PK-35 Vantaa kohtaa FC Hongan Tapiolassa

26.6.2020

Kahden peräkkäisen kotiottelun jälkeen Punamustilla on lauantaina edessään sarjakauden ensimmäinen vierasottelu. Matka ei kuitenkaan ole pitkä, sillä vastaan asettuu espoolainen FC Honka. Ottelu pelataan lauantaina 27.6. klo 16.00 Tapiolan urheilupuistossa.

Punamustien osalta kaksi ensimmäistä sarjakierrosta sujuivat kaksijakoisissa merkeissä. Avauspelissään PK-35 Vantaa kellisti JyPKin Myyrmäessä vahvalla esityksellä lukemin 3-0. Osumista vastasivat tuolloin Roosa Bröijer ja kahdesti verkkoa heiluttanut Netta Koso. Seuraavalla kierroksella joukkue ei yltänyt yhtä lennokkaaseen suoritukseen, kun Pallokerho-35 haki Myyrmäestä pisteet maalein 0-2.

FC Hongan ensimmäiset kierrokset eivät sujuneet pisteiden valossa toivotunlaisesti, sillä kahden pelatun ottelun jälkeen espoolaisilla on tilillään yksi sarjapiste. Avauskierroksella Tampereen Ilves oli lähellä vierasvoittoa Tapiolassa, mutta Vilma Hakala nosti lisäajalla FC Hongan 1-1-pistejakoon. Aivan juhannuksen alla pelatulla toisella kierroksella TiPS karkasi espoolaisia vastaan jo avausjaksolla 3-0-karkumatkalle. Sarjapisteistä FC Honka ei enää noussut taistelemaan, mutta lisäaika nähtiin myös Tikkurilassa, kun Milla Punsar kavensi loppulukemiksi 3-1.

PK-35 Vantaa ja FC Honka ovat kohdanneet toisensa tänä vuonna jo kertaalleen. Helmikuussa Myyrmäessä pelattu Suomen Cupin puolivälierä oli jännittävä ottelu, jonka PK-35 Vantaa vei pahasta loukkaantumissumasta huolimatta nimiinsä lukemin 1-0. Puolivälierän ainoasta osumasta vastasi Punamustien yhdysvaltalaispelaaja Olivia Doak.

Pääkaupunkiseudun joukkueet tuntevat toisensa totuttuun tapaan hyvin ja joukkueista löytyy myös useita aiemmin vastustajan väreissä pelanneita pelaajia. FC Hongan nykyjoukkueen pelaajista PK-35 Vantaan paitaa ovat kantaneet Tia Painilainen, Tiia Savolainen, Vilma Hakala, Jasmin Leppioja ja Rebecca Kindstedt, jolle ei kuitenkaan kirjattu vielä Vantaalla liigaminuutteja. Vastaavasti Punamustien pelaajista espoolaisseuraa ovat edustaneet Anna Vlasoff, Vera Saastamoinen ja Eerika Appelqvist sekä juniorivuosinaan kapteeni Sanna Saarinen ja Aurora Troberg.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat varmuudella pitkään sivussa olleet Vera Saastamoinen ja Aurora Troberg, joiden kuntoutuminen etenee kuitenkin hyvää vauhtia. Lisäksi Karoliina Autio on vielä pelikentiltä sivussa lihasvamman takia. Netta Koson pelaaminen sen sijaan on vielä epävarmaa.

Uudella energialla peliin

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue on palannut juhannustauolta harjoituskentälle pirtein mielin. Hän uskoo, että Tapiolassa nähdään lauantaina nälkäinen Punamustien ryhmä.

– Molemmilla joukkueilla on katkera tappio alla, joten siinä mielessä juhannustauko tuli ihan hyvään kohtaan. Saimme muutamaksi päiväksi ajatukset muualle. Nyt meillä on ollut hyvä harjoitusviikko kuumissa olosuhteissa. Harjoituksissa on ollut hyvä syke ja olemme päässeet harjoittelemaan niitä asioita, jotka eivät viime pelissä toimineet, Väisänen sanoi.

– Pallokerho-35 –pelissä olimme vähän liiankin kevyellä jalalla liikkeellä. Nyt tavoitteenamme on määrätä pelin tahti myös kaksinkamppailuissa.

Myös espoolaisjoukkue kärsi edellisessä ottelussaan 3-1-tappion TiPSin vieraana. Väisänen pitää mahdollisena, että FC Honka harkitsee jotain muutoksia avauskokoonpanoonsa.

– TiPSiä vastaan FC Hongalla oli synkkä hetki ja parin nopean takaiskuosuman jälkeen peli oli siinä. Viime pelissä he vaihtoivat paljon pelaajia toiselle jaksolle ja pystyivät sen jälkeen ajoittain hallitsemaan peliä TiPSiä vastaan tosi hyvin. On mielenkiintoista nähdä, millaisella kokoonpanolla FC Honka lähtee meitä vastaan.

Pääkaupunkiseudun joukkueet tuntevat toisensa hyvin eikä FC Honka tee poikkeusta. Väisäsen mukaan lauantain vastustajan vahvuudet ja heikkoudet ovat varsin hyvin tiedossa. Aiempien vuosien kohtaamisten lisäksi helmikuinen Suomen Cupin puolivälieräkohtaaminen on vielä tuoreena muistissa.

– Vastaan asettuu vahva joukkue, joka pyrkii aktiiviseen jalkapalloon, mutta pystyy pelaamaan myös tosi suoraviivaisesti. FC Hongalla on monta hyvää hyökkääjää, jotka pystyvät myös kuljettamaan palloa ja luomaan sen myötä tilanteita. Lisäksi heillä on hyvään prässipeliin pystyviä pelaajia. Meidän pitää olla tosi tarkkoina heidän pitkien avaustensa kanssa emmekä saa päästää heitä liian iholle, kun pallo on meillä, Väisänen totesi.

– FC Honka on kaikilla osa-alueilla hyvä joukkue. Näimme jo helmikuussa Suomen Cupissa, että heitä vastaan ei saa mitään ilmaiseksi. He pelaavat aggressiivisesti ja meidän pitää nyt pystyä vastaamaan siihen paremmin kuin helmikuisessa kohtaamisessa.

Lauantain ottelu pelataan näillä näkymin poikkeuksellisen helteisissä olosuhteissa. Lämpötilan lisäksi oman mausteensa peliin tuo myös Tapiolan urheilupuiston luonnonnurmi.

– Tapiolassa on aina loistava nurmi ja siellä on kivaa pelata. Olemme päässeet nyt myös harjoittelemaan tämän viikon hyvissä olosuhteissa nurmella, joten siinäkin mielessä lähtökohdat ovat mukavat. Tapiolassa myös katsomot ovat lähellä kenttää ja katsojat pääsevät hyvin reagoimaan pelin kulkuun.

Naisten Kansallisen Liigan ottelu FC Honka – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 27.6. klo 16.00 Tapiolan urheilupuiston nurmella.