Seikkailu Ykkösessä alkaa lauantaina Turussa

12.4.2019

Punamustien sarjakausi naisten Ykkösessä potkaistaan käyntiin huomenna. Avausottelussaan PK-35 Vantaa matkustaa Turun Weikkojen vieraaksi. Ottelu pelataan huomenna lauantaina 13.4. klo 15.00 Raunistulan kentällä.

Kyseessä on poikkeuksellinen ottelu, sillä PK-35 Vantaa aloittaa hallitsevana Suomen mestarina kautensa toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Seura jäi talvella ilman liigalisenssiä, joten se on pakotettu aloittamaan uusi nousunsa Ykkösestä. Punamustien edellisestä Ykkösessä pelaamasta sarjakaudesta on vierähtänyt jo kymmenen vuotta.

Punamustien avausvastustaja Turun Weikot sen sijaan on jo vuonna 1912 perustettu monilajiseura. Jalkapallo on kuulunut TuWen lajivalikoimaan varhaisista vuosista lähtien, mutta naisten jalkapallojoukkueen seura perusti vasta vuonna 2002. Tällä vuosikymmenellä joukkue on lukeutunut naisten Ykkösen vakiokasvoihin. Viime kaudella TuWe sijoittui 12 joukkueen sarjassa kahdeksanneksi.

PK-35 Vantaa on pelannut tämän vuoden puolella kolme Suomen Cupin ottelua ja kolme harjoitusottelua poikajoukkueita vastaan. Edellisestä virallisesta ottelusta on kulunut jo lähes kaksi kuukautta, joten joukkue haki vielä tällä viikolla hieman pelituntumaa pelaamalla lyhyet puolen tunnin harjoituspelit sekä EBK:n naisia että B-tyttöjä vastaan. TuWe sen sijaan valmistautui sarja-avaukseen pelaamalla viime viikonloppuna harjoituksenomaisen pelin yhteistyöseuraansa TPS:ää vastaan.

Viime kaudella TuWe kärsi suurista maalintekovaikeuksista, sillä se onnistui sarjapeleissään maalinteossa ainoastaan 16 kertaa. Samalla myös turkulaisten oma puolustus oli kuitenkin joukkueen sarjasijoitukseen nähden varsin pitävä. Muutamaa selvänumeroisempaa tappiota lukuun ottamatta maalinteko ei ollut TuWea vastaan helppoa.

PK-35 Vantaan kokoonpanosta puuttuvat huomenna varmuudella ulkomailla vaihto-opiskelevat Sanna Saarinen ja Aurora Troberg sekä loukkaantumisestaan toipuva Tia-Maria Jaakonsaari. Lisäksi Tampereelta Myyrmäkeen palannut Selina Mustajoki on vielä avausottelusta sivussa jalkapallon ulkopuolisten kiireiden vuoksi.

Pitkä odotus päättyy lauantaina

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan pelaajat ovat odottaneet sarja-avausta hartaasti. Talvi on ollut pitkä ja tapahtumarikas, joten koko ryhmä on todella motivoitunut esittämään osaamistaan jälleen kentän puolella.

– Mielestäni joukkueen ilmapiiri on hyvä ja aika odottava. Kaikesta näkee, että koko joukkue on odottanut sarjan alkamista. Emme ole päässeet viime viikkoina harjoittelemaan ihan niin hyvin kuin olisimme toivoneet, mutta nyt kauden edetessä kiristämme koko ajan harjoittelua ja pyrimme olemaan peli peliltä valmiimpia, Väisänen totesi.

PK-35 Vantaa matkustaa Turkuun pienellä pelaajaryhmällä, mutta Väisänen uskoo laadun kompensoivan rajallista määrää. Samalla hän nosti pelaajatilanteesta esiin muutamia positiivisia asioita

– Filippa Kilponen palasi nyt Belgiasta U19-maajoukkuekomennukselta takaisin meidän vahvuutemme. Hän pelasi maaottelussa tiistaina, mutta hän on jo varmasti palautunut siitä ja valmiina uuteen koitokseen. Lisäksi on hienoa saada Netta Koso taas pitkän tauon jälkeen takaisin tositoimiin, Väisänen sanoi.

Avausvastustaja TuWesta Väisäsellä on vielä rajallisesti tietoa. Hän kuitenkin uskoo, että turkulaiset antavat lauantaina aloitteet Punamustille.

– Vastustajan pelitavasta tai pelaajistosta on vielä aika vaikeaa sanoa mitään, vaikka pelaajalistassa olikin muutamia tuttuja nimiä. Lisäksi huomion arvoista on, että heidän valmentajansa on käsittääkseni vaihtunut aivan hiljattain. Uskon heidän lähtevän huomiseen peliin tiukasti puolustuksen kautta, Väisänen ennakoi.

Naisten Ykkösen avauskierroksen ottelu TuWe – PK-35 Vantaa pelataan huomenna lauantaina 13.4. klo 15.00 Raunistulan kentällä Turussa.

PK-35 TV: Päävalmentaja Jari Väisänen ja hyökkääjä Karoliina Autio ennakoivat sarja-avausta