen peli ei tehnyt poikkeusta, kun FC Honka tasasi kotonaan pisteet TiPSin kanssa lukemin 2-2. Maalinteossa tapiolalaisilta onnistuivat Katarina Naumanen ja Tiia Savolainen.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna jo kahteen otteeseen. Helmikuisessa Suomen Cupin puolivälieräkohtaamisessa PK-35 Vantaa oli tiukan väännön jälkeen vahvempi niukasti lukemin 1-0. Myös kesäkuun lopun liigakohtaamisessa alku oli lupaava, kun Oona Sevenius vei Punamustat Tapiolassa johtoon. FC Honka nousi kuitenkin toisella jaksolla Milla Punsarin ja Riikka Hannulan osumilla 2-1-voittoon.

PK-35 Vantaan tämän kauden liigapelien parhaat maalintekijät ovat olleet Netta Koso, Oona Sevenius ja Wilma Forsblom. Heistä kukin on onnistunut maalinteossa kolmesti. FC Hongan riveissä tehoista on vastannut etenkin neljä liigamaalia viimeistellyt Dana Leskinen.

Punamustien kokoonpanotilanne on sunnuntain ottelun alla hyvä, sillä sivussa on varmuudella ainoastaan Aurora Troberg. Myös Troberg on kuitenkin saanut vihdoin luvan osallistua täysipainoisesti harjoituksiin, joten hänen paluunsa pelikentille lähestyy kovaa vauhtia.

Vastassa tuttu joukkue

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee sunnuntai-illan kamppailuun mukavista lähtökohdista. Joukkueen hyvä tulosvire on antanut lisää itseluottamusta, mutta ryhmällä on edelleen potentiaalia yhä parempiin suorituksiin.

– Nyt olemme olleet hyvässä vireessä ja joukkue on saanut paljon onnistumisia. Niiden vastapainoksi on toisaalta sattunut myös virheitä, jotka meidän pitää nyt pystyä karsimaan pelistämme, Väisänen totesi.

– Keskiviikkona kokeilimme Pallokerho-35:ttä vastaan hieman erilaista pelitapaa. Nyt mietimme, mikä on järkevin tapa lähteä pelaamaan FC Honkaa vastaan. Viidessä viime pelissä olemme saaneet mukavasti maalipaikkoja, joten toivottavasti pääsemme rangaistusalueelle hyvin myös sunnuntaina.

Pääkaupunkiseudun joukkueiden keskinäisille kohtaamisille on tyypillistä, että joukkueet tuntevat toisensa erittäin hyvin. Huominen kohtaaminen ei tee tähän poikkeusta.

– Kuten me, myös FC Honka on pelannut aika ailahtelevasti tällä kaudella. Nyt molemmilla on kuitenkin muutama hyvä peli taustalla, joten on mielenkiintoista nähdä, miten joukkueet pystyvät jatkamaan tulosvirettään. Molemmat joukkueet ovat myös saaneet pelaajia takaisin sairastuvalta ja joukkueet ovat sen myötä vahvistuneet, Väisänen muistutti.

– Edellinen keskinäinen peli on vielä hyvin muistissa. Tunnemme FC Hongan vahvuudet ja tiedämme, että meidän pitää olla tosi tarkkoina kovan prässin ja nopeiden vastahyökkäysten kanssa. Lisäksi meillä pitää olla malttia, sillä vastassa on erittäin hyvin puolustava joukkue.

Tulevan vastustajan pelaajista Väisänen nostaa esiin etenkin muutamia hyökkäyspään yksilöitä. Espoolaiset ovat vaarallisimmillaan päästessään hyökkäämään vauhdilla.

– FC Hongalta löytyy muutamia selkeästi liigan parhaimmistoon kuuluvia pelaajia. Esimerkiksi Dana Leskinen ja Milla Punsar ovat todella hyviä kuljettajia, jotka pystyvät omalla panoksellaan tuottamaan paljon vaikeuksia puolustukselle. Lisäksi Aino Vuorinen on todella nopea pelaaja. Meillä pitää olla valmiudet puolustaa niin, että he eivät pääse vauhtiin. Se vaatii tarkempaa puolustuspeliä ja nopeaa reagointia tilanteisiin, Väisänen painotti.

Punamustien ja FC Hongan kohtaamisille on ollut viime vuosina leimallista, että ottelut ovat olleet todella tasaisia ja usein vähämaalisia. Tiukoissa peleissä on yleensä myös pelattu kovaa ja tunnetta on riittänyt niin kentällä kuin sivurajoilla.

– Pelistä tulee varmasti kova, mutta toivottavasti myös rehti. Tiedämme FC Hongan pelaavan kovaa, joten meidän pitää pystyä vastaamaan siihen yhä paremmin. Siinä olemme menneet viime peleissä eteenpäin, mikä antaa taas lisää uskoa syksyn peleihin.

PK-35 Vantaa – FC Honka pelataan sunnuntaina 30.8. klo 17.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun maksavat ennakkoon ostettuina aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Portilta hinnat ovat aikuisille 12 euroa ja alennusryhmille 7 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

Ennakkolipunmyyntiin pääset TÄSTÄ!