Tiedote PK-35 Vantaan toiminnasta poikkeusolosuhteiden aikana

20.4.2020

Lähes koko maailman poikkeusolosuhteisiin ajanut koronavirusepidemia vaikuttaa Suomessa myös jalkapallotoimintaan. Suomen Palloliitto päätti jo maaliskuussa jalkapallon kilpailutoiminnan keskeyttämisestä. Myöskään normaali joukkueharjoittelu ei ole poikkeusolosuhteissa mahdollista. Naisten Kansallisen Liigan sarjakauden käynnistämistä on suunniteltu kesäkuun puoliväliin, mutta sen vaikuttaessa epätodennäköiseltä sarjan osalta on tehty suunnitelmia myös myöhäisempien aloitusajankohtien varalle.

Hallituksen asettamat tartuntatautilain mukaiset kokoontumisrajoitukset ovat voimassa 13. toukokuuta saakka. Rajoitukset kieltävät yli kymmenen hengen kokoontumiset, mikä tekee normaalista joukkueharjoittelusta mahdotonta. Säädettyjen rajoitustoimenpiteiden rinnalla maamme hallitus ja terveysviranomaiset ovat lisäksi esittäneet painokkaita suosituksia välttää lähikontakteja. Myös Palloliiton pääsarjaseuroille jakaman ohjeistuksen suosituksena on täysin yksin tehtävää harjoittelua.

PK-35 Vantaa seuraa Suomen Palloliiton, Kansallisen Liigan ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksia välttää lähikontakteja. Joukkueen kapteeniston, valmennuksen, seuran hallituksen ja muutamien sidosryhmien kanssa käytyjen keskustelujen tuloksena PK-35 Vantaa on päättänyt pidättäytyä pienryhmäharjoittelusta ainakin 13.5. saakka ja toteuttaa harjoittelua siihen asti omatoimisesti valmennuksen laatimien ohjelmien mukaisesti. PK-35 Vantaa seuraa viranomais- ja asiantuntijatahojen suositusten kehittymistä ja reagoi tarvittaessa muutoksiin.

Suomessa eletään tällä hetkellä täysin poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sen keskellä emme koe vastuulliseksi toimia terveysviranomaisten ja asiantuntijoiden suositusten vastaisesti.  Kaikki ylimääräinen kanssakäyminen lisää tartunta- ja sairastumisriskiä sekä vaikeuttaa tartuntaketjujen jäljittämistä. Emme voi asettaa urheilullisen edun tavoittelua pelaajien, heidän lähipiirinsä ja joukkueen taustatoimijoiden terveyden edelle.

Urheiluseuroilla ja pääsarjatason urheilijoilla on aina myös esikuvarooli. Poikkeusolosuhteissa seurojen vastuullinen toiminta on entistä tärkeämpää ja haluamme omalla toiminnallamme toimia sen vastuun mukaisesti. Mitä paremmin suosituksia noudatetaan, sitä nopeammin päästään palaamaan normaaliin elämänrytmiin niin kentällä kuin sen ulkopuolella.