PK-35 Vantaa saa sunnuntaina vieraita Rovaniemeltä

14.6.2019

Punamustien pelit naisten Ykkösessä jatkuvat sunnuntaina kotiyleisön edessä. Silloin sarjaa johtava PK-35 Vantaa saa vieraakseen Rovaniemen Palloseuran. Ottelu pelataan sunnuntaina 16.6. klo 13.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa johtaa Ykköstä puhtaalla pelillä, kun sarjakausi lähestyy puoliväliään. Joukkue on voittanut kaikki yhdeksän otteluaan maalierolla 29-3. Viime viikonloppuna se kaatoi GBK:n vieraissa lukemin 0-2. Punamustien osumista vastasivat Kokkolassa Vera Saastamoinen ja Sanni Solehmainen.

Vieraspelipainotteisesta alkukaudesta johtuen PK-35 Vantaa on pelannut vasta kolme ottelua kotikentällään Myyrmäessä. Kotiavauksessaan joukkue kaatoi FC Hertan selvin numeroin 7-0 ja seuraavassa kotipelissä Ilves/2 taipui lukemin 1-0. Helatorstaina pelatussa Ykkösessä kärkiottelussa HPS joutui taipumaan Punamustien vieraana maalein 2-1.

RoPS sen sijaan majailee sarjassa tällä hetkellä viidentenä. Yhdeksästä ottelustaan se on voittanut neljä, pelannut kahdesti tasan ja jäänyt kolmesti pisteittä. Verkko on heilunut lähes tasatahtiin molemmissa päissä, sillä RoPSin maaliero on 14-15.

Rovaniemeläisillä on sarjan pisimmät vieraspelimatkat, mutta joukkue on kyennyt haalimaan pisteitä myös matkapeleistään. RoPS on hakenut jo kahdesti täydet pisteet Pohjanmaalta kaadettuaan GBK:n ja VIFK:n vieraissa. Lappilaisten otteet ovat parantuneet kesää kohden, sillä RoPS saapuu Myyrmäkeen kolmen ottelun tappiottomassa putkessa. Viime viikonloppuna RoPS kaatoi kotikentällään HauPan numeroin 3-1.

PK-35 Vantaan tämän kauden tehokkaimmat maalintekijät ovat olleet viidesti osuneet Roosa Bröijer ja Karoliina Autio. Lisäksi Netta Koso ja Vera Saastamoinen ovat osuneet kolmesti. RoPSin tehopelaajana on sen sijaan häärinyt seitsemän osumaa viimeistellyt Pinja Spets, joka on siis tehtaillut tasan puolet joukkueensa maaleista.

Punamustien kokoonpanotilanne on sunnuntain ottelun alla hyvä, sillä ainoastaan Selina Mustajoki on varmuudella sivussa. Viime ottelusta sivussa olleet Tia-Maria Jaakonsaari ja Elina Salmi sen sijaan palaavat kokoonpanoon. Lisäksi lainasopimuksella PK-35 Vantaan riveihin liittynyt Mikaela Frondelius on sunnuntaina ensimmäistä kertaa käytettävissä.

Keskittyminen olennaiseen

PK-35 Vantaa on edennyt Ykkösessä voitosta voittoon, mutta päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue etenee peli kerrallaan. Nyt Punamustien ajatukset ovat tiukasti sunnuntain kotiottelussa Rovaniemen Palloseuraa vastaan.

– Tällä hetkellä tärkeintä on se, että pystymme pitämään fokuksen olennaisessa. Meidän pitää olla valmistautua jokaiseen peliin yhtä hyvin. Myös RoPS on pelannut sarjassa hyviä pelejä, joten emme missään nimessä voi aliarvioida heitä, Väisänen painotti.

– Puolustuksemme on pitänyt tällä kaudella hyvin. RoPSin pelaajista Pinja Spets on tehnyt paljon maaleja, joten sunnuntaina on tärkeää pitää hänet poissa maalintekosektorilta.

Väisäsen mukaan Punamustien pelaamisesta löytyy vielä kehityskohteita. Joukkueen tavoitteena on kehittää pelaamistaan läpi kauden syksyn ratkaisupelejä kohden.

– Meidän pitää parantaa vielä sitä, että pystymme pitämään tiukan kontrollin koko pelin ajan. Tähän asti meillä on ollut pääsääntöisesti hyvä ote 75 – 80 minuuttia, mutta etenkin johtoasemassa se on ajoittain vähän lipsunut. Siihen meidän pitää vielä panostaa, Väisänen sanoi.

– Lisäksi meidän pitää olla erikoistilanteissa yhä vahvempia. Olemme saaneet niitä paljon, mutta tehoja kaivataan vielä lisää.

Punamustien kokoonpanossa nähdään sunnuntaina uusi pelaaja, kun Åland Unitedista lainalle saapunut Mikaela Frondelius on ensimmäistä kertaa käytettävissä. Väisäsen mukaan viikon PK-35 Vantaan mukana viettänyt Frondelius on esittänyt harjoituksissa kelpo otteita.

– ”Miksu” on pelaaja, joka haluaa mennä eteenpäin. Taitavana pelaajana hän pystyy varmasti sopeutumaan joukkueen pelitapaan. Lisäksi hän osaa tarvittaessa olla aggressiivinen ja iskeä lujaa kiinni, Väisänen arvioi.

PK-35 Vantaa pelaa seuraavasta kuudesta sarjaottelustaan peräti viisi Myyrmäessä. Väisäsen mukaan kotiottelut otetaan vieraspelipainotteisen kevään jälkeen vastaan hyvillä mielin.

– Meillä on tähän mennessä jo kolme pitkää reissua takana, joten totta kai on mukavaa päästä nyt pelaamaan enemmän myös kotikentällä.

PK-35 Vantaa – RoPS pelataan sunnuntaina 16.6. klo 13.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 18-vuotiailla on otteluun vapaa pääsy.