Sanna Saarinen jatkaa Punamustissa

23.12.2018

PK-35 Vantaa on solminut keskikenttäpelaaja Sanna Saarisen kanssa kauden 2019 kattavan jatkosopimuksen. Joukkueen monivuotinen kapteeni aloittaa jo yhdennentoista kautensa Punamustien riveissä.

27-vuotias Saarinen on joukkueen ainoa pelaaja, joka on ollut mukana Punamustien jokaisella liigakaudella. Hän liittyi ryhmään jo kaudella 2009, jonka päätteeksi PK-35 Vantaa nousi ensimmäistä kertaa Naisten Liigaan. Yhdeksän pääsarjakautensa aikana Saarinen on juhlinut joukkueen kanssa seitsemää Suomen mestaruutta ja neljää Suomen Cupin mestaruutta.

Saarinen on pelannut yhteensä 171 liigaottelua, joissa on syntynyt 75 maalia. Lukema oikeuttaa vuodesta 2007 lähtien pelatun Naisten Liigan kokonaismaalipörssin viidenteen sijaan. Naisten Mestarien liigassa Punamustien seuraikoniksi noussut Saarinen on pelannut peräti 22 ottelua ja viimeistellyt niissä 12 maalia. Niiden myötä hän on PK-35 Vantaan seurahistoriassa sekä eniten kansainvälisiä pelejä pelannut että niissä eniten maaleja tehnyt pelaaja. Naisten A-maajoukkueessa Saarinen on pelannut 17 ottelua, joissa on syntynyt kolme maalia.

Tärkeä roolimalli kentällä ja sen ulkopuolella

Jo yhdennentoista kautensa Punamustien paidassa aloittava Saarinen uskoo, että joukkueella on jälleen hyvät edellytykset menestymiseen. Hänen mukaansa selkeänä tavoitteena on jälleen parantaa viime kaudesta ja kehittyä edelleen joukkueena.

– Meillä on paljon hyviä pelaajia, jotka olivat jo viime kaudella mukana ringissä ja tuntevat pelitapamme hyvin. Lisäksi olemme saaneet hyvänä lisänä vahvistuksia muista joukkueista, Saarinen sanoi.

– Treeneissä on ollut loistava tekemisen meininki ja uskon, että olemme tulevalla kaudella vielä paljon paremmassa fyysisessä kunnossa. Sen myötä pystymme kehittämään pelaamistamme ja nostamaan pelitempoa. Se on hyvä asia sekä liigakautta että Mestarien liigan pelejä ajatellen.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkueen pitkäaikaisen luottopelaajan jatkaminen on loistava asia. Saarinen edustaa joukkueessa jatkuvuutta, tietää mitä voittaminen vaatii ja toimii hyvänä malliesimerkkinä koko joukkueelle.

– Sanna on todellinen seuraikoni, joka on ollut joka vuosi meille tärkeä pelaaja. Hänen osaamistaan voidaan käyttää ainakin kolmella eri pelipaikalla, mikä on joukkueelle todella arvokas asia, Väisänen totesi.

– Sanna pystyy omalla tekemisellään nostamaan joukkueen tasoa ja vaati omalla esimerkillään enemmän myös muilta sekä harjoituksissa että peleissä. Kokeneena pelaajana Sanna on äärettömän tärkeä roolimalli sekä kentällä että sen ulkopuolella. Hän suhtautuu harjoitteluun ammattimaisesti ja pyrkii elämään mahdollisimman täysipainoista urheilijan elämää.

Saarinen on seitsemällä Suomen mestaruudellaan Naisten Liigan ennätysnainen ja eniten suomalaisseurassa Mestarien liigan otteluita pelannut pelaaja. Väisäsen mukaan mittava kokemus ei voi olla näkymättä kentällä.

– Hänen kokemuksensa on näkynyt kentällä tärkeissä liigapeleissä ja uskon, että se tulee näkymään myös loppukesän Mestarien liigan koitoksissa.