PK-35 Vantaa palaa liigaan!

19.10.2019

PK-35 Vantaa haki Ykkösen kauden päätöspelissään pisteet kaukaa pohjoisesta, kun Rovaniemen Palloseura kaatui vieraskentällä vahvan rutiinisuorituksen turvin maalein 0-2. Voiton myötä PK-35 Vantaa juhlii pikaista paluuta takaisin Naisten Liigaan.

Rovaniemen keskuskentällä hyvissä syksyissä olosuhteissa pelattu ottelu eteni alusta loppuun vierasjoukkueen komennossa. PK-35 Vantaa otti heti pallonhallinnan itselleen ja vei pelin painopisteen rovaniemeläisten puolustusalueelle. Se johti useisiin keskityksiin ja erikoistilanteisiin, mutta aivan huippupaikkoja ei vielä pelin alkuhetkillä nähty. Sanna Saarisen laukoma vapaapotku suuntautui vaarallisesti maalin edustalle, mutta RoPSin maalivahti onnistui vangitsemaan pallon.

Karoliina Autio sen sijaan pääsi puskemaan kulmapotkun jälkitilanteesta läheltä, mutta RoPS-maalivahti ehdi puskun tielle. Aivan avausjakson lopulla Anna Vlasoff alusti Netta Kosolle hienon maalipaikan, mutta hänen sijoitusyrityksensä painui maalin ohi. Tauolle lähdettiin siis vielä maalittomissa tasalukemissa.

Punamustien maalihanat aukesivat heti toisen jakson ensimmäisellä minuutilla. Keskuspuolustaja Roosa Toivanen nousi tällä kaudella jo tutuksi tulleeseen tapaan vasemmalta laidalta vahvasti aina päätyrajalle asti ja tarjoili matalan keskityksen maalille. Keskitys tavoitti Koson, joka laukoi pallon suoraan syötöstä maalin kattoon.

Kokonaisuudessaan toinen jakso oli ottelun ensimmäisen puoliskon tavoin selkeää Punamustien hallintaa. Peliä pelattiin lähes yksinomaan rovaniemeläisten puolustusalueella ja vieraat pelasivat useita vaarallisia palloja rangaistusalueella. RoPSin puolustus ja ulottuva maalivahti onnistuivat kuitenkin varjelemaan omaa maaliaan. Omaan hyökkäyspeliin lappilaisjoukkue ei kuitenkaan sarjakärkeä vastaan kyennyt eikä sillä ollut lauantai-iltapäivän ottelussa ainuttakaan maalintekoyritystä.

Vieraat lisäsivät johtoaan vielä ottelun 83. minuutilla. Rovaniemeläispuolustaja kaatoi Koson rangaistusalueella sääntöjenvastaisesti ja erotuomari määräsi pallon yhteentoista metriin. Koso laukoi itse pelivälineen varmasti verkon perukoille ja vei Punamustat jo voiton turvanneeseen 0-2-johtoon.

Ottelu päättyi lopulta samasiin lukemiin 0-2, joten Punamustien vuodenmittainen seikkailu Ykkösessä sai voitokkaan päätöksen. Samalla vain kaksi pistemenetystä koko sarjakauden aikana kärsinyt PK-35 Vantaa sinetöi pikaisen paluunsa takaisin pääsarjaan. Niin ikään suoraa nousua tavoitellut Pihlajamäen PK-35 kärsi päätöskierroksella 1-0-tappion HPS:n vieraana, joten PK-35 Vantaa voitti Ykkösen lopulta kuuden pisteen erolla sarjakakkoseen nähden.

”Kyse oli tahdosta ja näyttöhalusta”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen oli tyytyväinen joukkueensa peliesitykseen sarjakauden päätösottelussa Rovaniemellä. Peli oli selkeää jatkoa Punamustien viime viikkojen hyville otteille.

– Pelin luonne oli, että me loimme peliä ja rakensimme tilanteita. RoPS sen sijaan vetäytyi aika nopeasti omalle puolelleen puolustamaan. Onnistuimme kuitenkin aika hyvin taktiikassamme juoksuttaa vastustajaa ja pystyimme estämään heidän hyökkäyksiin lähtönsä, Väisänen tiivisti.

– Meillä oli täysi kontrolli pelistä ja pystyimme jatkamaan viime viikkojen hyviä pallollisia esityksiä. Joukkue pystyi avaamaan, rakentamaan ja päättämään hyökkäyksiä laadukkaasti. Etenkin loppukautta kohden se parantui entisestään. Lokakuun alun HPS-tappio oli loppukauden käännekohta, joka herätti joukkueen taas tekemään asioita osaamistaan vastaavalla tasolla.

RoPS selvisi tauolle asti ilman takaiskuosumia, mutta Väisäsen mukaan vierasjoukkue luotti omaan tekemiseensä, vaikka avausmaalia jouduttiin odottamaan toisen jakson alkuun asti.

– Avausjaksolla saimme paljon keskityksiä, mutta ne päätyivät liian usein suoraan maalivahdin käsiin. Emme päässeet niistä hyviin maalipaikkoihin. Toisen jakson teemamme oli pelata enemmän matalia keskityksiä, mikä tuottikin tulosta heti tauon jälkeen. Roosa pääsi hyvin keskittämään ja Netta laittoi pallon hienosti maaliin, Väisänen sanoi.

– Vaikka tauolla oltiin vielä lukemissa 0-0, pääsimme koko ajan tilanteisiin ja meillä oli paljon maalipaikkoja. Tiesimme, että jossain vaiheessa se maali tulee.

Punamustien ykkössija ja liiganousu olivat tilastojen valossa ansaittuja, sillä maalieroon 91-9 kautensa päättänyt joukkue teki sarjassa eniten maaleja ja päästi niitä vähiten. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa osoitti väkevästi kuuluvansa pääsarjatasolle, mutta samalla hän muistutti kauden olleen haastava. Joukkue puhalsi kuitenkin vahvasti yhteen hiileen ja sai siitä ansaitsemansa palkinnon.

– Tämä on ollut koko joukkueelle henkisesti raskas kausi, sitä ei voi kiistää. Riveihin jääneillä runkopelaajillamme tämä pelitapa tulee jo selkäytimestä. Lisäksi saimme mukaan hyviä uusia pelaajia, sekä nuoria että kokeneempia. Lisäksi yhteistyöseuramme EBK:n nuoret pelaajat saivat paljon vastuuta ja olivat meille tärkeä apu, Väisänen kiitteli.

– Tässä kaudessa oli kyse tahdosta ja halusta näyttää. Sen myötä saavutimme tavoitteemme palata liigaan ja selvisimme myös Suomen Cupin lohkovaiheeseen. Osoitimme tänä vuonna jälleen, mihin tämä ryhmä pystyy urheilullisesti.

RoPS – PK-35 Vantaa 0-2 (0-0)

46´ 0-1 Netta Koso

83´ 0-2 Netta Koso (rp.)

Avauskokoonpano:

1 Velma Oikarinen

4 Filippa Kilponen

8 Siiri Koivula

9 Netta Koso

13 Sanna Saarinen

14 Elina Salmi

15 Karoliina Autio

18 Ella Hopponen (83´ Sanni Solehmainen)