PK-35 Vantaa kohtaa Suomen Cupissa FC Hongan B-tytöt

22.9.2019

Punamustien pelit jatkuvat tiistaina Suomen Cupin kolmannen kierroksen koitoksella. Kilpailun lohkovaihepaikkaa tavoitteleva PK-35 Vantaa saa silloin vieraakseen FC Hongan B-tytöt. Ottelu pelataan tiistaina 24.9. klo 19.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Naisten Suomen Cup pelataan nyt toista kertaa uudistuneessa ja hieman aiempaa monimutkaisemmassa muodossa. Kilpailu koostuu loppukesän niin kutsutusta superkierroksesta, syksyn ensimmäisistä kierroksista, talven lohkovaiheesta sekä keväällä jälleen pudotuspelimuotoisesti pelatuista ratkaisupeleistä.

Kilpailun osallistujamäärät ovat olleet pitkään laskussa, joten ovet on avattu naisjoukkueiden lisäksi myös B-tyttöikäisille joukkueille. Etenkin SM-tasoiset joukkueet ovat viime vuosina osoittaneet kykenevänsä haastamaan etenkin alemmissa sarjoissa pelaavia naisjoukkueita.

Sekä Punamustien että FC Honka TB:n taival Suomen Cupissa alkoi elokuun superkierroksella. PK-35 Vantaa pelasi silloin hyvän ottelun FC Hongan edustusjoukkuetta vastaan, mutta joutui hallinnastaan huolimatta taipumaan niukasti lukemin 0-1. Espoolaisten B-tytöt sen sijaan kärsivät superkierroksella 0-3-tappion TiPSin liigajoukkueelle.

Perinteisestä cup-hengestä poiketen superkierrosten häviäjien pelit jatkuvat, sillä kierroksen voittajat etenivät suoraan talven lohkovaiheeseen ja muut taistelevat vielä syksyllä kahdesta viimeisestä lohkovaihepaikasta. FC Honka TB arvottiin suoraan kolmannelle kierrokselle, kun taas PK-35 Vantaa kohtasi toisella kierroksella Nelosessa pelaavan FC Loviisan. Hurjanumeroisessa 1-17-vierasvoitossa Punamustien osumista vastasivat hattutempun tehtailleet Sanna Saarinen ja Anna Vlasoff, kahdesti osuneet Karoliina Autio, Aurora Troberg ja Roosa Toivanen sekä kertaalleen verkkoa heiluttaneet Elina Salmi, Tia-Maria Jaakonsaari, Ella Hopponen ja Netta Koso.

FC Honka majailee B-tyttöjen kymmenen joukkueen SM-sarjassa kahdeksantena ennen viikonloppuna pelattavaa päätöskierrosta. 17 pelaamastaan ottelusta espoolaiset ovat voittaneet viisi, pelanneet kolmesti tasan ja hävinneet yhdeksän. Joukkueen maalierosarake näyttää lukemia 31 – 42.

Vaikka FC Honka on jäänyt SM-sarjassa häntäpäähän, on joukkue pelannut mallikkaan syyskuun. Se on kerännyt yli puolet sarjapisteistään tässä kuussa voitettuaan kaikki kolme sarjapeliään. Ilves taipui Espoossa lukemin 4-1 ja HJK maalein 4-3. Lisäksi FC Honka kaatoi ONSin vieraskentällä 0-1. Espoolaisten tehokkain maalintekijä on ollut SM-sarjassa seitsemän osumaa tehtaillut Eerika Appelqvist.

PK-35 Vantaan kokoonpanosta puuttuvat tiistain cup-kohtaamisessa varmuudella pitkäaikaisloukkaantumisista kärsivät Vilma Väisänen, Vera Saastamoinen ja Aurora Troberg sekä Etelä-Koreassa vaihto-opiskeleva Tia-Maria Jaakonsaari. Myös Selina Mustajoki on vielä tiistaina sivussa kokoonpanosta.

Tavoitteena korkea tempo

Tiistain Suomen Cupin ottelun asetelma on varsin poikkeuksellinen, sillä naisten Ykköstä johtava PK-35 Vantaa kohtaa B-tyttöjen SM-sarjaa pelaavan FC Hongan. Punamustien leirissä otteluun valmistaudutaan kuitenkin samalla tavalla kuin mihin tahansa otteluun.

– Hyvätasoinen B-tyttöjoukkue pystyy yksittäisessä pelissä haastamaan Ykkösen joukkueita. Emme siis saa aliarvioida vastustajaa, kuten emme tee missään muussakaan pelissä. Tavoitteenamme on pelata omalla hyvällä tasollamme ja pitää vauhtia pelissä. Mahdollisimman korkea tempo ja hyvä rytmi ovat kaikista tärkeimpiä asioita, Väisänen totesi.

Väisänen myöntää, että tiistain cup-vastustaja on Punamustille varsin tuntematon, mutta täysin ilman ennakkotietoja ei peliin valmistauduta. Väisänen on seurannut kauden aikana yhteistyöseura EBK:n B-tyttöjen otteita ja nähnyt sen myötä myös tulevan vastustajan tositoimissa.

– Olen nähnyt tällä kaudella Hongan B-tytöiltä kaksi peliä EBK:ta vastaan. Ensimmäisessä pelissä EBK oli pelillisesti edellä, mutta Honka oli vaarallinen vastaiskuissa. Jälkimmäisessä kohtaamisessa taas Honka oli aavistuksen vahvempi, Väisänen arvioi.

– Näkemieni pelien perusteella Hongalla on fyysisesti ihan vahvoja pelaajia. Muita pelejä emme ole valitettavasti nähneet, joten esimerkiksi heidän pelitapansa suhteen olemme EBK-kohtaamisten varassa.

Rankan elokuun jälkeen syyskuun ottelutahti on ollut Punamustien kannalta rauhallisempi. Tiistain cup-ottelu on PK-35 Vantaalle tämän kuun kolmas ja samalla viimeinen ottelu, mutta joukkue valmistautuu samaan aikaan vielä tiivistahtiseen lokakuuhun.

– Pidimme perjantaina hieman tavallista kovemmat harjoitukset, joten nyt pelaajat ovat saaneet käyttää viikonlopun lepoon ja palautumiseen. Maanantaina meillä on vielä valmistavat harjoitukset ennen tiistain ottelua. Haluamme hoitaa cupin ottelun kunnialla ennen kuin siirrämme ajatukset kohti lokakuun tärkeitä pelejä.

Suomen Cupin kolmannen kierroksen ottelu PK-35 Vantaa – FC Honka TB pelataan tiistaina 24.9. klo 19.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat 5 euroa. Alle 18-vuotiailla on otteluun vapaa pääsy.