Vastine Yleisradion uutiseen PK-35 Vantaan pelaajasiirroista

21.3.2019

Yle Urheilu julkaisi keskiviikkona uutiseen PK-35 Vantaan riveistä muualle siirtyneistä pelaajista. Nyt seura haluaa ottaa kantaa esitettyihin väitteisiin ja tarkentaa näkemystään omista toimintatavoistaan. Artikkelin otsikko “PK-35 Vantaa estää pelaajia siirtymästä muualle” antaa virheellisen kuvan seuran toiminnasta.

PK-35 Vantaa on noudattanut pelaajasopimuksia, joihin oli kirjattu kauden 2019 korvausten lisäksi sopimus kaudelta 2018 jääneiden maksurästien hoitamisesta. Näin ollen sopimuksen yksipuolista purkuperustetta ei ole ollut.

Ensimmäiset pelaajasiirrot etenivät seuraavaa kaavaa noudattaen.  Pelaajat ilmoittivat, että he eivät halua tulevia seurojaan neuvotteluihin mukaan, koska eivät uskoneet niiden suostuvan siirtokorvauksiin. Pelaajat halusivat käydä sopimusten purkuneuvottelut pelaajan ja seuran kesken ilmottaen samalla, että tulevaa seuraa ei ole tiedossa. PK-35 Vantaa ja pelaajat olivat neuvotteluissa yksimielisiä siitä, että pelaajien ei ole tarkoituksenmukaista maksaa itse korvauksia sopimusten purkamisesta.

Tuossa vaiheessa seura totesi, että ainoa tapa edistää asiaa on käydä neuvottelut seurojen välillä. Ratkaisu ilmoitettiin pelaajille, joiden uudet seurat olivat tiedossa jo kolme tuntia myöhemmin. PK-35 Vantaalla oli siis perusteltu syy epäillä, ovatko kaikki kilpailevat seurat noudattaneet Palloliiton siirtomääräyksiä voimassa olevien sopimuksien aikana. Osa seuroista on kuitenkin edennyt asiallisesti yhteisten sääntöjen mukaisesti.

Neuvottelut seurojen kanssa sujuivat noissa tapauksissa melko nopeasti.  PK-35 Vantaa ei nähnyt aiheelliseksi puuttua  kyseisissä tapauksissa mahdollisiin siirtomääräysten rikkomisiin. Neljän pelaajan sopimukset on purettu yhteisymmärryksessä noin viikon kestäneissä neuvotteluissa seurojen kesken.

Tätä taustaa vasten on erikoista väittää, että PK-35 Vantaa estää pelaajien siirtymisen. Toteutuneet siirrot osoittavat ihan muuta. Lähteneiden pelaajien kohdalla on seuran tavoitteen mukaisesti onnistuttu löytämään kaikille osapuolille tyydyttävä ratkaisu.