Punamustien viimeisessä kotiottelussa vieraana JyPK

11.10.2018

PK-35 Vantaa pelaa lauantaina kauden viimeisen ja samalla tärkeimmän kotipelinsä. Punamustien vieraaksi saapuu silloin Jyväskylän Pallokerho. Ottelu pelataan lauantaina 13.10. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Naisten Liigassa palataan muutaman viikon maajoukkuetauon jälkeen tositoimiin, kun sarjaa on jäljellä vielä kaksi ottelukierrosta. Lähtökohdat kahdelle viimeiselle kierrokselle ovat sarjan kärkipään osalta kutkuttavat, sillä neljä joukkuetta taistelee yhä Suomen mestaruudesta ja kaikkien mitalisijojen kohtalo on vielä täysin auki. PK-35 Vantaa on tällä hetkellä sarjassa toisena kahden pisteen päässä kärkipaikasta.

Punamustien yläloppusarja on sujunut mallikkaasti. Syksyn avauspelissään joukkue tasasi pisteet FC Hongan kanssa, kun tärkeä paikalliskohtaaminen päättyi Myyrmäessä tasalukemiin 1-1. Seuraavassa ottelussaan PK-35 Vantaa haki selvänumeroisen 1-5-vierasvoiton Turun Palloseurasta Heidi Kollasen vastattua vieraiden jokaisesta täysosumasta. Sarjataukoa edeltävässä ottelussaan PK-35 Vantaa kaatoi kotikentällään Åland Unitedin niukasti 1-0 Kaisa Collinin viimeistelemällä osumalla.

Lauantain vierasjoukkue JyPK sen sijaan on sarjassa viidentenä. Keskisuomalaiset pääsevät kahteen viimeiseen otteluunsa ilman paineita, sillä joukkueen sarjasijoitus ei voi enää muuttua. Mitalipelit ovat jo karanneet ja kuudentena olevaan TPS:ään nähden JyPKillä on jo turvallinen etumatka.

Kolmessa ensimmäisessä yläloppusarjan pelissään JyPK on jäänyt vaille sarjapisteitä. Åland United kaatoi jyväskyläläiset saarella lukemin 4-1 ja HJK oli Töölössä vahvemmin maalein 6-1. Kotikentällään JyPK tarjosi kuitenkin FC Hongalle tiukan vastuksen, vaikka joutui lopulta taipumaan maalirikkaan ottelun päätteeksi lukemin 4-5.

PK-35 Vantaa ja JyPK kohtasivat Naisten Liigassa runkosarjassa kahteen otteeseen ja molemmat kohtaamiset päättyivät kotivoittoon. Keväällä Myyrmäessä päädyttiin lukemiin 3-1, kun Iina Salmi ja kahdesti osunut Collin laukoivat Punamustat voittoon. JyPKin kavennusosumasta vastasi Tytti Jaakkola. Heinäkuussa oli JyPKin vuoro ottaa kotivoitto samoin numeroin. Keskisuomalaisten maaleista vastasivat Vaajakoskella Jaakkola ja kahdesti verkkoa heiluttanut Lavdije Begolli. Punamustien ainoan maalin viimeisteli Kollanen.

Lauantaina Myyrmäessä kohtaa kaksi tulivoimaista joukkuetta, sillä JyPK on laukonut Naisten Liigassa toiseksi eniten maaleja ja PK-35 Vantaa on samassa tilastossa kolmantena. Joukkueiden puolustuspelaamisessa sen sijaan on ollut selkeä ero, sillä Punamustien puolustus on ollut selvästi koko sarjan pitävin, kun taas JyPKin oma verkko on heilunut yläloppusarjan kuusikosta eniten.

Luvassa on myös sarjan kahden parhaan maalintekijän kohtaaminen. JyPKin Gentjana Rochi johtaa tällä hetkellä Naisten Liigan maalipörssiä 18 osumallaan. Maalipörssin toista sijaa pitää hallussaan Punamustien Kollanen, joka on viimeistellyt tällä kaudella 14 täysosumaa. Kollanen on ollut tehokas etenkin yläloppusarjassa, sillä kolmessa ottelussa hän on saanut tililleen jo kuusi maalia.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella vain pitkäaikaisloukkaantuneet Velma Oikarinen ja Ida Raustola. Lisäksi Tia-Maria Jaakonsaaren pelaaminen on vielä epävarmaa.

Rennosti omaa peliä

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue lähtee innolla pelaamaan jälleen tosipelejä pitkältä tuntuneen tauon jälkeen. Joukkue on pyrkinyt hyödyntämään sarjatauon mahdollisimman tehokkaasti.

– Meillä on pitkä tauko takana, joten pelituntuma voi olla hieman kateissa joka joukkueella. Toisaalta tauon positiivisena puolena oli se, että pääsimme harjoittelemaan rauhassa, Väisänen tuumi.

– Myös JyPK on saanut harjoitella rauhassa ja ilman paineita. Heidän lähtökohtansa viimeisiin peleihin on siinä mielessä helppo, että heidän sarjasijoituksensa ei enää muuta. Uskon kuitenkin, että he haluavat pelata meitä vastaan hyvän pelin.

JyPK on viime vuosina tarjonnut Punamustille usein tiukan vastuksen. Väisänen uskoo, että Myyrmäkeen saapuu jälleen iskukykyinen vierasjoukkue.

– Tiedämme, että JyPKillä on hyviä pelaajia, jotka kykenevät hyviin yksilöratkaisuihin. He ovat vahvoja pääpelissä ja ovat tehneet paljon maaleja erikoistilanteista. Ne meidän pitää siis huomioida entistäkin tarkemmin. Lähdemme voittamaan kaksinkamppailuja ja pääpalloja, Väisänen linjasi.

PK-35 Vantaa on esittänyt yläloppusarjassa hyviä otteita, joten suuriin muutoksiin ei ole Väisäsen mukaan tarvetta. Punamustien tavoitteena on jatkaa omaa vahvaa pelaamistaan ja hioa vielä pieniä asioita kohdilleen kauden ratkaisuhetkillä.

– Haluamme pelata rennosti omaa peliämme. Etenkin syksyn mittaan olemme onnistuneet siinä hyvin ja haluamme jatkaa samalla tavalla. Olemme hallinneet hyvin palloa ja pystyneet pelaamaan paljon palloja rangaistusalueelle. Hyökkäyspäähän pyrimme löytämään vielä vähän lisää määrätietoisuutta ja kovempaa asennetta. Siinä ovat varmasti ne voiton avaimet JyPKiä vastaan.

Punamustien osalta lähtökohdat lauantain otteluun ovat selkeät. Kotivoitto tarkoittaisi sitä, että PK-35 Vantaa pelaa reilun viikon kuluttua Naisten Liigan päätöskierroksella Suomen mestaruudesta.

– Pelin tärkeys on tietenkin tiedossa, mutta se ei tule meille yllätyksenä. Olemme pelanneet koko syksyn tärkeitä pelejä ja valmistautuneet jokaiseen koitokseen samalla tavalla. Olemme valmiina tiukkoihin peleihin, Väisänen totesi.

PK-35 Vantaa – JyPK pelataan lauantaina 13.10. klo 14.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.