Punamustien yläloppusarja alkoi pistejaolla

8.9.2018

PK-35 Vantaa aloitti Naisten Liigan yläloppusarjan tasapelillä FC Honkaa vastaan. Ottelu eteni alusta lähtien Punamustien hallinnassa, mutta hyvästä painostuksestaan huolimatta kotijoukkue joutui tyytymään 1-1-pistejakoon.

Kotijoukkue aloitti lämpimässä syysiltapäivässä pelatun ottelun pirteästi ja otti pallonhallinnan heti itselleen. PK-35 Vantaa pääsi hyvin vieraiden kenttäpuoliskolle, mutta espoolaiset puolustivat oman rangaistusalueensa ympäristöä kurinalaisesti ja onnistuivat pääsääntöisesti purkamaan maalille pelatut keskitykset.

FC Honka sen sijaan käytti pelin ensimmäisen kunnon hyökkäyksensä tehokkaasti hyväksi. Vieraiden Milla Punsar nousi vahvasti keskeltä muutaman Punamustien pelaajan ohi ja pääsi rangaistusalueelle. Lopulta Punsar laukoi pallon etuyläkulmasta maaliin ja vei vieraat 0-1-johtoon.

Takaiskumaalin jälkeen PK-35 Vantaa ei kuitenkaan lannistunut, vaan jatkoi painostamistaan. Kotijoukkue pystyi juoksuttamaan vieraitaan, mutta FC Honka onnistui puolustuspelaamisessaan hyvin. Pallonhallinnastaan huolimatta Punamustien maalipaikat jäivät vielä avausjaksolla vähiin. Tauolle lähdettiin siis vierasjoukkueen 0-1-johdossa.

Toisella jaksolla PK-35 Vantaa otti heti kenttätapahtumat komentoonsa. Kotijoukkue vei pelin painopisteen yhä selvemmin espoolaisten puolustusalueelle ja FC Hongalla oli vaikeuksia saada painetta purettua. Mitä pidemmälle peli eteni, sitä enemmän vieraat väsyivät ja vastaiskujen uhka pieneni.

Jälkimmäisen puoliajan ensimmäinen vaarallinen maalipaikka nähtiin noin kymmenen minuuttia tauon jälkeen, kun vahvan ottelun pelannut Eva Nyström tarjoili hyvän keskityksen maalin edustalle. Kollanen sai tilanteessa jalkansa väliin, mutta läheltä tullut ohjaus suuntautui suoraan Hongan maalia vartioineen Paula Myllyojan käsiin.

Tasoitusosuma syntyi lopulta 65. minuutilla. Punamustille tuomittiin rangaistuspotku, kun vaaralliseen paikkaan pallon saanut Kollanen työnnettiin selästä nurin maalin edustalla. Kollanen otti itse vetovastuun ja laukoi pallon keskelle maalin kattoon.

Kotijoukkue sai tasoitusmaalista yhä lisää virtaa ja aloitti päättäväisen voittomaalin jahtaamisen. Pian maalin jälkeen Kaisa Collin antoi vasemmalta laidalta hyvän keskityksen rangaistusalueelle. Kollanen pääsi kääntymään ja laukoi, mutta Myllyoja ehti pysäyttämään pallon lähes maaliviivalta. Paineen kasvaessa PK-35 Vantaa pääsi ajoittain hyvin jopa rangaistusalueelle asti, mutta FC Honka pyrki peittämään vaarallisimmat maalintekoalueet.

PK-35 Vantaa oli lähellä voittomaalia vielä varsinaisen peliajan umpeutuessa. Roosa Toivanen pelasi hyvän pallon rangaistusalueelle ja Sanna Saarinen pääsi ottamaan pelivälineen haltuunsa. Saarinen harhautti yhden espoolaispuolustajan ja sai jalkansa vapaaksi, mutta Myllyoja ehti läheltä tulleen viimeistely-yrityksen tielle.

Saarisen yrityksen jälkeen kotijoukkue sai pelattua vielä muutamia palloja rangaistusalueelle, mutta kunnon maalintekoyrityksiin asti ne eivät enää johtaneet. Molemmat joukkueet onnistuivat Myyrmäen iltapäivässä kertaalleen maalinteossa, joten pisteet tasattiin lopulta lukemin 1-1.

Vahva toinen jakso ei kantanut voittoon asti

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan kotijoukkueella oli lauantain ottelussa hyvä ote kenttätapahtumista, mutta pelin alkupuolella maalipaikkojen luominen oli vaikeaa. Vieraat sen sijaan hyödynsivät oman tilaisuutensa tehokkaasti.

– Ensimmäinen puoliaika oli tiukkaa vääntöä, mutta pystyimme aika hyvin hallitsemaan palloa ja pelaamaan laidoilla, mutta keskityksemme eivät oikein löytäneet omia pelaajiamme maalin edustalta, Väisänen sanoi.

– Honka sai yhden tilanteen, jossa kenttätasapainomme ei ollut ihan kunnossa. He pääsivät siinä haastamaan alinta linjaamme ja pelaajamme eivät oikein ehtineet enää auttamaan. Lisäksi siinä tapahtui vielä muutamia virheitä. Hongan Punsar tuli siinä hienosti läpi ja laittoi pallon maaliin.

Väisäsen mukaan Punamustien tavoitteena oli väsyttää vastustajaansa jo avausjaksolla ja kasvattaa sen myötä painetta ottelun edetessä.

– Takaiskumaalin jälkeen peli oli täysin meidän hallussamme.  Tavoitteenamme oli avausjaksolla juoksuttaa Honkaa niin paljon kuin mahdollista ja siinä tavoitteessa myös onnistuimme hyvin. Sen lisäksi saimme avausjaksolla myös muutamia maalipaikkoja.

Tauon jälkeen PK-35 Vantaa sai yhä vahvemman otteen kenttätapahtumista. Väisäsen mukaan joukkueella oli vahva usko siihen, että tappioasema olisi voitu kääntää vielä jopa voitoksi. Punamustilla oli siihen tarvittavat maalipaikat, mutta tilaisuuksia ei onnistuttu hyödyntämään.

– Tiesimme, että peli tulee kääntymään tauon jälkeen. Pelasimme mielestäni hyvän toisen jakson. Onnistuimme luomaan ylivoimia ja saimme maalipaikkoja. Muutimme tauon jälkeen pelaamistamme hieman, minkä myötä saimme myös keskialuetta vahvemmin haltuumme, Väisänen totesi.

– Tänään saimme pelattua myös hyviä keskityksiä maalille. Pari kertaa pallo pyöri lopussa jo lähes maaliviivalla. Nousimme rangaistuspotkusta tasoihin, mutta joukkue uskoi vielä myös voittomaaliin. Tällä kertaa se jäi kuitenkin tekemättä.

Punamustien pelit Naisten Liigan yläloppusarjassa jatkuvat viikon kuluttua lauantaina 15.9. vierasottelulla Turun Palloseuraa vastaan. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran sunnuntaina 23.9., jolloin vieraaksi saapuu Åland United.

PK-35 Vantaa – FC Honka 1-1 (0-1)

12´ 0-1 Milla Punsar

65´ 1-1 Heidi Kollanen (rp.)

Avauskokoonpano:

3 Tiia Peltonen

6 Mimmi Nurmela

10 Kaisa Collin

11 Heidi Kollanen (86´ Ronja Ikonen)

13 Sanna Saarinen

14 Elina Salmi (77´ Netta Koso)

20 Eva Nyström

25 Ashley Riefner

26 Roosa Toivanen

28 Roosa Bröijer

32 Emma Immonen