Uusi alku, uusi seikkailu ja paluu huipulle

15.3.2019

PK-35 Vantaa on hallinnut suomalaista naisjalkapalloa koko 2010-luvun. Seura juhli Suomen mestaruutta heti ensimmäisellä pääsarjakaudellaan vuonna 2010. Sen jälkeen Naisten Liiga on päättynyt yhdeksän vuoden aikana peräti seitsemän kertaa Punamustien kultajuhliin. Tuoreinta Suomen mestaruutta juhlittiin viime syksynä, kun PK-35 Vantaa nousi päätöskierroksella takaa-ajoasemasta mestariksi ja vei kultamitalit HJK:n nenän edestä.

Yhdeksän liigakautensa aikana PK-35 Vantaa on sijoittunut heikoimmillaankin hopealle – kahdesti. Suomen Cupin voittoa PK-35 Vantaa on päässyt juhlimaan neljästi. Kolmesti punamusta ryhmä on voittanut saman kauden aikana molemmat kotimaiset kilpailut ja huipentanut kautensa tuplamestaruuteen.

Kotimaisten mestaruuksiensa ansiosta PK-35 Vantaa on ollut tuttu näky myös kansainvälisillä kentillä. Se on osallistunut peräti kuudesti naisten Mestarien liigaan. Seitsemäs kansainvälinen seikkailu on luvassa elokuussa, kun PK-35 Vantaa edustaa jälleen Suomea Euroopassa.

Alkaneen vuoden tammikuussa Suomen Palloliiton Naisten Liigan liigalisenssikomitea päätti olla myöntämättä PK-35 Vantaa liigalisenssiä Naisten Liigaan kaudelle 2019. Seura valitti päätöksestä Urheilun oikeusturvalautakuntaan, mutta valitus ei tuottanut tulosta. Näin ollen PK-35 Vantaa pelaa alkavalla kaudella hallitsevana Suomen mestarina Naisten Ykköstä. Muuttuneesta sarjatasosta huolimatta PK-35 Vantaa osallistuu elokuussa Suomen edustajana naisten Mestarien liigaan.

Kausi 2019 – uudet kujeet ja kohteet

PK-35 Vantaa pelasi Ykkösessä viimeksi kaudella 2009, jonka päätteeksi seura juhli nousua Naisten Liigaan. Punamustien nykyryhmässä Ykköstä pelanneesta joukkueesta on mukaan enää jo seuraikonin aseman saavuttanut Sanna Saarinen. Muille pelaajille Ykkönen on ainakin Punamustien paidassa uusi kokemus.

Uusi sarja tarjoaa uusia tuntemattomia vastustajia ja myös uusia vieraspelipaikkakuntia. Vasa IFK ja GBK on nähty lähivuosina Naisten Liigassa, mutta muut yhdeksän vastustajaa ovat sarjapeleissä uusia tuttavuuksia. HPS:n PK-35 Vantaa on sentään kohdannut viime vuosina kahdesti Suomen Cupissa. Kenties sarjakauden eriskummallisin kohtaaminen nähdään, kun PK-35 Vantaa kohtaa Pihlajamäessä majailevan emoseuran PK-35:n naisten joukkueen.

Ykkönen eroaa Naisten Liigasta sekä sarjajärjestelmänsä että joukkueiden maantieteellisen jakautuman perusteella. Ykkönen pelataan 12 joukkueen kaksinkertaisena sarjana, jonka voittaja nousee kauden päätteeksi suoraan Naisten Liigaan. Sarjakakkonen karsii liigapaikasta pääsarjan toiseksi viimeiseksi sijoittunutta joukkuetta vastaan. Ykkösen kaksi huonointa joukkuetta putoavat kauden päätteeksi Kakkoseen.

Matkakilometrejä Ykkösessä kertyy pääkaupunkiseudulta käsin enemmän kuin Naisten Liigassa. Kolmen lähialueilla pelattavan ottelun lisäksi Punamustien vieraspelimatkat suuntautuvat kauden aikana Tampereelle, Turkuun, Joensuuhun, Kokkolaan, Rovaniemelle, Haukiputaalle ja kahdesti Vaasaan.

Naisten Mestarien liiga vaikuttaa jälleen alkavalla kaudella hieman Punamustien kausirytmiin. PK-35 Vantaa osallistuu Mestarien liigan karsintavaiheeseen elokuussa ja seura aikoo jälleen hakea karsintaturnauksen järjestämisoikeutta Suomeen. Mikäli joukkue selviää karsintavaiheesta jatkoon ja Euroopan 32 parhaan joukkoon, jatkuvat kansainväliset koitokset vielä syyskuussa käynnistyvillä pudotuspelivaiheen peleillä.

Punamusta perhe palaa huipulle

Punamustien joukkue pysyy sarjatason vaihtumisesta huolimatta hyvin koossa. Pelaajat ovat osoittaneet talven vastoinkäymisten ja epävarmojen viikkojen aikana ihailtavaa sitoutumista ja seurauskollisuutta. Moni ryhmän pitkäaikainen runkopelaaja on sanoillaan ja teoillaan osoittanut, että puheet ”punamustasta perheestä” eivät ole pelkkää sanahelinää. Mestarijoukkueen runko jatkaa PK-35 Vantaan riveissä ja haluaa olla nostamassa joukkuetta entistä vahvempana takaisin Suomen huipulle.

Sarjatason vaihtuminen aiheuttaa kuitenkin muutamia muutoksia joukkueeseen. Muutama pelaaja siirtyy uusien haasteiden pariin ja muutaman siirroista käydään neuvotteluja muiden seurojen kanssa. Pelaajaliikenteestä tiedotetaan kootusti maaliskuun aikana.

Lähtevien pelaajien vastapainoksi ryhmään on jo liittynyt muutamia uusia pelaajia. Heidän lisäkseen PK-35 Vantaa käy keskusteluja vielä muutaman suomalaispelaajan kanssa. Kotimaan lisäksi vahvistuksia kartoitetaan myös Suomen rajojen ulkopuolelta ja keskusteluyhteys on auki jo muutamaan eri ilmansuuntaan. Liiganousun lisäksi Punamustien tavoitteena on koota joukkue, jolla on realistiset mahdollisuudet tavoitella seurahistorian parasta tulosta myös Mestarien liigassa.

Kentän ulkopuolella seuran organisaatio uudistuu jonkin verran. Usean vuoden ajan seuran general managerina toiminut Kaj Björkqvist jätti paikkansa välittömästi lisenssihakuprosessin jälkeen. Hänen tehtävänsä on jaettu muille toimijoille ja seura kartoittaa yhä vahvistuksia organisaatioonsa. Tällä hetkellä seuran päivittäistoiminnasta vastaavat puheenjohtaja Markku Hynninen, Samu Liski, joukkueenjohtaja Jukka Laaksalo ja ensisijaisesti urheilullista asioista vastaava päävalmentaja Jari Väisänen.

Kaudella 2019 PK-35 Vantaan kirkkaat tavoitteet ovat nopea paluu Naisten Liigaan sekä jatkopaikka Mestarien liigassa. Lisäksi seura haluaa edelleen panostaa myös yksilökehitykseen ja auttaa pelaajiaan ottamaan seuraavia kehitysaskeleita kansainvälisille kentille ja A-maajoukkueeseen.  Kentän ulkopuolella PK-35 Vantaa pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintaansa. Seura haluaa olla omalta osaltaan nostamassa naisurheilun näkyvyyttä ja arvostusta sekä edistämässä tasa-arvon toteutumista jalkapallossa.

Kaudella 2019 näytämme koko Suomelle, mistä Naisten Liiga jää paitsi kentällä ja sen ulkopuolella!

PK-35 Vantaan ottelut Ykkösessä 2019:

La 13.4. klo 15.00                     TuWe – PK-35 Vantaa

Pe 19.4. klo 14.00                    PK-35 Vantaa – PKKU