PK-35:t sunnuntaina vastakkain Pihlajamäessä

27.4.2019

Sunnuntai-iltana pelataan erikoinen jalkapallo-ottelu, kun samoja punamustia värejä ja samaa logoa kantavat joukkueet iskevät yhteen. Naisten Ykkösen sarjakauden ensimmäisessä keskinäisessä kohtaamisessa PK-35 Vantaa matkaa PK-35:n vieraaksi Helsinkiin. Ottelu pelataan sunnuntaina 28.4. klo 19.00 Pihlajamäen tekonurmella.

Pallokerho-35:n naiset nähtiin ensimmäistä kertaa Palloliiton alaisessa sarjassa jo vuonna 1982, mutta kirkkaimpiin parrasvaloihin punamusta ryhmä nousi vasta viime vuosikymmenen lopussa. Ensimmäiset siemenet nousulle kohti Suomen huippua kylvettiin Pukinmäessä, kun PK-35 nousi Ykköseen ja sijoittui siellä heti ensimmäisellä kaudellaan kärkisijojen tuntumaan.

Loppuvuodesta 2008 Punamustien edustusjoukkueet siirtyivät Vantaalle kilpaurheilun kannalta parempien toimintaedellytysten ja Myyrmäen stadionin tarjoamien huippuolosuhteiden perässä.  PK-35 Vantaa nousi Naisten Liigaan heti avauskaudellaan 2009 ja otti heti paikkansa kotimaisena kärkiseurana. Sarjanousija voitti heti Suomen mestaruuden ja juhli lopulta kultamitaleita peräti kolmena syksynä peräkkäin.

Yhdeksän pääsarjaa pelaamansa kauden aikana PK-35 Vantaa voitti peräti seitsemän Suomen mestaruutta ja sijoittui kahdesti hopealle. Suomen Cupin mestaruutta seura on juhlinut neljästi. Lisäksi PK-35 Vantaa osallistuu tänä vuonna jo seitsemättä kertaa Suomen edustajana naisten Mestarien liigaan.

Edustusjoukkueen eriyttämisen jälkeen Pihlajamäessä pelattiin pitkään vain naisten alempia sarjoja, mutta viime kaudella PK-35:lle avautui paikka Ykkösessä. Malmin Palloseura luopui paikastaan Ykkösessä ja sarjapaikka siirtyi lyhyen matkan Malmilta Pihlajamäkeen. Vetovastuun uudesta Ykkösen joukkueesta otti aiemmat vuodet PK-35:n B-tyttöjä valmentanut Rami Rantanen. Myös joukkueen runko on koostunut vahvasti Rantasen B-tytöissä valmentamista pelaajista.

Alkaneella kaudella joukkueet päätyivät samalle sarjatasolle, kun hallitseva Suomen mestari PK-35 Vantaa jäi ilman liigalisenssiä. Näin ollen seura päätyi sarjaporrasta alemmas luomaan vahvempaa pohjaa uudelle nousulleen.  Joukkueilla ei ole aiempia keskinäisiä otteluita, joten sunnuntai-illan poikkeuksellinen kohtaaminen on ensimmäinen laatuaan.

Avauskierrokset tasatahtiin

Molemmat joukkueet ovat avanneet sarjakautensa kahdella voitolla ja samalla maalierolla 7-0. PK-35 Vantaa haki sarja-avauksessaan 0-3-vierasvoiton Turun Weikoista ja laittoi pääsiäisenä vielä maalin verran paremmaksi, kun PKKU taipui Tuusulassa lukemin 0-4. Pihlajamäen PK-35 sen sijaan kaatoi avauspelissään RoPSin 3-0 ja viime viikonloppuna HauPan vieraissa maalein 0-4.

PK-35 Vantaan tehtailemista seitsemästä maalista jokaisesta on vastannut eri pelaaja. Osumat ovat jakautuneet myös tasaisesti eri pelipaikkojen pelaajien kesken. Punamustien alkukauden tehopelaajana on kunnostautunut Netta Koso, joka on yhden viimeistelemänsä maalin lisäksi ollut alustamassa jo kolmea täysosumaa. Koson lisäksi maalinteossa ovat jo onnistuneet Filippa Kilponen, Elina Salmi, Karoliina Autio, Roosa Bröijer, Anna Vlasoff ja Vera Saastamoinen.

Pihlajamäen PK-35:n maalit sen sijaan ovat jakautuneet vain neljälle pelaajalle. Avauskierrosten tehokkain pelaaja on ollut jo kolme maalia viimeistellyt Anita Abu. Lisäksi Mette Barck on osunut kahdesti ja Marie Mäkinen sekä Amanda Rantanen kertaalleen.

PK-35 Vantaan kokoonpanotilanteessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia pääsiäiseen nähden. EBK:sta Punamustien kevätavuksi saadun Jessika Heikkosen lainasopimus tuli päätökseensä, joten hän on jo palannut espoolaisjoukkueen vahvuuteen. Sen sijaan viime ottelusta puuttunut Elina Salmi palaa sunnuntaina kokoonpanoon. Lisäksi PK-35 Vantaan riveissä saatetaan jälleen nähdä yhteistyöseura EBK:n nuoria pelaajia.

Pelaaminen kehittyy peli peliltä

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkueen avauskierrokset Ykkösessä ovat sujuneet nousujohteisesti. Hän toivoo, että pelillinen kehitys saa jatkoa myös Pihlajamäen illassa.

– Nyt on jo pari sarjapeliä takana ja viime viikonlopun PKKU-peli oli jo selvästi sarja-avausta parempaa peliä. Loimme jo selvästi enemmän maalipaikkoja ja hallitsimme palloa hyvin. Pystyimme kontrolloimaan kenttätapahtumia vahvasti, Väisänen totesi.

– Löysimme viime pelissä heti alusta lähtien hyvän vireen, joten toivottavasti pystymme samaan myös sunnuntaina.

Väisäsen mukaan sunnuntaina vastaan asettuu iskukykyinen joukkue, joka tarjoaa PK-35 Vantaalle edellisiin vastustajiin nähden erilaisen haasteen myös puolustussuuntaan.

– Pihlajamäessä on koossa hyvä joukkue, jonka runko on pelannut pitkään yhdessä ja pelitapa on pelaajille tuttu. Heillä on hyväkuntoisia, taitavia ja nopeajalkaisia nuoria pelaajia, jotka pystyvät pelaamaan hyvää jalkapalloa, Väisänen arvioi.

– Heillä on riveissään muutamia meille tuttuja pelaajia, kuten esimerkiksi vielä viime kaudella meillä pelannut Mette Barck. Vastustajalta löytyy nopeita pelaajia sekä kykyä vaarallisiin keskityksiin ja laukauksiin, joten meidän pitää olla koko ajan tarkkana.

Kukaan PK-35 Vantaan nykypelaajista ei ole pelannut naisten pelejä Pihlajamäen puolella, mutta Filippa Kilponen on pelannut B-tytöissä neljän kauden ajan Rami Rantasen alaisuudessa ja samassa joukkueessa usean huomisen vastustajan kanssa.

– Tunnen oikeastaan kaikki heidän pelaajansa. Odotan sunnuntain matsia innolla, sillä vastassa on varmasti yksi sarjan kovimmista joukkueista eli pelissä pääsee vääntämään kovaa. Se on taitava joukkue, josta löytyy hyviä maalintekijöitä, Kilponen arvioi.

– Kunnioitan vastustajaa, mutta lähdemme tietysti hakemaan kolme pistettä Vantaalle.

PK-35 – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 28.4. klo 19.00 Pihlajamäen tekonurmella Helsingissä.