Mestarien liigan karsintalohkoarvonta juhannusaattona

17.6.2019

PK-35 Vantaa osallistuu tänä vuonna hallitsevana Suomen mestarina vuoden tauon jälkeen jälleen naisten Mestarien liigaan. Seura edustaa Suomea kilpailussa jo seitsemättä kertaa. Punamustien kansainvälisten pelien vastustajat selviävät juhannusaattona perjantaina 21.6., kun karsintalohkot arvotaan Sveitsin Nyonissa.

Naisten Mestarien liigan karsintavaihe koostuu kymmenestä neljän joukkueen lohkosta. Karsintalohkot pelataan läpi turnausmuotoisesti reilun viikon aikana 7. – 13. elokuuta. Jokaisen lohkon voittaja etenee pudotuspelimuotoisiin jatkopeleihin Euroopan 32 parhaan joukkoon.

Euroopan Jalkapalloliitto UEFA on valinnut kymmenen turnausjärjestäjää, joista kukin emännöi yhtä neljän joukkueen lohkoa. Viidesti karsintaturnausta emännöinyt PK-35 Vantaa haki sitä jälleen järjestettäväkseen Suomeen, mutta valinnat eivät tällä kertaa osuneet kohdalle. Karsintaturnausten emännyydet myönnettiin tänä vuonna Hollantiin, Belgiaan, Viroon, Latviaan, Liettuaan, Montenegroon, Slovakiaan, Ukrainaan, Sloveniaan ja Bosnia-Hertsegovinaan. Mainituista maista Slovenian ja Ukrainan joukkueet ovat Punamustien kanssa samassa arvontakorissa, joten niiden kohtaaminen ei ole tässä vaiheessa mahdollista. Yksi jäljelle jäävistä kahdeksasta maasta on siis Punamustien tuleva matkakohde.

Punamustat toisessa arvontakorissa

Karsintavaiheeseen osallistuvat joukkueet on jaettu ranking-pisteiden perusteella neljään arvontakoriin. Jokaiseen lohkoon arvotaan yksi joukkue kustakin arvontakorista. PK-35 Vantaa on pelannut suomalaisittain paljon kansainvälisiä pelejä ja se on sijoitettu aiemman menestyksensä perusteella toiseen arvontakoriin.

Punamustien vastustajat tulevat siis ensimmäisestä, kolmannesta ja neljännestä arvontakorista. Ykköskorista löytyvät karsintavaiheen etukäteen arvioiden kovimmat joukkueet, joista nimekkäimpiä ovat Norjan mestari Lilleström sekä Hollannin mestari FC Twente. Lisäksi muun muassa kazakstanilainen BIIK Kazygurt sekä liettualainen Gintra ovat olleet viime vuosina tuttuja näkyjä Mestarien liigan pudotuspelivaiheessa.

Kolmannessa ja neljännessä korissa on lähtökohtaisesti pienempien jalkapallomaiden mestarijoukkueita, mutta kolmoskoriin mahtuu tällä kertaa myös muutama suurseura, joiden ranking-pisteet eivät ole oikeuttaneet ylempiin arvontakoreihin. Kolmoskorin nimekkäimmät ryhmät ovat portugalilainen Braga, turkkilainen Besiktas sekä belgialainen Anderlecht.

ARVONTAKORI 1:

Lilleström SK (Norja)

BIIK Kazygurt (Kazakstan)

Gintra Universitetas (Liettua)

FC Twente (Hollanti)

Apollon Limassol (Kypros)

Spartak Subotica (Serbia)

FC Minsk (Valko-Venäjä)

SFK 2000 Sarajevo (Bosnia-Hertsegovina)

Olimpia Cluj (Romania)

Slovan Bratislava (Slovakia)

ZNK Split (Kroatia)