PK-35 Vantaa karsii Mestarien liigaan Tallinnassa

21.6.2019

Naisten Mestarien liigan karsintakierroksen lohkot arvottiin juhannusaattona Sveitsin Nyonissa. Hallitseva Suomen mestari PK-35 Vantaa kohtaa karsintavaiheessa virolaisen FC Floran, färsaarelaisen EBS/Skalan ja kazakstanilaisen BIIK Kazygurtin. Karsintaturnaus pelataan 7. – 13. elokuuta Tallinnassa Virossa.

PK-35 Vantaa edustaa Suomea Mestarien liigassa nyt seitsemättä kertaa. Kuudella aiemmalla kerralla se on selvinnyt neljästi jatkopeleihin. Kyseessä on nyt toinen kerta, kun PK-35 Vantaa pelaa karsintavaiheen pelit vieraskentällä. Matkakohde on kuitenkin helpoin mahdollinen, sillä Punamustien matka käy elokuun alkupuolella suomalaisille hyvin tuttuun Viron pääkaupunkiin Tallinnaan.

Turnauksen emäntäjoukkue on tallinnalainen FC Flora, joka juhli viime syksynä ensimmäistä Viron mestaruuttaan. Tallinnalaiset osallistuvat siis nyt Mestarien liigaan ensimmäistä kertaa ja saivat karsintaturnauksen heti kotikentälleen. Hallitseva mestari johtaa myös tällä kaudella sarjaa selkeällä erolla. Joukkueen avainpelaajat muodostavat myös Viron A-maajoukkueen rungon. Talvella FC Flora kohtasi harjoitusottelussa Ykkösessä pelaavan Pihlajamäen PK-35:n , jolle se taipui lukemin 1-2.

Ykköskorista Punamustien vastustajaksi arvottiin kazakstanilainen BIIK Kazygurt, joka on ranking-pisteidensä valossa lohkon kovin joukkue. Seuran kotipaikka Shymkent sijaitsee aivan Kirgisian rajalla, hieman Kazakstanin suurimmasta kaupungista Almatysta länteen. Kyseessä on kokenut europelijoukkue, sillä BIIK Kazygurt on ollut kuutena edellisenä vuonna mukana Mestarien liigan pudotuspelivaiheessa. Sen paras sijoitus on kaudelta 2016, jolloin se eteni 16 parhaan joukkoon. Viime vuonna kazakstanilaiset kaatoivat jopa FC Barcelonan kotonaan lukemin 3-1, mutta putosivat lopulta niukasti.

Neloskorista lohkoon arvottu färsaarelainen EBS/Skala on lähtökohtaisesti lohkon heikoin joukkue. Se pitää majaansa Streymnesissä Färsaarten pääsaaren pohjoisosassa. Vuonna 2013 seurafuusion myötä syntynyt EBS/Skala on voittanut kotimaansa mestaruuden kahdesti peräkkäin vuosina 2017 ja 2018. Vaikka EBS/Skala juhli viime kauden päätteeksi mestaruutta, tämä kausi on sujunut siltä täysin penkin alle. Yhdeksästä ottelustaan se on voittanut ainoastaan yhden ja majailee tällä hetkellä Färsaarten pääsarjan jumbosijalla.

Karsintalohkot pelataan läpi turnausmuotoisesti 7. – 13. elokuuta Tallinnassa. Lohkovoittaja etenee pudotuspelimuotoisiin jatkopeleihin Euroopan 32 parhaan joukkoon.

”Aika toivotunlainen arpa”

PK-35 Vantaan päävalmentaja oli varsin tyytyväinen joukkueensa arpaonneen.  Arpa oli suosiollinen niin urheilullisesti kuin myös matkustusrasituksen kannalta.

– Pelipaikkana Tallinna on meille tietysti äärettömän hyvä. Se on tuttu paikka ja matkustamisen kannalta todella helppo. Se takaa meille hyvät lähtökohdat turnaukseen, Väisänen totesi.

Ykköskorista Punamustien seuraksi arvottu BIIK Kazygurt tiedetään kovaksi vastustajaksi, mutta Väisänen uskoo ryhmänsä mahdollisuuksiin. PK-35 Vantaa matkustaa Tallinnaan vain lohkovoitto mielessään.

– Myös lohkon joukkueiden osalta arpa oli aika toivotunlainen. Mukana on totta kai yksi todella kova joukkue, mutta uskomme mahdollisuuksiimme. Selkeä tavoitteemme on edetä seuraavalle kierrokselle.  Helppoa se ei ole, sillä jatkoon mennäkseen pitää hoitaa kaikki pelit kunnialla, Väisänen sanoi.

– Lähtökohtaisesti olemme kahdessa ottelussa suosikkeja ja BIIK Kazygurtia vastaan altavastaajia, mutta pelit ratkaistaan aina kentällä.

PK-35 Vantaan ottelut Mestarien liigan karsinnoissa:

7.8. FC Flora – PK-35 Vantaa

10.8. PK-35 Vantaa – EBS/Skala