Mestarit Ykkösessä – Punamustien kausiennakko

11.4.2019

Hallitseva Suomen mestari PK-35 Vantaa aloittaa lauantaina sarjakautensa naisten Ykkösessä. Seuran edellisestä kaudesta maan toiseksi korkeimmalla sarjatasolla on vierähtänyt jo peräti kymmenen vuotta. Nyt Punamustien uusi nousu alkaa sieltä, mistä se toden teolla alkoi vuonna 2009.

Vain harvalla PK-35 Vantaan pelaajista, valmentajista tai taustatoimijoista on tuoretta kokemusta Ykkösestä, joten kyseessä on uusi seikkailu toistaiseksi hieman vieraassa ympäristössä. Myös Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen myöntää, että sarjasta muodostuu tarkempi kuva vasta pelien myötä.

– Edelliset kokemukseni Ykkösestä ovat kaudelta 2011, jolloin toimin VJS:n valmentajana. Pakko myöntää, että en ole viime vuosina muutenkaan nähnyt kovin paljoa ykkösen pelejä. Siinä mielessä lähdemme siis sarjaan aika odottavaisin tunnelmin, Väisänen sanoi.

Viime kaudella Ykkösen kärkiviisikon muodostivat Naisten Liigaan nousseen IK Myranin ohella Pihlajamäen PK-35, HPS, RoPS ja VIFK. Ennakkoarvioissa saman nelikon on arvioitu taistelevan PK-35 Vantaan kanssa kärkisijoista.

– HPS:ltä ja PK-35:ltä olen nähnyt muutamia pelejä, joten niiden tasosta minulla on jonkinlainen näkemys. Molemmista ryhmistä löytyy kelpo pelaajia. Kyseiset joukkueet olivat jo viime vuonna sarjan kärkikahinoissa ja uskon niiden yltävän sinne tänäkin vuonna, Väisänen arvioi.

– Muita joukkueita on vielä liian aikaista arvioida. Ensimmäiset kierrokset varmasti kertovat, millä tavoin voimasuhteet ovat mahdollisesti muuttuneet viime kauden Ykköseen nähden. Se on kuitenkin selvää, että tästäkin sarjasta löytyy varmasti hyviä joukkueita, joten emme voi missään tapauksessa aliarvioida yhtäkään vastustajaamme.

Muutoksia pelaajaryhmässä

Punamustien joukkueessa on tapahtunut liigalisenssipäätöksen jälkeen jonkin verran muutoksia. Ashley Riefner, Mimmi Nurmela, Henriikka Mäkelä, Tiia Savolainen, Gentjana Rochi, Elli-Noora Kainulainen sekä Emma Immonen suuntasivat uusien haasteiden pariin. Heidän tilalleen ryhmään on kuitenkin saatu myös uusia pelaajia. Viime syksyn mestarijoukkueen pelaajista Ella Hopponen päätti lopulta pitkän harkinnan jälkeen jäädä seuraan ja Selina Mustajoki palasi tuttuun punamustaan paitaan yhden Tampereen Ilveksessä vietetyn kauden jälkeen. Lisäksi maalivahti Sanni Solehmainen siirtyi VJS:n riveistä Punamustiin.

Pelaajatilanteeseen saadaan helpotusta huhtikuun lopussa, kun Aurora Troberg palaa vaihto-opiskelujaksonsa päättyessä Kanadasta kotimaahan. Myös Sanna Saarinen on opiskellut kevään ajan ulkomailla ja palaa joukkueen vahvuuteen kesäkuussa. Tia-Maria Jaakonsaaren sen sijaan odotetaan pääsevän loukkaantumisensa jäljiltä pelikuntoon loppukeväästä.

Tuttujen nimien lisäksi Punamustien paidassa tullaan näkemään myös uusia kasvoja sekä lainasopimuksilla että pysyvillä siirroilla. Myös nuoret pelaajat saavat mahdollisuuksia näyttää osaamistaan Ykkösessä.

– Moni pelaajista on edustanut tätä seuraa jo pidemmän aikaa, joten he tuntevat pelitapamme hyvin. Se helpottaa joukkueen pelaamista varmasti. Tavoitteenamme on kuitenkin täydentää joukkuetta vielä kevään ja kesän aikana. Haluamme pelaajarinkiin vielä lisää vaihtoehtoja ja pyrimme rakentamaan yhä vahvempaa joukkuetta, Väisänen kertoi.

Ensimmäistä kauttaan Punamustissa pelaavat VJS:stä siirtyneet Karoliina Autio ja Solehmainen sekä muutaman viikon päästä Suomeen palaava Troberg.

– Sanni on harjoitellut mukanamme jo pitkään ja kehittynyt sinä aikana paljon. ”Karkki” on todella potentiaalinen hyökkääjä. Hän on päässyt talven aikana hyvään kuntoon ja osoittanut harjoituksissa hyvää tekemistä, joten toivottavasti hän saa nyt myös peleissä onnistumisia. Aurora sen sijaan on harjoitellut kevään Kanadassa ja odotamme kovasti hänen paluutaan joukkueen vahvuuteen.

Kokemusta joukkueeseen tuo talvella FC Hongasta Myyrmäkeen siirtynyt Anna Vlasoff, joka palasi PK-35 Vantaan riveihin seitsemän vuoden tauon jälkeen.

”Haba” toi ryhmään huimasti kokemusta ja hän sopii pelitapaamme hyvin. Vaikka kyseessä on kokenut pelaaja, hän haluaa edelleen kehittyä. Haba on meille todella tärkeä pelaaja niin kentällä kuin sen ulkopuolella, Väisänen sanoi.

Kausi käyntiin kolmella vieraspelillä

Myyrmäen jalkapallostadionin lämmitysputkiremontin venyminen pakotti Punamustat vaihtamaan ottelujärjestystä PKKU:n kanssa, joten kausi alkaa huhtikuussa peräti kolmella vierasottelulla. Matkakilometrit jäävät kuitenkin vielä ensimmäisellä vieraskiertueella vähiin, sillä kauden avausmatkat suuntautuvat Turkuun, Tuusulaan ja Pihlajamäkeen.  Punamustien kauden ensimmäinen kotiottelu pelataan vasta 4. toukokuuta, kun joensuulainen FC Hertta vierailee Myyrmäessä.

Väisäsen mukaan huhtikuun otteluohjelma ei ole aivan paras mahdollinen. Samaan aikaan hän on kuitenkin tyytyväinen siihen, että PK-35 Vantaa pääsee vihdoin tositoimiin ja todistamaan osaamistaan kentän puolella. Joukkue ei aio tinkiä aktiivisesta peli-ilmeestään jatkossakaan.

– Kolmella vieraspelillä aloittaminen ei välttämättä ole ihan ideaali tilanne, mutta tämän mukaan pitää mennä. Olemme olleet perinteisesti kotona vahvoja, mutta nyt meidän pitää löytää samanlainen ote myös vieraspeleihin. Kaiken kaikkiaan on kuitenkin hyvä, että pääsemme vihdoin aloittamaan sarjan tapahtumarikkaan talven jälkeen ja keskittymään olennaiseen, Väisänen totesi.

– Haluamme jatkaa vahvalla omalla pelitavallamme myös Ykkösessä. Toivottavasti pystymme edelleen kehittämään ja monipuolistamaan pelaamistamme. Se on tämän kauden pelillinen tavoitteemme. Jos onnistumme siinä, se tuottaa toivottavasti myös tulosta.