PK-35 Vantaa ja Esbo Bollklubb tiivistävät yhteistyötään

23.10.2019

Viime keväänä käynnistynyt yhteistyö PK-35 Vantaan ja Esbo Bollklubbin välillä jatkuu myös tulevina vuosina. Seurat ovat sopineet keskenään yhteistyösopimuksen jatkamisesta ja tiivistämisestä. Nyt solmittu sopimus on voimassa kaudet 2020 – 2022.

PK-35 Vantaa päätti lauantaina sarjakautensa voitokkaasti Rovaniemellä ja juhli paluuta takaisin pääsarjaa. Sopimuksen tarkoituksena on tukea EBK:n nuorten tyttöpelaajien kehitystä ja nousun myötä se tarjoaa lupaaville pelaajille entistä paremman polun Suomen huipulle. Lisäksi sopimuksen tarkoituksena on käynnistää myös farmiyhteistyö PK-35 Vantaan ja EBK:n naisten edustusjoukkueen välille. Yhteistyön myötä pyritään vahvistamaan molempien joukkueiden resursseja urheilullisten tavoitteidensa saavuttamiseksi.

EBK:n B-tytöt lukeutuvat ikäluokkansa lahjakkaimpiin joukkueisiin Suomessa ja tavoittelevat jälleen talvella paikkaa T18-tyttöjen SM-sarjassa. Moni joukkueen pelaajista lukeutuu myös ikäluokkansa maajoukkueryhmään. EBK:n naisten joukkue sen sijaan pelaa Kakkosessa ja on asettanut tulevan kauden tavoitteekseen nousun sarjatasoa ylemmäs Ykköseen.

– Tämän kauden kokemuksemme yhteistyöstä ovat olleet hyviä, joten oli luontevaa jatkaa viime keväällä solmittua sopimusta kahdella lisävuodella jo tässä vaiheessa. Haluamme tehdä pitkäjänteistä ja molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä. Uskon, että siihen on olemassa hyvät edellytykset, kiteyttää PK-35 Vantaan puheenjohtaja Samu Liski.

– Pelasimme sarjakauden läpi kapealla pelaajaryhmällä, joten EBK:n pelaaja-avut olivat meille korvaamaton apu. Yhteistyö EBK:n puheenjohtajan Juha Pylkön sekä B-tyttöjen päävalmentajan Janne Karhun kanssa on sujunut alusta lähtien mallikkaasti. He ansaitsevat siitä ison kiitoksen.

Myös EBK:n leirissä on oltu tyytyväisiä ensimmäisen yhteistyövuoden antiin. Espoolaisseurassa uskotaan, että tiivistyvä yhteistyö johtaa tulevina vuosina yhä parempiin tuloksiin.

– Yhteistyön myötä olemme saaneet seurata hyvin läheltä laadukasta pelaajakehitystä ja osallistumia siihen pelaajiemme toimesta. Laajenevan yhteistyön myötä uskon, että EBK saa nauttia yhteistyön hedelmistä myös naisten edustusjoukkueemme toiminnassa ja saamme apuja tavoitellessamme nousua seuraavalle sarjaportaalle, EBK:n puheenjohtaja Juha Pylkkö sanoo.

EBK-pelaajat näkyvästi mukana päättyneellä kaudella

PK-35 Vantaan pelipaidassa nähtiin päättyneen kauden aikana peräti kahdeksan EBK-pelaajaa. Peleissä esiintyneiden lisäksi suuri osa EBK:n B-tyttöjen pelaajista kävi kauden aikana vähintään kerran kokeilemassa tasoaan Punamustien harjoituksissa.

– B-tyttöjen pelaajia harjoitteli mukanamme jo hallikaudella. Se oli tärkeä aloitus yhteistyölle, sillä pystyimme tarjoamaan joukkueidemme pelaajille mahdollisuuden tutustua toisiinsa jo ennen sarjakauden alkua. EBK:n pelaajat osoittivat harjoituksissa todella hyvää taitotasoa ja uskallusta olla rohkeasti mukana, PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen kiitteli.

– Sarjakauden aikana peleissämme esiintyi seitsemän EBK:n B-tyttöjen pelaajaa sekä yksi naisten joukkueen pelaaja. Heidän osallistumisensa sarja- ja cup-peleihimme toi meille tärkeää leveyttä. Mielestäni yhteistyö EBK:n kanssa olikin tärkeä tekijä matkallamme Ykkösen voittoon ja takaisin Naisten Liigaan. Yhteistyön jatkuessa hyvänä mahdollistamme jatkossakin EBK:n pelaajille osallistumisen harjoituksiimme ja toivon mukaan useampi EBK:n pelaaja pääsee kokeilemaan myös liigapelejä.

Espoolaisjoukkueen pelaajista eniten vastuuta sai kauden päätteeksi PK-35 Vantaan riveihin siirtynyt Wilma Forsblom, joka pelasi kuusi Ykkösen ottelua ja viimeisteli niissä neljä maalia. Suomen Cupissa hän pelasi kaksi ottelua ja osui niissä kahdesti. Forsblomin lisäksi myös Sinna Suuriniemi pelasi syksyllä kaikkiaan kuudessa ottelussa ja Ida Vuorinen neljässä pelissä.

Ella Koivu ehti pelata PK-35 Vantaan kanssa vain yhden sarjapelin, mutta osui heti kahdesti Ilves/2:n verkkoon. Kahdesti osui myös Punamustien riveissä keväällä kolmessa ottelussa esiintynyt Saga Hakonen. Kevään Ykkösen peleissä pelasivat lisäksi Melina Johansson, Emma Korkalainen ja Jessika Heikkonen.

EBK:n pelaajat Punamustien sarjapeleissä 2020:

Wilma Forsblom (6 peliä Ykköstä, neljä maalia)

Ida Vuorinen (3 peliä Ykköstä)

Ella Koivu (1 peli Ykköstä, 2 maalia)

Sinna Suuriniemi (4 peliä Ykköstä)

Saga Hakonen (3 peliä Ykköstä, 2 maalia)

Melina Johansson (2 peliä Ykköstä)

Jessika Heikkonen (1 peli Ykköstä)

Emma Korkalainen (1 peli Ykköstä)