Anna Olmala Punamustiin

6.3.2020

PK-35 Vantaa on solminut Anna Olmalan kanssa kauden 2020 kattavan pelaajasopimuksen. 20-vuotias hyökkääjä siirtyy Punamustiin oululaisesta ONSista. Nuoresta iästään huolimatta Olmala on jo kokenut liigapelaaja.

Olmala on syntynyt Helsingissä, mutta asunut käytännössä koko ikänsä Oulussa ennen nyt koittanutta muuttoa pääkaupunkiseudulle. Oulussa hyökkääjä aloitti jalkapallon paikallisen ONSin riveissä, kävi läpi kaikki juniori-ikäluokat ja nousi lopulta seuran edustusjoukkueeseen pääsarjatasolle. Lisäksi Olmala on esiintynyt myös Suomen eri nuorisomaajoukkueissa.

Liigakentillä Olmala debytoi jo kaudella 2016. Sen jälkeen hän ehti pelata ONSin paidassa neljän kauden aikana yhteensä 77 ottelua ja viimeisteli niissä 18 maalia. Olmalan maalit olivat oululaisjoukkueelle arvokkaita, kun ryhmä taisteli usein tiukasti sarjapaikastaan. Etenkin kahden ensimmäisen liigakautensa aikana Olmala viimeisteli merkittävän osan joukkueensa osumista.

Hyökkääjän viime kausi jäi kesken vakavan loukkaantumisen vuoksi, mutta nyt Olmala on jälleen hyvää vauhtia kuntoutumassa ja palaamassa pelikentille. Punamustien harjoituksissa hän on osallistunut jo joihinkin pallollisiin harjoitteisiin.

Nyt etelään muuttanut Olmala liittyy PK-35 Vantaan ryhmään hyvillä mielin. Hyökkääjällä on kova halu kehittyä ja Punamustien tarjoama ympäristö on tehnyt jo lyhyessä ajassa positiivisen vaikutuksen.

– Olen totta kai tosi iloinen ja innoissani. Seurasta, joukkueesta ja harjoituksista on jäänyt tosi hyvä kuva. Odotan jo innolla, että pääsen pelikuntoon ja täysillä mukaan, Olmala sanoi.

– Minulla on hyvä asenne, olen kova tekemään töitä ja haluan koko ajan kehittyä. Olen monipuolinen pelaaja, joka pystyy pelaamaan myös selkä maalia kohden, suojaamaan hyvin ja pudottelemaan palloja.

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Olmalan ominaisuudet olivat valmennukselle jo ennestään tuttuja. Hän uskoo, että joukkueen ja pelaajan intressit kohtaavat hyvin.

– Tunsimme tietysti Annan pelaajana liigakausien myötä ja tiesimme hänen taustansa. Ennen harmittavaa loukkaantumistaan hän oli yksi monen kauden ajan yksi ONSin kantavista voimista. Nyt meidän harjoituksissamme hän on osoittanut samoja hyviä merkkejä. Odotamme innolla, että saamme Annan täysillä mukaan harjoituksiin, Väisänen totesi.

– Annalla on ihan loistava asenne ja hän haluaa mennä eteenpäin. Hän on siis myös siltä osin juuri sellainen pelaaja, joita tähän joukkueeseen haluamme. Uskomme, että pystymme tarjoamaan hänelle hyvän ympäristön kehittyä pelaajana.