Oona Sevenius Punamustien riveihin

28.10.2019

PK-35 Vantaa on solminut Oona Seveniuksen kanssa kauden 2020 kattavan pelaajasopimuksen. Nuori hyökkäyspään pelaaja siirtyy Punamustiin Nurmijärven Jalkapalloseurasta.

15-vuotias Sevenius on aloittanut jalkapallouransa Rajamäen Kehityksen riveissä. Sieltä hän siirtyi naapuriseura NJS:ään, jota hän edusti tähän kauteen asti. Nyt nuori pelaaja ottaa urallaan uuden askeleen ja siirtyy kuntarajan eteläpuolelle Naisten Liigaan palanneen PK-35 Vantaan riveihin.

Sevenius pääsi pelaamaan päättyneellä kaudella ensimmäiset pelinsä aikuisten sarjoissa ja teki heti vakuuttavaa jälkeä. Hän pelasi NJS:n riveissä 13 naisten Kakkosen ottelua ja viimeisteli niissä 18 osumaa. Lisäksi hän onnistui maalinteossa kauden päättäneissä nousukarsintaotteluissa TP-47:aa vastaan, kun NJS raivasi tiensä ensi kaudeksi Ykköseen.

Maajoukkuepaidassa Sevenius on esiintynyt tänä syksynä oman ikäluokkansa lisäksi myös vuotta vanhemman ikäluokan eli alle 17-vuotiaiden tyttöjen ryhmässä. Viikonloppuna päättyneessä ikäluokan EM-karsintaturnauksessa hän pelasi kaksi ottelua ja onnistui kahdesti maalinteossa Viroa vastaan. Lokakuun alkupuolella Sevenius viimeisteli oman ikäluokkansa maaottelussa hattutempun Ruotsin verkkoon.

Päättynyt kausi oli Seveniukselle pelientäyteinen, sillä Kakkosen pelien ja maaotteluiden lisäksi hän pelasi myös juniorien pelejä NJS:n paidassa. Heinäkuussa pelatussa T15-tyttöjen SM-lopputurnauksessa Sevenius pelasi kaikki kuusi 60-minuuttista ottelua ja tehtaili niissä kuusi maalia.

Vahva halu kehittyä

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Seveniuksen otteita on seurattu tarkkaan jo lähes vuoden ajan. Nuori pelaaja teki Punamustien valmennukseen hyvän vaikutuksen heti ensimmäisissä harjoituksissaan.  Sen jälkeen Sevenius on esittänyt hyviä otteita myös ensimmäisissä naisten peleissään.

– Oona kävi NJS:n kautta harjoituksissamme jo viime talvena. Hän osoitti silloin heti olevansa hyvä, taitava ja ikäisekseen fyysisesti vahva pelaaja. Kyseessä on nuori pelaaja, mutta hän on jo osoittanut potentiaaliaan. Oona kuuluu tällä hetkellä varmasti ikäluokkansa parhaisiin pelaajiin Suomessa, Väisänen sanoi.

– Hän on osoittanut jo pelaamissaan Kakkosen peleissä ja maaotteluissa olevansa todella hyvä viimeistelijä. Oona pystyy tekemään maaleja monipuolisesti kaukaa sekä läheltä ja hän pystyy myös murtautumaan maalintekopaikoille. Lisäksi hänellä on todella hyvä laukaisutekniikka, mikä tietysti helpottaa maalintekoa.

Väisänen uskoo, että Sevenius pääsee PK-35 Vantaan pelitavassa hyödyntämään vahvuuksiaan. Lisäksi monipuolisesti pallolliseen peliin osallistuminen tarjoaa hyvän alustan kehitykselle.

– Oona haluaa selkeästi kehittyä ja mennä koko ajan eteenpäin. Kaikesta näkee, että hän nauttii pelaamisesta, mikä on tietysti kaikista tärkeintä. Nyt harjoittelussa voidaan ottaa hiljalleen uusi askel ja lähteä tavoittelemaan sitä seuraavaa tasoa, Väisänen totesi.

– Meidän ryhmässämme Oona pääsee myös rakentelevaan roolini, mutta sen lisäksi hänelle saadaan varmasti pelattua palloa myös maalintekosektorille aiempaa enemmän. Ympärillä olevat pelaajat ja meidän pelitapaympäristömme tarjoavat hänelle varmasti mahdollisuuden tuoda parhaita ominaisuuksiaan esiin ja kehittää niitä edelleen.

Sevenius odottaa jo innolla Punamustien mukana harjoittelemista ja pelaamista. Hän uskoo, että hänellä on uudessa ympäristössä hyvät edellytykset ottaa seuraavia kehitysaskeleita.

– Liityn ryhmään hyvillä ja odottavilla fiiliksillä. On tosi kiva päästä mukaan hyvään ja taitavaan ryhmään. Odotan ensi kaudella kovatasoisia treenejä sekä pelejä ja toivon kehittyväni pelaajana paljon, Sevenius sanoi.