Vilma Väisänen siirtyy pelikentiltä uuteen rooliin

8.6.2020

Koko aikuisuransa ajan PK-35 Vantaata edustanut Vilma Väisänen päättää peliuransa. 25-vuotias keskikenttäpelaaja edusti Punamustia kaikkiaan seitsemän täyden kauden ajan. Vaikka Väisästä ei nähdä enää kentän puolella, jatkaa hän edelleen joukkueen tukena uudenlaisessa roolissa.

Väisänen on syntyperäinen länsivantaalainen, joka pelasi juniorivuotensa Vantaan Jalkapalloseuran riveissä.  Naisten Liigassa hän debytoi jo 16-vuotiaana vuonna 2011, mutta vakituisesti Väisänen otti paikkansa PK-35 Vantaan liigaryhmässä kaudella 2014. Kaikkiaan Väisänen ehti pelata Naisten Liigassa 85 ottelua, joissa syntyi kaksi maalia. Hän saavutti urallaan Punamustien paidassa yhteensä viisi Suomen mestaruutta ja kaksi Suomen Cupin mestaruutta. Naisten Mestarien liigassa Väisäsen tilille kertyi kahdeksan ottelua.

Viime kaudella keskikenttäpelaaja oli tärkeässä roolissa auttamassa Punamustia takaisin pääsarjaan. Väisänen pelasi nousujuhliin päättyneellä viimeisellä pelikaudellaan yhteensä kymmenen naisten Ykkösen ottelua ja onnistui kertaalleen maalinteossa.

Päätös peliuran päättymisestä oli kypsynyt mielessä jo aiemmin, mutta lopulta Väisäsen pelit päättyivät ennenaikaisesti kesken kauden. Heinäkuun alussa Haukiputaan Pallon vieraana sattunut polvivamma katkaisi Väisäsen kauden ja piti hänet lopulta sivussa kentiltä koko loppukauden ajan.

Nappulakengät jäivät naulaan, mutta jo syksyllä oli selvää, että Väisänen ei ole täysin jättämässä pitkäaikaista seuraansa. Hän on toiminut syksystä lähtien PK-35 Vantaa ry:n hallituksen jäsenenä että seuran edustajana pääsarjan asioista päättävässä Naisten Jalkapalloliiga ry:ssä.

”En olisi voinut kuvitella parempaa seuraa”

Väisäselle jäi peliuraltaan paljo hyviä muistoja. Mestaruuksien ja ikimuistoisten voittojen ohella peliuran aikana on rakentunut monia tärkeitä ihmissuhteita.

– Peliuralta jäi käteen iso kasa hienoja muistoja niin kentältä kuin sen ulkopuolelta. Kaikki voitetut Suomen mestaruudet lukeutuvat totta kai parhaisiin muistoihin. Niistä ehkä mieleenpainuvin oli päätöskierroksella Ahvenanmaalla voitettu mestaruus vuonna 2014. Se oli minulle ensimmäinen mestaruuskausi, jolloin pelasin koko kauden liigaryhmän mukana, Väisänen muistelee.

– Parhaisiin muistoihin kuuluvat tietenkin myös kaikki ne ihmiset, joihin olen päässyt tutustumaan. Mukana on todella paljon tärkeitä ihmisiä, joukkuekavereita, jotka eivät tule lähtemään elämästäni, vaikka en enää pelaamista jatkakaan. Myöskään rakkaus jalkapalloon ei tietenkään tule koskaan katoamaan.

Vaikka pelit ja harjoitukset ovat tältä erää takana, ei Väisäselle ehdi tulla tylsää. Lakiopinnot, työnteko ja uusi PK-35 Vantaan hallitusrooli takaavat, että arkeen mahtuu mielekkäitä haasteita.

– Nyt keskityn täysillä opiskeluun ja työntekoon. Se on ollut aika iso elämänmuutos, kun enää ei ole treenejä samalla tavalla kuin aiemmin. Onneksi nuo edellä mainitut asiat vievät tällä hetkellä ison osan ajastani, Väisänen nauraa.

– Seurasta en kuitenkaan kokonaan lähde, vaan rooli on nyt vaihtunut kentän ulkopuolelle. En olisi vielä valmis ihan täysin poistumaan ryhmästä. Uusi rooli tuo myös mielenkiintoista vaihtelua pelaamiseen.

Väisänen jakaa kiitosta kaikille lukuisille ihmisille, joiden kanssa hän on peliuransa aikana PK-35 Vantaan riveissä toiminut. Samalla hän kiittelee tiivistä seurayhteisöä ja sen tarjoamaa toimintaympäristöä.

– Haluan kiittää koko PK-35 Vantaata – niin kaikkia valmentajia kuin myös kaikkia pelaajia, joiden kanssa olen saanut pelata urani aikana. Tietenkään unohtamatta kaikkia niitä henkilöitä kentän ulkopuolella, jotka ovat olleet mahdollistamassa tätä toimintaa. En olisi voinut kuvitella parempaa seuraa omalle uralleni!

PK-35 Vantaa kiittää Vilmaa yhteisistä pelivuosista! Yhteinen taival kuitenkin jatkuu edelleen kentän ulkopuolella.