Roosa Toivanen ja Filippa Kilponen jatkavat Punamustissa

22.11.2019

PK-35 Vantaa on solminut Roosa Toivasen ja Filippa Kilposen kanssa kauden 2020 kattavat jatkosopimukset. Hienon kauden pelannut topparipari jatkaa siis Punamustien alakerran turvaamista myös tulevalla kaudella. Kaksikko oli tärkeässä roolissa, kun Punamustien verkkoon tehtiin Ykkösessä vain yhdeksän maalia – ja vain viidessä eri ottelussa.

21-vuotias Toivanen aloittaa jo kuudennen kautensa Punamustien vahvuudessa. Hän on kotipaikkansa seuran Rajamäen Kehityksen kasvatti, joka pelasi kuitenkin viimeiset juniorivuotensa Vantaan Jalkapalloseuran riveissä. Sieltä nuori puolustaja ponnisti PK-35 Vantaan ryhmään kaudella 2015. Ensimmäinen kausi kului vielä aikuisten peleihin totutellessa, mutta jo kaudella 2016 Toivanen otti paikkansa Punamustien avauskokoonpanossa.

Siitä lähtien Toivanen on lukeutunut joukkueen ehdottomiin luottopelaajiin ensin vasemman puolustajan paikalla ja syksystä 2018 lähtien vakituisesti keskuspuolustajan roolissa.  Nousujuhliin päättyneellä kuluneella kaudella Toivanen pelasi Ykkösessä 19 ottelua ja viimeisteli niissä viisi maalia. Lisäksi hän pelasi kaikki Punamustien Suomen Cupin ja Mestarien liigan ottelut. Viiden sarja- ja kahden cup-maalin lisäksi Toivanen teki myös esityön moneen osumaan, joten puolustuspään osaamisen lisäksi hän nousi vahvasti esiin myös hyökkäyspäässä.

19-vuotias Kilponen siirtyi PK-35 Vantaan riveihin syksyllä 2017 Punamustien B-tytöistä. Ensimmäisen täyden kautensa aikana hän totutteli liigavauhtiin ja peliminuutteja ei vielä kertynyt Myyrmäessä. Kilponen pääsi kuitenkin tekemään liigadebyyttinsä jo viime syksynä, kun hän vietti syksyn lainalla Kuopion Pallokissoissa. Siellä hän ehti pelata yhteensä yhdeksän Naisten Liigan ottelua ja viimeisteli niissä peräti neljä maalia.

Päättyneellä kaudella Kilponen pelasi Ykkösessä 21 ottelua ja viimeisteli niissä kaksi maalia. Niistä ensimmäinen oli koko PK-35 Vantaan kauden avausmaali, kun Kilponen osui Turun Weikkojen verkkoon Ykkösen avauskierroksella.  Kahden tehdyn maalin lisäksi hän alusti Ykkösessä neljä osumaa. Suomen Cupissa Kilposelle kirjattiin neljä ottelua ja yksi maali. Mestarien liigassa toppari pelasi kaikki kolme ottelua ja iski Punamustien karsintaturnauksen avausmaalin FC Floran verkkoon.

”Lukevat toistensa pelaamista hyvin”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen on luonnollisesti tyytyväinen luottotopparien jatkosopimuksiin. Hänen mukaansa kaksikon luonteva yhteispeli muodosti Punamustille luotettavan tukirangan.

– Mitä pidemmälle kausi eteni, sitä paremmin toppariparimme pelasi yhteen. He oppivat kauden aikana lukemaan toistensa pelaamista tosi hyvin. Pystyimme avaamaan peliä hyvin kummaltakin puolelta ja molemmat pystyvät myös hyviin pitkiin avauksiin. Lisäksi he ovat koko ajan rohkeasti mukana pelissä. Jo pieni päästettyjen maalien määrämme kertoo, että alin linjamme pelasi hyvän kauden, Väisänen kiitteli.

Jo muutaman kauden ajan Punamustien luottopelaajiin lukeutuneelle Toivaselle kausi 2019 oli lopullinen läpimurto topparin roolissa. Väisäsen mukaan Toivasen kehityskäyrä on kulkenut jatkuvasti ylöspäin ja hänen peliinsä on löytynyt myös uusia elementtejä.

– Roosa on mennyt joka vuosi eteenpäin ja päättyneellä kaudella hän pelasi jälleen lähes kaikki pelit.  Roosa osoitti jälleen läpi kauden todella vahvoja ja varmoja otteita. Hänen pääpelinsä on kehittynyt entisestään. Roosa menee vahvasti pääpalloihin ja pystyy hallitsemaan ilmatilaansa, Väisänen sanoi.

– Nyt hän sai keskittyä koko kauden topparin rooliin.  Hän avaa peliä todella hyvin ja lisäksi hänen pitkät avauksensa sekä puolenvaihtonsa toivat uusia elementtejä pelaamiseensa. Sen myötä pystyimme vaihtamaan painopistettä nopeasti ja luomaan sen myötä vaarallisia tilanteita toiselle puolelle.  Lisäksi Roosa pystyy nousemaan tosi hyvin mukaan hyökkäyksiin, minkä myötä hän oli viime kaudella usein keskittämässä päätyviivalta tai itse viimeistelemässä.

Kilponen joutui viime vuonna vielä odottamaan tilaisuuttaan, mutta päättyneellä kaudella hän teki väkevän sisääntulon Punamustien puolustuksen keskiössä. Väisäsen mukaan onnistunut kausi lupaa hyvää myös tulevaa silmällä pitäen.

– ”Fili” pääsi päättyneellä kaudella ajamaan itsensä sisään topparin paikalla ja onnistui siinä todella hienosti. Hän malttoi odottaa tilaisuuttaan ja pystyi täyttämään vaatimukset, kun mahdollisuus avautui. Fili kehittyi topparina todella paljon ja esitti koko ajan yhä varmempia otteita, Väisänen kehui.

– Nyt Filillä on alla ensimmäinen täysi kausi naisten pelejä, joten hänellä on sen myötä hyvät eväät lähteä ensi kauteen. Ulottuvana pelaajana hän pystyy hyviin katkoihin ja hallitsee usein ilmatilaa sekä hyökkäys- että puolustuspäässä.

Topparikaksikko odottaa jo innolla uutta kautta. Pääsarjassa on luvassa Ykköstä tasokkaampia pelejä, mikä tuo pelaajille lisäannoksen uusia virikkeitä.

– Hyvillä mielin allekirjoitin jatkosopimuksen.  Ensi kaudelta odotan vastuuta ja kovia pelejä. Koko joukkueella on varmasti kova halu näyttää, mihin pystymme, Toivanen totesi.

– Odotan innolla, että pääsemme pelaamaan taas kovempia otteluita. Lisäksi toivon kehityksen jatkuvan edelleen niin henkilökohtaisesti kuin myös joukkueen osalta, Kilponen sanoi.