PK-35 Vantaa saa sunnuntaina vieraita Tampereelta

18.5.2019

Punamustien pelit naisten Ykkösessä jatkuvat sunnuntai-iltapäivänä kotikentällä. PK-35 Vantaa saa silloin sarjakauden toisessa kotiottelussaan vieraakseen Tampereen Ilveksen kakkosjoukkueen. Ottelu pelataan sunnuntaina 19.5. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa on aloittanut kautensa Ykkösessä viidellä voitolla ja maalierolla 20-2. Viidestä ensimmäisestä ottelustaan joukkue on pelannut peräti neljä ottelua vieraskentällä. Toistaiseksi sarjakauden ainoassa kotipelissään PK-35 Vantaa kaatoi kaksi viikkoa sitten joensuulaisen FC Hertan selvin lukemin 7-0.

Viime viikonloppuna PK-35 Vantaa haki täydet sarjapisteet yhdestä etukäteen kauden haastavimmiksi arvioiduista matkapeleistä, kun Vasa IFK kaatui vieraissa lukemin 1-3. Vaasalaiset tekivät ottelun avausmaalin, mutta Punamustien vahva rutiini ja Vera Saastamoisen, Karoliina Aution sekä Roosa Bröijerin osumat siivittivät vieraat voittoon.

Perinteikkään Tampereen Ilveksen kakkosjoukkue pelaa nyt ensimmäistä kauttaan naisten Ykkösessä. Ryhmä nousi viime kauden päätteeksi Kakkosesta sarjaporrasta ylemmäs. Ratkaisevassa nousukarsinnassa Ilves/2 kaatoi Nurmijärven Jalkapalloseuran.

Ykkösessä Ilves/2 on ehtinyt pelaamaan neljä ottelua, joista se on kerännyt viisi pistettä. Joukkueen kausi alkoi 3-1-tappiolla HPS:n vieraana, mutta kolmessa edellisessä ottelussaan tamperelaiset ovat onnistuneet välttämään tappion. Tupsukorvat kaatoi GBK:n kotonaan lukemin 2-1 ja hakivat viikkoa myöhemmin tasapelipisteen Rovaniemeltä. Viime viikonloppuna Ilves/2 tasasi kotonaan pisteet HauPan kanssa runsasmaalisin lukemin 3-3.

Punamustien alkukauden tehokkain pelaaja on ollut jo viisi osumaa tehtaillut Roosa Bröijer. Karoliina Autiolla on tilillään kolme maalia. Ilves/2:n riveissä Sanni Ryhänen on ainoa kahteen otteeseen maalinteossa onnistunut pelaaja.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanne on sunnuntain ottelun alla hyvä. Ainoastaan Ella Hopponen on varmuudella sivussa. Sen sijaan viime ottelusta sivusta olleet Netta Koso ja Roosa Toivanen palaavat Punamustien kokoonpanoon.

Tavoitteena yhä monipuolisempi pelaaminen

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan kotijoukkue pääsee sunnuntain otteluun mukavista lähtökohdista. Alkukausi on sujunut tuloksellisesti hyvin ja joukkue on kyennyt koko ajan kehittämään pelaamistaan.

– Olen ollut tyytyväinen peli-ilmeeseemme. Perjantain treeneissäkin pelaajilla oli todella hyvä asenne. Kaikesta tekemisestä heijastuu iloisuus ja halu tehdä asioita hyvin, Väisänen kiitteli.

– Kaikki uudetkin pelaajamme ovat päässeet jo aika hyvin sisään pelisysteemiimme. Olemme parantaneet otteitamme peli peliltä. Se on näkynyt muun muassa malttina pitää palloa ja etsiä rauhassa ratkaisuja.

PK-35 Vantaa perustaa pelinsä jo tutuksi tulleeseen vahvaan pallonhallintapeliin, mutta Väisäsen mukaan joukkue on halunnut myös monipuolistaa pelaamistaan ja tuoda siihen mukaan uusia elementtejä. Hän kaipaa lisää tehoja myös kulma- ja vapaapotkutilanteisiin.

– Oma tuttu pelaamisemme on edelleen kaiken lähtökohta. Pyrimme kuitenkin luomaan peliimme myös erilaisia variaatioita. Tavoitteemme on pelata pallonhallintaorientoituneen tyylimme rinnalla välillä myös suoraviivaisemmin. Tilanteen tullen voimme iskeä myös nopeammilla hyökkäyksillä, Väisänen sanoi.

– Lisäksi meidän pitää panostaa yhä enemmän erikoistilanteisiin. Olemme saaneet niitä alkukauden aikana paljon, mutta toivottavasti jatkossa pystymme myös hyödyntämään niitä yhä paremmin. Meidän pitää olla niissä tilanteissa yhä aggressiivisempia ja päättäväisempiä.

Viime viikonlopun vierasottelussa VIFK rokotti Punamustia nopealla vastaiskulla. Vaikka takaiskuosumia on tullut alkukauden aikana vain kaksi, Väisänen peräänkuuluttaa yhä suurempaa huolellisuutta kenttätasapainon säilyttämiseen.

– Kun hyökkäämme paljon ja pelin painopiste on vahvasti vastustajan alueella, kentän tasapaino unohtuu helposti. Sen suhteen meidän pitää olla jatkossa yhä tarkempia, jotta pystymme välttämään viikon takaisen VIFK:n maalin kaltaisia nopeita vastahyökkäyksiä ja takaiskumaaleja, Väisänen totesi.

Sunnuntaina Myyrmäessä vieraileva tamperelaisjoukkue ei ole Väisäselle ennestään tuttu, mutta hän uskoo, että Ilves/2 nojaa pelaamisessaan samoihin perusperiaatteisiin kuin Ilveksen edustusjoukkue.

– Uskomme, että Ilves/2 yrittää pelata aktiivista jalkapalloa ja pyrkii prässäämään ylhäältä. Se on ollut seuran tyylinä, joten odotamme Myyrmäkeen huomenna vastaavalla tavalla pelaavaa joukkuetta. Oletettavasti vastaan asettuu aika nuori joukkue. On mielenkiintoista nähdä, onko heillä tapahtunut jotain pelaajaliikennettä edustusjoukkueen tai B-tyttöjen puolelta, Väisänen tuumi.

PK-35 Vantaa – Ilves/2 pelataan sunnuntaina 19.5. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 18-vuotiailla on otteluun vapaa pääsy.

Lipunmyyntipisteellä on myynnissä myös PK-35 Vantaan kausikortteja 35 euron hintaan.