PK-35 Vantaa matkaa lauantaina Vaasaan

10.5.2019

Punamustien sarjapelit naisten Ykkösessä jatkuvat lauantai-iltapäivänä Vaasassa. Pohjanmaalla PK-35 Vantaa kohtaa viime vuosina tasaisesti sarjan ylempään kastiin lukeutuneen Vasa IFK:n. Ottelu pelataan huomenna lauantaina 11.5. klo 14.00 Nya Ehnvallenilla Gerbyssä.

Lauantain vastustaja Vasa IFK on jo vuonna 1900 perustettu perinteikäs ruotsinkielinen seura. Jalkapallon lisäksi vaasalaisseuran lajivalikoimiin ovat kuuluneet myös jääkiekko ja jääpallo. Jalkapallon Naisten Liigaa VIFK on pelannut viimeksi kaudella 2015, jolloin se hävisi molemmat keskinäiset pelinsä PK-35 Vantaata vastaan. Visiitti pääsarjaan jäi vaasalaisten osalta kauden mittaiseksi, sillä VIFK putosi kauden päätteeksi karsintojen kautta Ykköseen. Siitä lähtien VIFK on pelannut Ykköstä ja lukeutunut sarjan ylempään keskikastiin.

PK-35 Vantaa on aloittanut sarjakautensa Ykkösessä neljällä peräkkäisellä voitolla. Niistä kolme ensimmäistä irtosivat vieraspeleistä, kun joukkue haki selvänumeroisesti pisteet TuWen, PKKU:n sekä Pihlajamäen PK-35:n kotikentiltä. Viime viikonloppuna joukkue pääsi vihdoin kotiyleisönsä eteen ja kaatoi joensuulaisen FC Hertan selkein 7-0-lukemin.  Voitokkaan kotiavauksen osumista vastasivat Karoliina Autio, Elina Salmi sekä kahdesti osuneet Roosa Bröijer ja Saga Hakonen. Ottelun avausmaali kirjattiin joensuulaisten omaksi maaliksi.

Vasa IFK sen sijaan on avannut sarjakautensa kahdella voitolla ja yhdellä tappiolla. Avauspelissään VIFK haki GBK:n vieraana pisteet lukemin 1-2, mutta ensimmäisessä kotipelissään vaasalaiset joutuivat taipumaan samoin numeroin RoPSille. Viime viikonloppuna VIFK kaatoi HauPan vieraskentällä lukemin 0-2 osuttuaan kertaalleen molempien jaksojen lopussa.

Punamustien tehokkain maalintekijä on ollut jo neljä maalia viimeistellyt Roosa Bröijer. Kahteen osumaat ovat yltäneet Netta Koso, Karoliina Autio, Elina Salmi sekä yhteistyöseura EBK:n nuori Saga Hakonen. VIFK:n kaikki sarjapeliosumat sen sijaan ovat jakautuneet eri pelaajille.

Lauantain vierasottelussa PK-35 Vantaan kokoonpanosta puuttuvat varmuudella Netta Koso ja Roosa Toivanen. Viime pelistä puuttunut Selina Mustajoki sen sijaan palaa kokoonpanoon. Lisäksi Punamustien mukana Vaasaan matkustaa myös kaksi yhteistyöseura EBK:n pelaajaa.

Tavoitteena vahva pallollinen peli

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue on kyennyt kehittämään pelaamistaan peli peliltä. Viime viikonlopun ottelussa FC Herttaa vastaan joukkueen hyökkäyspelaaminen tuotti tasaiseen tahtiin maalipaikkoja.

– Edellisessä pelissä pallonhallinta oli selvästi meillä ja pääsimme paljon maalipaikoille. Toivottavasti pystymme jatkamaan samanlaista kontrolloitua, mutta rohkeaa pelaamista myös tulevissa peleissä. Haluamme jatkaa vahvaa pallollista peliämme ja ajaa uusia pelaajiamme yhä paremmin sisään pelitapaamme, Väisänen totesi.

Yksi Punamustien hyökkäyspelaamisen tavoitteista on hyödyntää tasaisesti molempia laitoja sekä tilanteen tullen myös keskustaa. Olennaista on myös se, että PK-35 Vantaassa koko joukkue osallistuu vahvasti ylöspäin pelaamiseen.

– Viime pelissä pystyimme käyttämään hyvin kumpaakin laitaa. Silloin pelaaminen on riittävän monipuolista ja pystymme käyttämään koko joukkuetta hyökkäyksissämme, Väisänen taustoitti.

– Tavoitteenamme on, että myös alakerran pelaajat osallistuisivat hyökkäyspelaamiseen. Pyrimme luomaan ylivoimia kentän eri osa-alueille ja yksi keino siihen on nostaa pelaajia puolustuksesta mukaan ylöspäin.

Väisänen myöntää, että valmennuksella ei ole vielä kovin tarkkaa käsitystä viikonlopun vastustajasta. Vaasalaisten ryhmästä löytyy kuitenkin pitkään Punamustia seuranneille myös muutama tuttu nimi. Nykyään VIFK:iä edustavat Camilla Backlund ja Katariina Ketonen pelasivat PK-35 Vantaan paidassa yhden kauden ajan vuonna 2012.

-VIFK on meille joukkueena varsin tuntematon vastustaja. Muutamia videoita olen sentään nähnyt. Heidän nimilistaltaan löytyy kuitenkin muutamia nuorten maajoukkuepelaajia ja kokemusta myös liigapeleistä. Vaasassa on tehty usein hyvää juniorityötä ja VIFK:ltä löytyy varmasti osaavia pelaajia. Muutamalla pelaajalla on myös PK-35-taustaa, Väisänen sanoi.

– Tunnen heidän valmentajansa Kris Hucksteppin. Voimme olettaa, että vastaan asettuu fyysisesti vahva joukkue, joka jaksaa tehdä kovasti töitä. Luvassa on varmasti kova ja fyysinen peli.

VIFK – PK-35 Vantaa pelataan huomenna lauantaina 11.5. klo 14.00 Nya Ehnvallenilla Gerbyssä.