PK-35 Vantaa reagoi koronavirusepidemiaan

15.3.2020

Palloliiton liittohallitus päätti torstaina jalkapallon kansallisen kilpailutoiminnan keskeyttämisestä maaliskuun loppuun asti ja perjantaina naisten jalkapallon Kansallisen Liigan hallitus päätti siirtää sarjakauden aloitusta myöhempään ajankohtaan. Tarkemmasta aloituspäivämäärästä tiedotetaan sen varmistuttua, mutta uusi sarjakausi potkaistaan käyntiin aikaisintaan toukokuussa. Samalla päätettiin ensi viikonlopulle aikataulutettujen naisten Suomen Cupin välierien siirtämisestä elokuulle.

Koronavirusepidemian (COVID-19) ehkäisytoimet vaikuttavat myös Punamustien joukkueen päivittäistoimintaan. PK-35 Vantaa noudattaa Valtioneuvoston ja Suomen Palloliiton suositusta harjoitustoiminnan keskeyttämisestä. Joukkueharjoittelusta pidetään taukoa ainakin maaliskuun loppuun saakka. Tilanteen kehittymistä seurataan jatkuvasti ja päätöksiä harjoitustauon kestosta tehdään sen mukaisesti. Joukkueharjoittelutauon aikana pelaajat noudattavat valmennuksen laatimaa omatoimista harjoitteluohjelmaa.

Samalla PK-35 Vantaan yhdysvaltalaishyökkääjä Olivia Doak on matkustanut loppuviikosta käytyjen keskustelujen jälkeen tilapäisesti takaisin kotimaahansa. Seura ja pelaajat ovat yhdessä todenneet, että poikkeusolosuhteissa on ymmärrettävää pysyä mieluummin perheensä ja läheistensä parissa. Doak matkusti kotimaahansa ennen Yhdysvaltojen asettamien matkustusrajoitteiden voimaantuloa. Hän palaa Suomeen jälleen epidemiatilanteen hellittäessä ja jalkapallotoiminnan jatkuessa normaalisti.

Suomalaisessa yhteiskunnassa on tehty viime päivien aikana lukuisia toimenpiteitä koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Tartuntataudin leviämistä pyritään hidastamaan muun muassa yleisötapahtumia perumalla, etätöihin siirtymällä ja ryhmätoimintaa välttämättä. Myös suomalaisessa urheilussa on tehty useita vaikeita päätöksiä, kun laji toisensa jälkeen on ilmoittanut sarjakausiensa ennenaikaisesta päättämisestä.

Jalkapallokaan ei ole muusta yhteiskunnasta irrallinen toimija. Joukkueharjoittelun keskeyttäminen on seurojen vastuunkantoa, jolla voidaan omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Urheiluseuroilla ja urheilijoilla ei ole myöskään varaa väheksyä rooliaan esikuvina ja yhteiskunnallisina suunnannäyttäjinä. Urheilullisen kilpailuedun tavoitteleminen on poikkeusolosuhteissa toissijaista. Meidän kaikkien yhteinen etu sekä pelaajien ja heidän läheistensä terveys on asetettava tässä tilanteessa etusijalle.

Yhteistyön ja auttamisen merkitys korostuu poikkeusolosuhteissa. Vaikeina aikoina on tärkeää toimia vastuullisesti, yhdessä ja yhteisten etujen mukaisesti. Suomalainen yhteiskunta selviää tästäkin kriisistä ja jalkapallo jatkuu.