Tiistaina punamusta kärkiottelu Myyrmäessä

26.8.2019

Myyrmäessä pelataan tiistai-iltana naisten Ykkösen kärkiottelu. Kaikki sarjapelinsä voittanut PK-35 Vantaa saa vieraakseen vain kaksi pistemenetystä kokeneen Pihlajamäen PK-35:n, joten luvassa on todellinen punamusta jalkapalloilta. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 24.9. klo 19.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa pääsee jälleen kuukauden tauon jälkeen sarjapelien makuun, sillä elokuussa joukkue on pelannut toistaiseksi vain Suomen Cupia ja naisten Mestarien liigan karsintoja. Viimeisimmässä ottelussaan se kaatoi kolmea sarjaporrasta alempana pelanneen FC Loviisan seurahistoriallisen suurin 1-17-numeroin.

Ykkösessä PK-35 Vantaa on voittanut kaikki 14 sarjapeliään vakuuttavalla maalierolla 59-3. Puolustuspelin onnistumista kuvaa hyvin sekin, että Punamustien verkkoon ei ole tehty Ykkösessä maaliakaan sitten toukokuun lopun. Edellisessä sarjapelissään PK-35 Vantaa kaatoi PKKU:n Myyrmäessä lukemin 3-0.

Pihlajamäen PK-35 pelaa niin ikää hyvää sarjakautta. Joukkue on voittanut 16 ottelustaan 14, pelannut Turun Weikkojen vieraana tasan ja kärsinyt vain yhden tappion PK-35 Vantaata vastaan. Myös pihlajamäkeläisten maaliero 61-9 on hyvää luokkaa. Edellisessä sarjapelissään lauantaina PK-35 kaatoi Turun Weikot kotonaan selvin numeroin 6-0.

Joukkueet kohtasivat toisensa jo alkukaudesta kolmannella sarjakierroksella. Silloin PK-35 Vantaa haki Pihlajamäestä rutiininomaisen 1-3-vierasvoiton. Osumista vastasivat Vilma Väisänen, Roosa Bröijer ja Netta Koso. Pihlajamäkeläisten ainokaisen viimeisteli Venla Mäkelä.

PK-35 Vantaan kuluvan sarjakauden paras maalintekijä on ollut kymmenen maalia tehtaillut Roosa Bröijer. Lisäksi Vera Saastamoinen on osunut yhdeksän ja Karoliina Autio kahdeksan kertaa. Pihlajamäen PK-35:n tehot sen sijaan ovat jakaantuneet vieläkin selkeämmin kolmen pelaajan harteille. Kymmenen maalin rajan ovat ylittäneet Amanda Rantanen, Mette Barck ja Anita Abu, joka johtaa Ykkösen maalipörssiä 15 osumallaan.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on kärkiottelun alla hyvä. Ottelusta ovat sivussa varmuudella vain Vilma Väisänen ja Tia-Maria Jaakonsaari. Lisäksi Roosa Bröijerin pelaaminen on vielä epävarmaa. Punamustien yhteistyöseuran EBK:n Wilma Forsblom sen sijaan tulee tiistaina mukaan kokoonpanoon.

Paluu sarja-arkeen

Punamustien edellisestä Ykkösen pelistä on ehtinyt vierähtää jo kuukausi. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue lähtee jälleen innolla jatkamaan sarjakautta. Hän toivoo, että kansainvälisten pelien opit näkyvät syksyllä myös kotimaan kentillä.

– Meillä on ollut vähän taukoa sarjapeleistä, joten nyt on tärkeää päästä takaisin sarjarytmiin. Pääsimme pelaamaan Mestarien liigassa kovia pelejä ja pyrimme säilyttämään samanlaisen tekemisen nyt loppusyksyn aikana, Väisänen sanoi.

– Vaikka hävisimme päätösottelun BIIK Kazygurtille, pelasimme silloin yhden kauden parhaista peleistämme. Siinä mielessä jatkamme sarjapelejä ihan hyvällä fiiliksellä.

PK-35 Vantaa vei huhtikuun lopussa pelatun edellisen kohtaamisen nimiinsä maalein 1-3. Väisäsen mielestä sarjakauden alkumetreillä käydystä kohtaamisesta ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä, mutta hänen mukaansa molemmilla joukkueilla oli Pihlajamäessä hyvät hetkensä.

– Keväällä Pihlajamäessä aloitimme hyvin. Vastustaja pelasi kuitenkin ulosajosta huolimatta pelin loppupuolella hyvin ja pääsivät tekemään yhden maalin. Meidän pelaamisemme vähän loppui 0-3-johdossa, joten tällä kertaa ei saa käydä samalla tavalla, Väisänen painotti.

– Huhtikuussa kausi oli vasta alussa ja vähän vielä haimme joukkueen pelaamista. Olemme menneet siitä eteenpäin, joten toivottavasti pystymme nyt vahvempaan pelaamiseen.

Kuntarajan eteläpuolelta ponnistava vastustaja on PK-35 Vantaalle jo varsin tuttu. Väisäsen mukaan vastaan asettuu yksi Ykkösen tasokkaimmista joukkueista.

– Tunnemme vastustajan aika hyvin ja olemme nähneet heidän pelejään. Kuten sarjataulukostakin voi päätellä, vastassa on hyvä joukkue. Heillä ei ole juurikaan heikkoja lenkkejä ja vastaavasti heiltä löytyy muutama hyvä yksilö, joiden kanssa meidän pitää olla tarkkoina, Väisänen sanoi.

– ”Pihliksen” joukkue pyrkii aloitteelliseen pelaamiseen. He yrittävät avata ja rakentaa, mutta pystyvät myös laittamaan hyviä palloja linjan taakse. Meidän pitää pyrkiä eliminoimaan ne mahdollisimman tehokkaasti.

Väisäsen mukaan Punamustilta löytyy selkeät aseet Pihlajamäen ryhmän kaatamiseen. PK-35 Vantaan tutulla kotikentällä pelaaminen tuo peliin pienen lisämausteen kevään kohtaamiseen nähden.

– Myyrmäen iso kenttä on meille arvokas asia. Meidän pitää hyödyntää kentän koko mahdollisimman hyvin ja hyökätä monipuolisesti eri sektoreilta. Todennäköisesti pääsemme myös käyttämään nopeita pelaajiamme hyväksemme ja pelaamaan ajoittain hieman totuttua nopeammin.

PK-35 Vantaa – PK-35 pelataan huomenna tiistaina 27.8. klo 19.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 18-vuotiailla on otteluun vapaa pääsy.