Keskiviikkona panoksena Suomen Cupin lohkovaihepaikka

8.10.2019

Punamustien lokakuun ottelutahti jatkuu tiiviinä. Keskiviikkoiltana panoksena on Suomen Cupin lohkovaihepaikka, kun PK-35 Vantaa kohtaa FC Espoon vieraskentällä. Ottelu pelataan keskiviikkona 9.10. klo 20.00 Leppävaaran tekonurmella.

Naisten Suomen Cup on edennyt jo neljännelle kierrokselle, jossa jaossa on kaksi viimeistä paikkaa tammi-helmikuussa pelattavaan lohkovaiheeseen. Toinen lohkovaihepaikoista ratkeaa keskiviikkoiltana Leppävaarassa, kun PK-35 Vantaa ja FC Espoo ottavat yhteen. Ottelu pelataan ratkaisuun asti ja voittaja etenee 12 parhaan joukkoon lohkopeleihin.

PK-35 Vantaalla riittää kauden viimeisillä viikoilla pelattavaa kahdella rintamalla, sillä joukkue majailee Ykkösen piikkipaikalla ja tavoittelee Suomen Cupin lohkovaihepaikan lisäksi kiivaasti myös nousua takaisin pääsarjaan. FC Espoon sarjakausi Kakkosessa sen sijaan päättyi jo syyskuun lopussa. Joukkue sijoittui omassa kymmenen joukkueen lohkossaan kuudenneksi.

Punamustien osalta Suomen Cup alkoi niin kutsutulla superkierroksella 0-1-kotitappiolla FC Honkaa vastaan, joten vantaalaisten kohtaloksi jäi raivata tiensä lohkopeleihin syksyn cup-kierrosten kautta. Kilpailun toisella kierroksella PK-35 Vantaa pisti seurahistoriansa suurimmat voittolukemat uusiksi, kun se kaatoi FC Loviisan vieraissa hurjin lukemin 1-17. Seuraavalla kierroksella FC Hongan B-tytöt taipuivat Myyrmäessä maalein 4-1.

FC Espoo sen sijaan kärsi selvänumeroisen 0-10-kotitappion Åland Unitedille. Sen jälkeen sinipaidat ovat kuitenkin esittäneet Suomen Cupissa vakuuttavia otteita. Toisella kierroksella FC Espoo kaatoi kotonaan Lapuan Virkiän murskalukemin 8-0 ja seuraavalla kierroksella Kälviän Tarmon niin ikään selvästi maalein 5-0.

Keskiviikkoillan ottelu osapuolet kohtasivat toisensa Suomen Cupissa myös viime vuonna. Silloin kyseessä oli elokuussa pelattu superkierroksen ottelu, jonka PK-35 Vantaa vei vieraskentällä nimiinsä lukemin 2-7. FC Espoo karkasi tuolloin pelin alussa jo 2-0-johtoon, mutta vieraat käänsivät pelin edukseen jo avausjakson aikana. Espoolaisten avausmaalista vastasi reilu vuosi sitten Aurora Troberg, joka siirtyi kauden päätteeksi Punamustien riveihin.

PK-35 Vantaan parhaat maalintekijät tämän kauden Suomen Cupissa ovat olleet Sanna Saarinen, Karoliina Autio ja Anna Vlasoff, joista kukin on osunut kolmesti. Kaikkiaan kaksitoista eri pelaajaa on onnistunut maalinteossa syksyn cup-peleissä, joten Punamustien osumat ovat jakaantuneet todella laajalle rintamalle. FC Espoon tehokkain cup-maalintekijä on ollut neljä osumaa viimeistellyt Siiri Perälä.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat keskiviikon myöhäisillassa varmuudella loukkaantumisista kärsivät Vilma Väisänen, Aurora Troberg ja Vera Saastamoinen sekä Etelä-Koreassa vaihto-opiskeleva Tia-Maria Jaakonsaari. Joukkueen tuore vahvistus Siiri Koivula sen sijaan on keskiviikkona ensimmäistä kertaa edustuskelpoinen.

”Jokainen peli on tärkeä”

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue pääsee tavoittelemaan Suomen Cupin lohkovaihepaikkaa mukavista lähtökohdista. PK-35 Vantaa palasi lauantaina väkevästi voittokantaan ja lisäksi pahimmat poissaolohuolet ovat hieman hellittäneet.

– Pelasimme lauantaina hyvän pelin VIFKiä vastaan. Nyt on tärkeää säilyttää keskittyminen ja sama tekemisen ilo myös tuleviin peleihin. Tässä vaiheessa kautta jokainen yksittäinen peli on tärkeä ja etenkin Suomen Cupissa jokaiseen otteluun pitää keskittyä huolella, Väisänen painotti.

– Kokoonpanotilanteemme näyttää pitkästä aikaa taas paremmalta. Se on tässä vaiheessa ihan hyvä. Nyt saamme vielä hyökkäyspäähän lisää voimaa, kun Siiri tulee uutena pelaajana mukaan.

Väisänen näki FC Espoon sarjakauden päätösottelun VJS:ää vastaan sekä edellisen cup-ottelun Tarmoa vastaan, joten tulevasta vastustajasta on jo pystytty muodostamaan jonkinlainen käsitys.

– FC Espoon joukkue on melko fyysinen ja nopea. Se tarkoittaa, että kenttätasapainomme pitää pysyä yhtä hyvänä tai jopa parempana kuin VIFKiä vastaan. Se on kaiken lähtökohta. Jos puolustamme hyvin, pystymme myös pitämään enemmän palloa ja luomaan enemmän tilanteita, Väisänen sanoi.

Punamustien lokakuluun pelitahti on ollut tiivis, mikä on pakottanut valmennuksen rytmittämään harjoittelua hieman eri tavalla. Keskiviikkoillan ottelu on PK-35 Vantaalle jo kolmas kahdeksaan päivään ja seuraava koitos on edessä jälleen lauantaina.

– Tässä vaiheessa kyse on ollut vain palautumisesta ja valmistautumisesta. Ensi viikolla pääsemme ehkä vielä harjoittelemaan normaalissa rytmissä, mutta näiden parin viikon aikana olemme vain yrittäneet palautua edellisistä peleistä ja yrittäneet päästä aina seuraavaan peliin mahdollisimman levännein jaloin.

Naisten Suomen Cupin neljännen kierroksen ottelu FC Espoo – PK-35 Vantaa pelataan keskiviikkona 9.10. klo 20.00 Leppävaaran tekonurmella.