Wilma Forsblom sopimukseen PK-35 Vantaan kanssa

7.10.2019

PK-35 Vantaa on solminut Wilma Forsblomin kanssa kauden 2020 kattavan pelaajasopimuksen. 16-vuotias keskikenttäpelaaja siirtyy Punamustiin yhteistyöseura EBK:sta. Forsblom on pelannut PK-35 Vantaan pelejä jo tällä kaudella yhteistyöseurasopimuksen kautta.

Forsblom on AC Kirkkonummen kasvatti, joka siirtyi jo varsin varhaisessa vaiheessa naapurikaupunkiin ja Esbo Bollklubbin riveihin. EBK:n lahjakas nuorisoikäluokka on saavuttanut viime vuosina hyvää menestystä niin kotimaassa kuin myös kansainvälisillä kentillä. Kenties paras osoitus joukkueen kyvyistä saatiin viime vuonna, kun EBK voitti Ranskassa järjestetyn tasokkaan Alsace Cup –kutsuturnauksen, jossa taakse jäivät muun muassa suurseurat Lyon, PSG ja FC Bayern. Lisäksi EBK juhli viime kesänä T15-tyttöjen Laura Kalmarin nimeä kantavan SM-lopputurnauksen voittoa. Forsblom valittiin sekä Alsace Cupin että Laura Kalmari –turnauksen parhaaksi pelaajaksi.

Tällä kaudella Forsblom on pelannut EBK:n paidassa B-tyttöjen SM-sarjassa 15 ottelua ja tehtaillut niissä 12 maalia. Keskikenttäpelaaja on ollut tuttu näky myös Suomen nuorisomaajoukkueissa. Hän mukana myös viime viikolla nimetyssä U17-maajoukkueessa, joka matkaa lokakuun lopussa EM-karsintaturnaukseen Slovakiaan.

PK-35 Vantaan ja EBK:n välinen yhteistyöseurasopimus on mahdollistanut Forsblomille myös Punamustien pelien pelaamisen tällä kaudella. Pelaamissaan viidessä Ykkösen otteluissa Forsblom on viimeistellyt kolme maalia ja tehnyt esityön kahteen osumaan.

”Silminnähden nauttii pelaamisesta”

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mielestä Forsblom istuu joukkueen pelitapaan hyvin. EBK-yhteistyön ja tämän kauden pelien sekä harjoitusten myötä nuori pelaaja on jo ehtinyt osoittaa osaamistaan.

– Wilma on nuori, mutta ikäisekseen erittäin kypsä pelaaja. Kun hän saa ympärilleen taitavia ja kokeneita pelaajia, hänen taitotasonsa pääsee vieläkin paremmin esiin. Wilma on luonteeltaan iloinen ja todella vastaanottavainen pelaaja, joka haluaa oppia koko ajan lisää. Hän on mainio lisä joukkueeseemme, Väisänen sanoi.

– Kun Wilma on kentällä, hän silminnähden nauttii siitä ja pystyy sekä uskaltaa heittäytymään peliin täysillä. Hänellä on luontainen kyky pelata linjojen välissä, etsiä itselleen pelitilaa ja käyttää sitä. Wilma pystyy pelaamaan palloa eteenpäin ja osaa huomioida muiden pelaajien liikkeet. Lisäksi hänellä on hyvä laukaus ja uskallusta käyttää sitä – ja hän saa jalan vapaaksi tarvittaessa pienessäkin tilassa.

PK-35 Vantaan kuviot ja pelaajat ovat tulleet Forsblomille jo kuluvan kauden aikana tutuiksi. Hän uskoo ominaisuuksiensa sopivan hyvin Punamustien tuttuun pallonhallintapeliin.

– Olen tekninen pelaaja, jolla on hyvä peliäly ja hyvä laukaus. Tykkään pelata nimenomaan pallollista syöttelypeliä, Forsblom arvioi itseään pelaajana.

– Liityn ryhmään tosi hyvillä mielin. Treeneissä on hyvä tempo ja on kivaa päästä pelaamaan kovia pelejä.