PK-35 Vantaa emännöi perjantaina kauden ensimmäistä Vantaan derbyä

8.7.2020

Perjantaina ohjelmassa on yksi Kansallisen Liigan kauden odotetuimmista otteluista, kun Myyrmäessä nähdään kahden vantaalaisjoukkueen kohtaaminen. Länsi ja itä kohtaavat ensimmäistä kertaa tällä kaudella, kun PK-35 Vantaa saa vieraakseen Tikkurilan Palloseuran. Ottelu pelataan perjantaina 10.7. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Punamustien osalta kausi 2020 on alkanut kaksijakoisissa merkeissä. Avauskierroksella PK-35 Vantaa esitti vahvoja otteita ja kaatoi JyPKin selvin lukemin 3-0. Sitä seuranneet ottelut Pallokerho-35:ttä ja FC Honkaa vastaan päättyivät kuitenkin tappioon. Viime perjantaina PK-35 Vantaa palasi sarjapisteiden makuun päädyttyään Myyrmäessä HJK:n kanssa 0-0-pistejakoon. Punamustilta nähtiin hyvä peliesitys ja paikkoja oli voittomaaliinkin, joten edellinen peli jätti pelaajille varmasti nälkää seuraaviin koitoksiin.

TiPS sen sijaan on aloittanut sarjakauden vahvasti kerättyään neljästi ensimmäisestä ottelustaan kahdeksan pistettä. Itävantaalaiset tasasivat avauskierroksella pisteet Åland Unitedin vieraana maalittomalla tasapelillä, mutta voittotili aukesi heti ensimmäisessä kotiottelussa TiPSin kaadettua FC Hongan lukemin 3-1. Seuraava täysi pistepotti tuli Ilveksen kaaduttua Tampereella numeroin 0-1. Edellisessä ottelussaan TiPS meni Pallokerho-35:ttä vastaan 1-0-johtoon, mutta joutui lopulta tyytymään 1-1-kotitasapeliin.

PK-35 Vantaan alkukauden neljästä maalista ovat vastanneet Roosa Bröijer, Oona Sevenius ja JyPKin verkkoon kahdesti osunut Netta Koso. TiPSin riveistä kahteen osumaan ovat yltäneet Nora Lehto ja Roosa Ariyo. Heidän lisäkseen maalinteossa on onnistunut myös Oona Siren.

Tulevan perjantain derby on tämän vuosikymmenen ensimmäinen, mutta 2010-luvulla Vantaan herruudesta ehdittiin pelata kaikkiaan kahdeksan kertaa. Noista kamppailuista PK-35 Vantaa vei nimiinsä kuusi, TiPS yhden ja kerran on päädytty pistejakoon. Itävantaalaisten ainoa voitto on kuitenkin juuri joukkueiden viimeisimmästä kohtaamisesta. TiPS vei tammikuussa 2019 pelatun Suomen Cupin lohkovaiheen ottelun nimiinsä lukemin 2-1.

PK-35 Vantaa ja TiPS edustavat kaupungin eri puolia ja joukkueet eroavat myös profiileiltaan toisistaan jonkin verran. Jo juniorivuosina pitkään yhdessä pelanneen ryhmän ympärille rakentunut TiPS edustaa pääsarjassa ikärakenteeltaan ennen kaikkea nuoruutta. PK-35 Vantaa sen sijaan on sekä keski-iällä että liigaotteluilla mitaten yksi sarjan kokeneimmista joukkueista. Mielenkiintoa tuo sekin, että Punamustien riveissä on yhä pelaajia, jotka ovat edustaneet seuraa jo nykyisin TiPSiä luotsaavan Pauliina Miettisen alaisuudessa. Miettinen toimi PK-35 Vantaan päävalmentajana edellisen kerran vuosina 2011 – 2013 ja johdatti seuran kahdesti Suomen mestaruuteen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat loukkaantumisten vuoksi varmuudella Aurora Troberg, Karoliina Autio ja Anna Vlasoff. Vera Saastamoisen kuntoutus on edennyt hyvään tahtiin, mutta hyökkääjä ei ole vielä paikallisottelussa käytettävissä.

Hyvät lähtökohdat paikallispeliin

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkueen kehityskäyrä on kulkenut viime peleissä oikeaan suuntaan. Samalle suuntaukselle haetaan jatkoa, kun jaossa on sarjapisteiden lisäksi Vantaan ykkösen titteli.

– Viime pelit ovat olleet meiltä nousujohteisia ja olemme koko ajan matkalla kohti haluamaamme tasoa. HJK:ta vastaan pääsimme jälleen pelillisesti eteenpäin. Lisäksi tietynlainen tahto ja halu tehdä asioita kentällä oli jo aivan eri luokkaa kuin aiemmissa peleissä. Toivottavasti energiat ovat samalla tasolla myös perjantaina, jotta pystymme jatkamaan tekemistä samanlaisella hyvällä fiiliksellä, Väisänen totesi.

– Mitään isompia vammahuolia ei tällä hetkellä ole ja viime pelin alla häirinneet vaivatkin on nyt saatu taittumaan. Siinä mielessä meillä on hyvät lähtökohdat paikallispeliin.

Moni asia toimi kentällä mallikkaasti jo viime perjantaina, mutta Väisäsen mukaan Punamustien tavoitteena on saada Vantaan derbyssä vielä lisää vaarallisuutta hyökkäyspelaamiseen.

– Oman pelaamisen osalta tavoitteena on saada pallonhallintaa vielä korkeammalle ja sen myötä enemmän kontrolloituja murtautumisia maalintekotilanteisiin. Mitä enemmän saamme onnistuneita pallonhallintajaksoja vastustajan kenttäpuoliskolla, sitä enemmän saamme todennäköisesti myös murtautumisia. Lisäksi meidän pitää saada myös linjan taakse enemmän uhkaa kuin HJK:ta vastaan. Se on yksi pelin teemoista, Väisänen sanoi.

Saman kaupungin liigajoukkueena TiPS on Punamustille varsin tuttu joukkue. Väisäsen mukaan itävantaalaiset tarjoavat paikallispelissä tasokkaan vastuksen.

– TiPS on ollut alkukauden aikana odotetun vahva ja kuuluvat vielä toistaiseksi Kansallisen Liigan tappiottomiin joukkueisiin. Alkukauden peleissä TiPS on pelannut rohkeaa pallollista peliä ja saanut sillä hyviä tuloksia. ”Pade” on totta kai tuttu valmentaja, joten on hienoa päästä pelaamaan vastakkain, Väisänen totesi.

– Tiedämme TiPSin olevan kovakuntoinen joukkue, joka jaksaa pelata kovalla tempolla. Lisäksi he ovat osoittaneet myös hyvää pelillistä osaamista. TiPSiltä löytyy kentän eri osa-alueilta tasokkaita pelaajia. Hyökkäyspäässä etenkin Roosa Ariyo on ollut vaarallinen.

Vantaan paikallisottelu PK-35 Vantaa – TiPS pelataan perjantaina 10.7. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun maksavat ennakkoon aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Portilta hinta on aikuisille 12 euroa ja alennusryhmille 7 euroa. Alle 12-vuotiailla on otteluun vapaa pääsy.

Ennakkolipunmyyntiin pääset TÄSTÄ!