Perjantaina historian yhdeksäs Vantaan derby

6.7.2020

Punamustien pääkaupunkiseudun paikallisottelujen sävyttämät viikot huipentuvat ensi perjantaina, kun ohjelmassa on kauden ensimmäinen Vantaan paikallisottelu. Länsi ja itä kohtaavat Myyrmäessä, kun PK-35 Vantaa saa vieraakseen Tikkurilan Palloseuran. Perjantain Vantaan derby on tämän vuosikymmenen ensimmäinen, mutta 2010-luvulla niitä ehdittiin pelata kaikkiaan kahdeksan.

PK-35 Vantaa muutti Myyrmäkeen kaudeksi 2009 ja nousi heti kauden päätteeksi Naisten Liigaan. Punamustien ensimmäisellä pääsarjakaudella nähtiin heti myös ensimmäiset Vantaan paikallisottelut TiPSiä vastaan. PK-35 Vantaa oli ensimmäisissä kohtaamisissa vahvempi ja vei paikallispelit nimiinsä Tikkurilassa lukemin 0-1 ja Myyrmäessä maalein 4-0. Derbyhistorian avausmaalista vastasi Itä-Vantaalla pelin loppuhetkillä osunut Sanna Saarinen. Kauden päätteeksi PK-35 Vantaa juhli ensimmäistä Suomen mestaruuttaan, kun taas TiPS putosi sarjasta. Tämän jälkeen seuraavaa Vantaan derbyä jouduttiin odottamaan yli kolme vuotta.

Vuonna 2014 joukkueet pelasivat yhä eri sarjoissa, mutta arpa heitti vantaalaiset vastakkain Suomen Cupin kolmannella kierroksella. Sarjaporrasta alempana pelannut TiPS tarjosi Punamustille tiukan vastuksen, mutta joutui lopulta taipumaan lukemin 0-1. Cup-derbyn ainoasta osumasta vastasi Sanni Franssi.

Pääsarjatasolla Vantaan paikallisotteluita nähtiin jälleen vuonna 2016, kun TiPS nousi kokeneen joukkueen turvin liigaan. Korkeimmalla sarjatasolla itävantaalaisten kaudesta muodostui kuitenkin haastava eikä kauden ensimmäinen paikallisvääntö tehnyt poikkeusta. PK-35 Vantaa latoi taululle peräti lukemat 6-0, kun TiPS joutui pelaamaan maalivahdin ulosajon jälkeen pitkään kymmenellä pelaajalla. Sanni Franssi heilutti verkkoa peräti neljästi ja Sanna Saarinen osui kahdesti rangaistuspilkulta.

TiPS keräsi tuskaisen liigakautensa aikana ainoastaan neljä sarjapistettä, mutta niistä toisen sen saalisti kauden toisessa Vantaan derbyssä. Tikkurilalaisten kauden valopilkuksi nousseessa ottelussa PK-35 Vantaa karkasi Itä-Vantaalla jo 0-2-johtoon, mutta kotijoukkue taisteli itsensä vielä yllättäen kahden maalin takaa tasoihin. TiPS onnistui siis historian viidennessä paikallisottelussa vihdoin maalinteossa ja venyi heti pistejakoon. Kauden päätteeksi tarina oli kuitenkin jälleen sama, kun TiPS joutui hakemaan uutta vauhtia Ykkösestä.

Putoamisen myötä TiPSin joukkue meni käytännössä täysin uusiksi, kun kokeneet pelaajat siirtyivät muihin seuroihin. Samalla kylvettiin kuitenkin siemenet vihreäpaitojen uudelle nousulle, kun joukkueelle rakennettiin uusi nuori runko. TiPS pelasi kaudella 2017 Petteri Kaijasillan valmennuksessa käytännössä samalla joukkueella sekä naisten Ykköstä että B-tyttöjen SM-sarjaa. Lahjakas nuori joukkue osoitti heti pärjäävänsä aikuisten sarjassa, sillä uudistunut TiPS ponkaisi saman tien takaisin liigakentille.

Myyrmäen stadionin lehtereille kerääntyi yli 500 katsojaa, kun PK-35 Vantaa ja TiPS kohtasivat kauden 2018 toisella kierroksella. Kotijoukkue karkasi jo avausjaksolla kolmen maalin karkumatkalle ja vei pelin lopulta nimiinsä samaisin 3-0-numeroin. Loppukesän kohtaaminen Tikkurilassa kirjattiin PK-35 Vantaan 0-4-voitoksi.

Punamustien osalta kausi 2018 päättyi vuoden tauon jälkeen mestaruusjuhliin, kun joukkue nousi päätöskierroksella Töölössä HJK:n ohi kultamitaleille. TiPS jäi runkosarjassa taulukon hännille tasapistein Pallokissojen kanssa, mutta vihreäpaidat pelasivat vahvan alaloppusarjan. TiPS ei hävinnyt alaloppusarjassa kertaakaan, voitti viidesti ja onnistui lopulta välttämään myös liigakarsinnat.

TiPSin säilymisestä huolimatta joukkueet pelasivat lopulta viime kaudella eri sarjatasoilla, kun PK-35 Vantaa jäi vaille liigalisenssiä ja vietti kauden naisten Ykkösessä. Paikallispelitön kausi 2019 ei kuitenkaan ollut, sillä PK-35 Vantaa ja TiPS kohtasivat toisensa tammikuussa Suomen Cupin lohkovaiheessa. Historian kahdeksas ja toistaiseksi viimeisin Vantaan derby oli samalla ensimmäinen itävantaalaisten voittoon päättynyt, kun TiPS vei Korson hallissa pelatun ottelun nimiinsä lukemin 2-1.

PK-35 Vantaa pelasi lopulta Ykkösessä vakuuttavan kauden ja nousi pikavauhtia takaisin pääsarjaan. Myös TiPS pelasi Naisten Liigassa onnistuneen kauden sijoittuen lopulta neljänneksi. Nyt kaudella 2020 Vantaa on jälleen Suomen naisjalkapallopääkaupunki, kun kaupungin länsi- ja itäpuoli taistelevat jälleen pisteistä maan korkeimmalla sarjatasolla.

Kauden 2020 ensimmäinen Vantaan derby PK-35 Vantaa – TiPS pelataan perjantaina 10.7. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla. Odotuksissa on loppuunmyyty ottelu, joten liput kannattaa hankkia jo hyvissä ajoin ennakkoon.

Liput maksavat ennakkoon ostettuina aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Portilla hinta on aikuisille 12 euroa ja alennusryhmille 7 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

Ennakkolipunmyyntiin pääset TÄSTÄ!

VANTAAN DERBYT KAUTTA AIKOJEN:

15.5.2010:  TiPS – PK-35 Vantaa 0-1 (0-0)

0-1 Sanna Saarinen

14.8.2010: PK-35 Vantaa – TiPS 4-0 (2-0)

0-1 Jannica Tjeder

0-2 Ulla Matikainen

0-3 Jenae Gibbens

0-4 Anna Eld

18.3.2014:  TiPS – PK-35 Vantaa 0-1         Suomen Cup

0-1 Sanni Franssi

22.5.2016:  PK-35 Vantaa – TiPS 6-0 (2-0)