PK-35 Vantaa taistelee lauantaina mestaruudesta Töölössä

19.10.2018

Naisten Liiga huipentuu lauantaina pelattavaan sarjan päätöskierrokseen. PK-35 Vantaa vierailee silloin Helsingin Jalkapalloklubin luona Suomen mestaruuden ratkaisevassa ottelussa. Ottelu pelataan lauantaina 20.10. klo 18.00 Telia 5G Areenalla Töölössä.

Punamustien osalta lähtökohdat sarjan päätöskierrokselle ovat selkeät. HJK johtaa sarjaa kahden pisteen etumatkan turvin, joten PK-35 Vantaa tarvitsee lauantaina vierasvoiton Helsingistä. Voitto merkitsisi Punamustille tämän vuosikymmenen seitsemättä Suomen mestaruutta. HJK:lle sen sijaan riittäisi päätösottelussa pistejako.

PK-35 Vantaa on pelannut Naisten Liigassa vahvan yläloppusarjan. Syksyn ensimmäisessä ottelussaan se tasasi kotonaan pisteet FC Hongan kanssa lukemin 1-1, mutta sen jälkeen joukkue on voittanut kolme viimeisintä otteluaan. TPS kaatui Turussa selvin lukemin 1-5 ja Åland United Myyrmäessä niukasti 1-0. Viime viikonloppuna PK-35 Vantaa otti tärkeät sarjapisteet kaatamalla JyPKin lukemin 3-1.

HJK sen sijaan aloitti yläloppusarjan 2-0-kotivoitolla TPS:stä, mutta taipui seuraavassa ottelussaan Åland Unitedin vieraana saarella lukemin 2-1. Kahdessa edellisessä ottelussaan HJK on kaatanut JyPKin kotonaan lukemin 6-1 ja viime viikonloppuna FC Hongan Tapiolassa maalein 2-3.

Molemmat mestaruudesta taistelevat joukkueet ovat onnistuneet tällä kaudella puolustuspelissään. Punamustien puolustus on ollut Naisten Liigan pitävin, sillä sen verkkoon on tehty vain 17 maalia. HJK:lle on kertynyt takaiskuosumia kuusi enemmän. Hyökkäyspäässä PK-35 Vantaa on ollut sarjan toiseksi tehokkain. HJK on samassa tilastossa neljäntenä.

Joukkueet kohtasivat toisensa Naisten Liigan runkosarjassa kahteen otteeseen. Molemmat ottelut päättyivät kotivoittoihin. Keväällä HJK vei ensimmäisen kohtaamisen nimiinsä niukasti lukemin 1-0 Hanna Ruohomaan maalilla. Heinäkuussa Myyrmäessä voimasuhteet kääntyivät, kun PK-35 Vantaa oli vahvempi maalein 2-0. Punamustien osumista vastasivat tuolloin Heidi Kollanen ja Ashley Riefner.

PK-35 Vantaan tämän kauden paras maalintekijä on ollut 15 osumallaan Naisten Liigan maalipörssissä toisena oleva Heidi Kollanen. HJK:n tehokkain pelaaja sen sijaan on ollut 11 osumaa viimeistellyt Vilma Hakala.

Punamustien kokoonpanosta puuttuu lauantaina varmuudella ainoastaan pitkään sivussa ollut Ida Raustola. Talvesta lähtien sivussa ollut maalivahti Velma Oikarinen sen sijaan on toipunut jälleen pelikuntoon. Myös viime ottelun flunssan takia sivusta seurannut Netta Koso palaa kokoonpanoon.

Hyvässä vireessä ratkaisupeliin

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee ratkaisupeliin hyvästä tilanteesta. Ryhmä on löytänyt syksyllä vahvan pelivireen ja myös kokoonpanotilanne on kauden tärkeimmällä hetkellä hyvä.

– Pelivireemme on ollut oikeastaan koko kauden ajan nousujohteinen. Joukkue on tehnyt hyvin töitä. Olemme panostaneet hyökkäyspelimme kehittämiseen, minkä myötä olemme luoneet paljon paikkoja ja tehneet niistä maaleja, Väisänen sanoi.

– Samaan aikaan olemme myös päästäneet vähiten maaleja sarjassa, mikä on hyvä osoitus joukkueen kehittymisestä ja kasvamisesta. Vastustajilla on tavallisesti ollut meitä vastaan vain vähän maalipaikkoja. Me sen sijaan uskomme jälleen saavamme niitä.

Joukkueet tuntevat toisensa hyvin, joten suuria yllätyksiä ei todennäköisesti ole luvassa. Väisäsen mukaan HJK:n vahvuudet löytyvät etenkin puolustuspelaamisesta.

– Tiedämme HJK:n puolustavan hyvin, joten heitä vastaan maalipaikkoja saattaa tulla vähemmän kuin muissa peleissä. Meidän pitää siis pelata maltilla ja rauhallisesti loppuun asti. Kun saamme paikkamme, meillä pitää olla rohkeutta päättää tilanteet kylmäpäisesti maaleihin, Väisänen totesi.

– Tässä pelissä emme missään tapauksessa saa lähteä oikomaan asioita. Meidän pitää pelata rauhallisesti ja sovitun suunnitelman mukaisesti. HJK on ollut myös hyvä vastaiskujoukkue, joten meidän täytyy huolehtia kenttätasapainostamme ja pitää HJK poissa vaarallisilta maalintekosektoreilta.

Naisten Liiga ratkeaa nyt toisena vuonna peräkkäin vasta päätöskierroksella. PK-35 Vantaa tarvitsee mestaruuteen vierasvoiton, mutta Väisäsen mukaan joukkue on valmiina haasteeseen.

– Luvassa on varmasti tiukka taistelupeli. Lähdemme peliin haastajina kahden pisteen takaa-ajoasemasta, mikä saattaa olla jopa hieman helpompi lähtökohta tähän peliin, Väisänen tuumi.

– Olemme pelanneet koko syksyn selkä seinää vasten, joten siinä mielessä tämä tilanne on tuttu. Joukkue on hyvässä iskussa ja valmiina peliin. Ilmapiiri on ollut todella hyvä ja rento. Olemme niin valmiita kuin tässä vaiheessa vain voimme.

HJK – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 20.10. klo 18.00 Telia 5G Areenalla Helsingissä.

PK-35 TV: Päävalmentaja Jari Väisänen ennakoi lauantain ratkaisupeliä